Paralelnost verzí A a B Neuropsychologické baterie pro děti v doméně Exekutivní funkce
Název práce v češtině: | Paralelnost verzí A a B Neuropsychologické baterie pro děti v doméně Exekutivní funkce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parallelism of Versions A and B of the Neuropsychological Battery for Children in the Executive Function Domain |
Klíčová slova: | Reliabilita|Exekutivní funkce|Neuropsychologická diagnostika|Paralelní formy |
Klíčová slova anglicky: | Reliability|Executive Functions|Neuropsychological Assessment|Parallel Forms |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Alice Maulisová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.08.2023 |
Datum zadání: | 23.08.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 29.05.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.05.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | RNDr. Mgr. Kateřina Veverová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Kateřina Bukačová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se věnuje posouzení paralelnosti verzí AaB Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D), a to v doméně Exekutivní funkce. Práce je samostatnou součástí standardizace této nově vznikající testové baterie pro děti a odráží potřebu vytvořit dvě verze baterie pro možnostretestuv krátkém časovém rozmezí. Práce se snaží posoudit, zda jsou tyto dvě verze ekvivalentní. Hlavním cílem je porovnat výkon dětí v první a druhé verzi testové baterie vsubtestechzaměřených na exekutivní funkce a následné vyrovnání rozdílů mezi těmito verzemi. Literárně-přehledová část je zaměřena na dvě základní oblasti. Prvním tématem je reliabilita, jakožto způsob posouzení paralelnosti verzí. Práce se bude zabývat různými druhy reliability a přístupy k jejich zkoumání a zaměří se především na reliabilitu paralelních forem. Tato část prácepřiblíží možnosti následného vyrovnání rozdílů mezi jednotlivými formami testu. Následovat bude kapitola o exekutivních funkcích, která se bude věnovat jejich dělení, vývoji aontogenezi, poruchám, přiblížíaktuálně používané diagnostické metody. Praktická část práce představí vlastní výzkumnou studii. Výzkumný soubor zahrnuje zdravé děti ve věku od 6 do 19 let. Porucha intelektu je u všechdětí vyloučena prostřednictvímWechslerAbbreviatedScaleofIntelligence, 2nded. (WASI-II)v českém překladu licencovaném pro užití v již zmíněném hlavním výzkumném projektu 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Každý participant absolvuje dvě vyšetření Neuropsychologickou baterií pro děti, jednou pomocí verze Aanásledně pomocí verze B NB-D,a to v rozmezí dvou až čtyřech týdnů. Skrze náhodný výběr jsou participanti rozděleni na dvě skupiny, přičemž jedna je vyšetřena v pořadí verze A při prvním setkání a verze B při druhém setkánía druhá skupina naopak. Výběr výzkumného souboru probíhá na základě dobrovolnosti a dostupnosti. Rizikem takového výzkumného designu je neochota účastnit se dvojího testování, které je pro participanty časově náročné, proto je jejich čas finančně kompenzován z výše zmíněného grantového projektu probíhající normativní studie NB-Dpodpořeném agenturouTechnologickouagenturou ČR v rámci programu ÉTA pod č. TL03000328. |
Seznam odborné literatury |
Bukačová, K., Lhotová, P., &Maulisová, A. (2021). Neuropsychologická testová baterie pro děti.E-psychologie, 15(1), 90-91.https://doi.org/10.29364/epsy.394 Cronbach, J.L. (1990).Essentialsofpsychologicaltesting (5thed.). New York:HarperandRowCo. ISBN 978-0060414184. Kulišťák, P. (2017).Klinická neuropsychologie v praxi.Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3068-7. LezakM,HowiesonDB,BiglerED,TranelD. (2012).NeuropsychologicalAssessment(5thed.). New York, NY: Oxford. ISBN 978-0195395525. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006).Dětská klinická psychologie (4. vyd.).Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9094-7. Urbánek, T.,Denglerová, D., Širůček, J. (2011).Psychometrika: Měření v psychologii.Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-836-4. WechslerD. (2011).WechslerAbbreviatedScaleofIntelligence–SecondEdition(WASI-II). San Antonio, TX: NCSPearson. |