Programování v Pencil Code
| Název práce v češtině: | Programování v Pencil Code |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Programming in Pencil Code |
| Klíčová slova: | Pencil Code, informatické myšlení, programování, 7. třída ZŠ, soubor úloh |
| Klíčová slova anglicky: | Pencil Code, computational thinking, programming, 7th grade, set of tasks |
| Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 31.08.2023 |
| Datum zadání: | 19.12.2023 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 26.05.2025 08:00 |
| Místo konání obhajoby: | Spálená 10, Praha 1, SP213, 213, SP213 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 26.05.2025 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105IT) |
| Oponenti: | Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| - Na základě prostudovaných informačních zdrojů zmapujte problematiku informatického myšlení se zaměřením na tvorbu grafických výstupů.
- Analyzujte možné prostředky pro rozvoj algoritmického myšlení, jejichž výsledkem může být grafický výstup, a popište je. Porovnejte je s vybraným prostředím PencilCode. - Navrhněte ucelený soubor aktivit pro rozvoj informatického myšlení pro druhý stupeň základní školy a realizujte výzkumné šetření, ve kterém vybrané aktivity i se zamýšlenou metodikou pilotně ověříte v edukační praxi. - Výsledky své práce shrňte formou doporučení pro další praxi. |
| Seznam odborné literatury |
| Při řešení budou využity primární a sekundární informační zdroje, včetně elektronických, dle tematického zaměření práce. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce se zaměřuje na rozvíjení informatického myšlení, resp. algoritmického myšlení, s využitím vybraného programovacího jazyka Pencil Code na druhém stupni základní školy. Toto prostředí bylo vybráno kvůli snadným možnostem tvorby grafických výstupů s využitím programování. Cílem práce je tedy analyzovat možnosti rozvíjení algoritmického myšlení žáků v kombinaci s tvorbou grafických výstupů. V rámci práce vznikne ucelený soubor aktivit s metodickými poznámkami pro učitele a pilotně vyzkoušených v edukační praxi.
Předpokládaná struktura: úvod – cíle a metody práce – teoretická a terminologická východiska se zaměřením na informatické myšlení v kombinaci s grafickým výstupem – charakteristika a popis vývojového prostředí Pencil Code - analýza vývojových prostředí pro rozvoj algoritmického myšlení a komparace s Pencil Code – vytvoření aktivit a metodik – příprava a realizace ověření daných vytvořených úloh a metodik v edukační praxi – zpracování a analýza získaných dat a případná úprava připravených materiálů – shrnutí zjištění – závěr – seznam použitých informačních zdrojů - přílohy |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.