Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Moudrost očima adolescentů
Název práce v češtině: Moudrost očima adolescentů
Název v anglickém jazyce: Wisdom through the eyes of adolescents
Klíčová slova: Implicitní teorie moudrosti, explicitní teorie moudrosti, moudrost, moudrý člověk
Klíčová slova anglicky: Implicit theories of wisdom, explicit theories of wisdom, wisdom, wise person
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Petra Topková
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.08.2023
Datum zadání: 06.08.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 12.09.2024 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105PS)
Oponenti: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tématem implicitních teorií moudrosti. Klade si za cíl porozumět představám o moudrosti z pohledu osob žijících v ČR. Za tímto účelem je pro výzkumnou část zvolena kvalitativní metodologie. Data jsou získávána prostřednictvím rozhovorů.

Cíl práce: Cílem práce je porozumět představám o moudrosti očima lidí žijících v ČR.

Metody výzkumu: Data jsou získávána pomocí rozhovorů. Rozhovory jsou následně přepsány a kvalitativně zpracovány.
Seznam odborné literatury
Bangen, K. J., Meeks, T. W., & Jeste, D. V. (2013). Defining and Assessing Wisdom: A Review of the Literature. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 21(12), 1254-1266. https://doi.org/10.1016/j.jagp.2012.11.020

Birren, J. E., & Svensson, C. M. (2005). Wisdom in History. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom: Psychological perspectives (pp. 3–28). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511610486.002

Bluck, S., & Glück, J. (2005). From the Inside Out: People's Implicit Theories of Wisdom. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom: Psychological perspectives (pp. 84–109). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511610486.005

Clayton, V. P., & Birren, J. E. (1980). The development of wisdom across the life span: A reexamination of an ancient topic. In P. B. Baltes & O. G. Brim (Eds.), Life-span development and behavior (pp. 103–135). Academic Press.

Glück, J., & Bluck, S. (2011). Laypeople's conceptions of wisdom and its development: Cognitive and integrative views. The Journals of Gerontology: Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 66B(3), 321–324. https://doi.org/10.1093/geronb/gbr011

Glück, J., Bischof, B., & Siebenhüner, L. (2012). “Knows what is good and bad”, “Can teach you things”, “Does lots of crosswords”: Children's knowledge about wisdom. European Journal of Developmental Psychology, 9(5), 582-598. https://doi.org/10.1080/17405629.2011.631376

Glück, J., Bluck, S., Baron, J., & McAdams, D. P. (2005). The wisdom of experience: Autobiographical narratives across adulthood. International Journal of Behavioral Development, 29(3), 197–208. https://doi.org/10.1080/01650250444000504

Glück, J., Strasser, I., & Bluck, S. (2009). Gender Differences in Implicit Theories of Wisdom. Research in Human Development, 6(1), 27-44. https://doi.org/10.1080/15427600902779370

Knight, A. J., & Parr, W. V. (1999). Age as a factor in judgments of wisdom and creativity. New Zealand Journal of Psychology, 28(1), 37.

König, S., & Glück, J. (2013). Individual Differences in Wisdom Conceptions: Relationships to Gratitude and Wisdom. The International Journal of Aging and Human Development, 77(2), 127-147. https://doi.org/10.2190/AG.77.2.c

Montgomery, A., Barber, C., & McKee, P. (2002). A phenomenological study of wisdom in later life. The International Journal of Aging & Human Development, 54(2), 139–157. https://doi.org/10.2190/28E3-ANPT-UEED-92WF

Takahashi, M., & Bordia, P. (2000). The Concept of Wisdom: A Cross-cultural Comparison. International Journal of Psychology, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.1080/002075900399475

van Oudenhoven, J. P., de Raad, B., Timmerman, M. E., Askevis-Leherpeux, F., Boski, P., Carmona, C., Choubisa, R., del Carmen Dominguez, A., Bye, H. H., Kurylo, A., Lahmann, C., Mastor, K., Selenko, E., Slezáčková, A., Smith, R., Tip, L., & Yik, M. (2014). Are virtues national, supranational, or universal?. SpringerPlus, 3(1). https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-223

Yang, S. & Intezari, A. (2019). Non-Western Lay Conceptions of Wisdom. In R. J. Sternberg & J. Glück (Eds.), The Cambridge Handbook of Wisdom (pp. 429-452). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108568272.020
Předběžná náplň práce
Návrh osnovy:
1. Úvod
2. Moudrost a psychologie
3. Implicitní vs. Explicitní teorie moudrosti
4. Dosavadní výzkumy implicitních teorií moudrosti
4.1. Počátky zkoumání
4.2. Současné poznání
4.3. Vývoj představ o moudrosti
4.4. Gender a implicitní teorie moudrosti
4.5. Kultura a náboženství ve vztahu k pojetí moudrosti
4.6. Vliv životního stádia na pojetí moudrosti
5. Vztah moudrosti k dalším konceptům
6. Cíl výzkumu a výzkumná otázka
7. Vztah výzkumníka k tématu
8. Metodologie
8.1. Metody sběru dat
8.2. Výzkumný soubor
8.3. Etika výzkumu
8.4. Metody zpracování dat
9. Prezentace a interpretace výsledků
10. Diskuse
11. Závěr
12. Seznam použitých zdrojů
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK