Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Paralelnost verzí A a B Neuropsychologické baterie pro děti v doméně Exekutivní funkce
Název práce v češtině: Paralelnost verzí A a B Neuropsychologické baterie pro děti v doméně Exekutivní funkce
Název v anglickém jazyce: Parallelism of Versions A and B of the Neuropsychological Battery for Children in the Executive Function Domain
Klíčová slova: Reliabilita|Exekutivní funkce|Neuropsychologická diagnostika|Paralelní formy
Klíčová slova anglicky: Reliability|Executive Functions|Neuropsychological Assessment|Parallel Forms
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.08.2023
Datum zadání: 23.08.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.09.2023
Datum a čas obhajoby: 29.05.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 29.05.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: RNDr. Mgr. Kateřina Veverová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Kateřina Bukačová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje posouzení paralelnosti verzí AaB Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D), a to v doméně Exekutivní funkce. Práce je samostatnou součástí standardizace této nově vznikající testové baterie pro děti a odráží potřebu vytvořit dvě verze baterie pro možnostretestuv krátkém časovém rozmezí. Práce se snaží posoudit, zda jsou tyto dvě verze ekvivalentní. Hlavním cílem je porovnat výkon dětí v první a druhé verzi testové baterie vsubtestechzaměřených na exekutivní funkce a následné vyrovnání rozdílů mezi těmito verzemi.
Literárně-přehledová část je zaměřena na dvě základní oblasti. Prvním tématem je reliabilita, jakožto způsob posouzení paralelnosti verzí. Práce se bude zabývat různými druhy reliability a přístupy k jejich zkoumání a zaměří se především na reliabilitu paralelních forem. Tato část prácepřiblíží možnosti následného vyrovnání rozdílů mezi jednotlivými formami testu. Následovat bude kapitola o exekutivních funkcích, která se bude věnovat jejich dělení, vývoji aontogenezi, poruchám, přiblížíaktuálně používané diagnostické metody.
Praktická část práce představí vlastní výzkumnou studii. Výzkumný soubor zahrnuje zdravé děti ve věku od 6 do 19 let. Porucha intelektu je u všechdětí vyloučena prostřednictvímWechslerAbbreviatedScaleofIntelligence, 2nded. (WASI-II)v českém překladu licencovaném pro užití v již zmíněném hlavním výzkumném projektu 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Každý participant absolvuje dvě vyšetření Neuropsychologickou baterií pro děti, jednou pomocí verze Aanásledně pomocí verze B NB-D,a to v rozmezí dvou až čtyřech týdnů. Skrze náhodný výběr jsou participanti rozděleni na dvě skupiny, přičemž jedna je vyšetřena v pořadí verze A při prvním setkání a verze B při druhém setkánía druhá skupina naopak. Výběr výzkumného souboru probíhá na základě dobrovolnosti a dostupnosti. Rizikem takového výzkumného designu je neochota účastnit se dvojího testování, které je pro participanty časově náročné, proto je jejich čas finančně kompenzován z výše zmíněného grantového projektu probíhající normativní studie NB-Dpodpořeném agenturouTechnologickouagenturou ČR v rámci programu ÉTA pod č. TL03000328.
Seznam odborné literatury
Bukačová, K., Lhotová, P., &Maulisová, A. (2021). Neuropsychologická testová baterie pro děti.E-psychologie, 15(1), 90-91.https://doi.org/10.29364/epsy.394
Cronbach, J.L. (1990).Essentialsofpsychologicaltesting (5thed.). New York:HarperandRowCo. ISBN 978-0060414184.
Kulišťák, P. (2017).Klinická neuropsychologie v praxi.Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3068-7.
LezakM,HowiesonDB,BiglerED,TranelD. (2012).NeuropsychologicalAssessment(5thed.). New York, NY: Oxford. ISBN 978-0195395525.
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006).Dětská klinická psychologie (4. vyd.).Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9094-7.
Urbánek, T.,Denglerová, D., Širůček, J. (2011).Psychometrika: Měření v psychologii.Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-836-4.
WechslerD. (2011).WechslerAbbreviatedScaleofIntelligence–SecondEdition(WASI-II). San Antonio, TX: NCSPearson.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK