Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Programování v Pencil Code
Název práce v češtině: Programování v Pencil Code
Název v anglickém jazyce: Programming in Pencil Code
Klíčová slova: Pencil Code, informatické myšlení, programování, 7. třída ZŠ, soubor úloh
Klíčová slova anglicky: Pencil Code, computational thinking, programming, 7th grade, set of tasks
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.08.2023
Datum zadání: 19.12.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.04.2024
Datum a čas obhajoby: 26.05.2025 08:00
Místo konání obhajoby: Spálená 10, Praha 1, SP213, 213, SP213
Datum odevzdání elektronické podoby:13.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 26.05.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105IT)
Oponenti: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
- Na základě prostudovaných informačních zdrojů zmapujte problematiku informatického myšlení se zaměřením na tvorbu grafických výstupů.
- Analyzujte možné prostředky pro rozvoj algoritmického myšlení, jejichž výsledkem může být grafický výstup, a popište je. Porovnejte je s vybraným prostředím PencilCode.
- Navrhněte ucelený soubor aktivit pro rozvoj informatického myšlení pro druhý stupeň základní školy a realizujte výzkumné šetření, ve kterém vybrané aktivity i se zamýšlenou metodikou pilotně ověříte v edukační praxi.
- Výsledky své práce shrňte formou doporučení pro další praxi.
Seznam odborné literatury
Při řešení budou využity primární a sekundární informační zdroje, včetně elektronických, dle tematického zaměření práce.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zaměřuje na rozvíjení informatického myšlení, resp. algoritmického myšlení, s využitím vybraného programovacího jazyka Pencil Code na druhém stupni základní školy. Toto prostředí bylo vybráno kvůli snadným možnostem tvorby grafických výstupů s využitím programování. Cílem práce je tedy analyzovat možnosti rozvíjení algoritmického myšlení žáků v kombinaci s tvorbou grafických výstupů. V rámci práce vznikne ucelený soubor aktivit s metodickými poznámkami pro učitele a pilotně vyzkoušených v edukační praxi.

Předpokládaná struktura: úvod – cíle a metody práce – teoretická a terminologická východiska se zaměřením na informatické myšlení v kombinaci s grafickým výstupem – charakteristika a popis vývojového prostředí Pencil Code - analýza vývojových prostředí pro rozvoj algoritmického myšlení a komparace s Pencil Code – vytvoření aktivit a metodik – příprava a realizace ověření daných vytvořených úloh a metodik v edukační praxi – zpracování a analýza získaných dat a případná úprava připravených materiálů – shrnutí zjištění – závěr – seznam použitých informačních zdrojů - přílohy
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK