Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Měření premorbidní inteligenční úrovně pomocí inventáře pro kognitivní rezervu (CRIq) a jeho srovnání s českým testem čtení (NART/CART) a fluidní úrovní inteligence
Název práce v češtině: Měření premorbidní inteligenční úrovně pomocí inventáře pro kognitivní rezervu (CRIq) a jeho srovnání s českým testem čtení (NART/CART) a fluidní úrovní inteligence
Název v anglickém jazyce: Measurement of premorbid intelligence level using the Cognitive Reserve Inventory (CRIq) and its comparison with the Czech Reading Test (NART/CART) and fluid intelligence level
Klíčová slova: premorbidní inteligence|kognitivní rezerva|inteligence|neurodegenerativní onemocnění|měření inteligence
Klíčová slova anglicky: premorbid intelligence|cognitive reserve|intelligence|neurodegenerative diseases|measurement of intelligence
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. Mgr. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.08.2023
Datum zadání: 01.08.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.08.2023
Datum a čas obhajoby: 20.06.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Ivana Goláňová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zjišťování úrovně inteligence se zdá být i přes rozporné názory společnosti důležitou metodou oblasti neurověd (Kaufman, 2022). Opakovaným pravidelným měřením inteligence lze v některých případech detekovat brzké stádium neurodegenerativního onemocnění a zahájit tak včasnou léčbu nebo lze například odhadnout míru zasažení kognitivních funkcí po chorobných stavech poškozujících mozek (Rengel, 2019) či po neurochirurgickém zákroku (Rausch, 2003;Hamberger, 2005). Potíž nastává v momentě, kdy neznáme úroveň inteligence jedince v období před propuknutím onemocnění či před poškozením mozku. Řešením můžou být metody měřící tzv. „premorbidní“ úroveň inteligence. Přístupy k odhadu premorbidní inteligence se tradičně opírají o dva hlavní pilíře.
Prvnímpilířemje měření aktuální úrovně výkonu pomocí specializovaných diagnostických metod, které umožňují měření těch oblastí, o kterých se předpokládá, že jsou odolné vůči neurologickému inzultu. Jednou z nich je například metoda NART (NationalAdultReadingTest) (Nelson, 1982), která byla vytvořena na základě zjištění, že u neurodegenerativních onemocnění často nebývá postiženo ústní čtení (Nelson, 1975; Nelson, 1978; Wilson, 2000). V České republice je využíván tzv. Český test čtení slov (CzechAdultReadingTest, CART), který je adaptací NART v českém jazyce (Krámská, 2014).
Druhým pilířem jsou pak specifické demografické proměnné (Crawford, 1989;Bright, 2002), které souvisí s aktivitami v uplynulém životě vyšetřovaného pacienta a vztahují se k jeho intelektuálním dovednostem či inteligenci. S těmito dvěma pojmy úzce souvisí konceptkognitivní rezerva (Katzman, 1988; Stern, 2009) sloužící k vysvětlení rozdílů v náchylnosti jednotlivců ke změnám v mozku, které jsou nejčastěji způsobené stářím (Raz, 2005) či neurodegenerativním onemocněním (Katzman, 1988). Za účelem odhadu kognitivní rezervy byl navržen Index kognitivní rezervy (Cognitivereserveindex - CRI), což je konstrukt měřený pomocíCRIq(CognitiveReserveIndexQuestionnaire) (Nucci, 2012) dotazníku. Ten zahrnuje otázky týkající se běžných aktivit pacienta, jeho koníčků a zaměstnání, jelikož bylo zjištěno, že aktivnější jedinci s více zájmy (Wilson, 2002;Schinka, 2005), s vyšší dosaženou úrovní vzdělání (Plassman, 1995;McDowell, 2007) a kognitivně náročnějším zaměstnání vykazují vyšší odolnost mozku vůči dopadu neurodegenerativního onemocnění (Wilson, 20013), což je důsledek větší kognitivní rezervy.

Obsah literárně přehledové části:Tato bakalářská práce se zabývá otázkou, zda existuje pozitivní korelace mezi hodnotou indexu kognitivní rezervy zjištěnou pomocíCRIqdotazníku a výsledky inteligenčního testu (Vídeňský maticový test; VMT) a NART/CART u zdravých jedinců.

Cíl výzkumu:Zjistit, jak dobřeCRIqpredikuje kognitivní výkon jedince.

Hypotéza, která se má ověřovat:H0: H0: Neexistuje pozitivní korelace mezi hodnotou indexu kognitivní rezervy a výsledky inteligenčních testů VMT a NART.

Plánovaná metodika:Zadávání dotazníkůCRIq, VMT (Vídeňský maticový test –jednodimenziálnítest inteligence obecného „g“ faktoru) a CART (CzechAdultReadingTest) dospělým jedincům zdravé populace. Korelační a regresní analýza získaných dat.

Předpokládané využití a přínos výsledků:
Potvrzení možnosti využitíCRIqdotazníku za účelem alternativního měření premorbidní inteligenční úrovně.
Seznam odborné literatury
BrightP,JaldowE,KopelmanM.D.(2002).TheNationalAdultReadingTest as ameasureofpremorbidintelligence: acomparisonwithestimatesderivedfromdemographicvariables. JIntNeuropsycholSoc. 2002 Sep;8(6):847-54.doi: 10.1017/s1355617702860131. PMID: 12240749.

Crawford, J.R., Stewart, L.E.,Cochrane, R.H.B.,Foulds, J.A.,Besson, J.A.O. andParker, D.M. (1989),EstimatingpremorbidIQfromdemographicvariables:Regressionequationsderivedfroma UK sample.BritishJournalofClinicalPsychology, 28: 275-278.https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1989.tb01377.x

Hamberger,MarlaJ.; Drake,EvanB,(2006):. CurrentNeurology andNeuroscienceReports; Philadelphia Sv. 6, Čís. 4,  319-26. DOI:10.1007/s11910-006-0025-8

KatzmanR, Terry R,DeTeresaR, Brown T,DaviesP,FuldP,RenbingX,PeckA.(1988),Clinical,pathological, andneurochemicalchangesindementia: asubgroupwithpreservedmentalstatus andnumerousneocorticalplaques.AnnNeurol. Feb;23(2):138-44.doi: 10.1002/ana.410230206. PMID: 2897823.

KatzmanR.(1993)Educationandtheprevalence ofdementiaandAlzheimer'sdisease.Neurology. 1993 Jan;43(1):13-20.doi: 10.1212/wnl.43.1_part_1.13. PMID: 8423876.

Kaufman, D. M.,Geyer, H. L.,Milstein, M. J., &Rosengard, J. L. (2022).Kaufman'sclinicalneurologyforpsychiatrists(Ninthedition).Elsevier.

Krámská, L.(2014)Hodnocenípremornidníhointelektu v neuropsychologii. Otrokovice:Propsyco. ISBN 978-80-904875-29.

McDowellI.,GuoliangX.,LindsayJ.,TierneyM.(2007)Mappingtheconnectionsbetweeneducationanddementia,JournalofClinicaland Experimental Neuropsychology, 29:2, 127-141, DOI: 10.1080/13803390600582420

Nelson HE,O'ConnellA.(1978),Dementia:theestimationofpremorbidintelligencelevelsusingtheNewAdultReadingTest.Cortex.Jun;14(2):234-44.doi: 10.1016/s0010-9452(78)80049-5. PMID: 679704.

Nelson, H.E. a.McKenna,P.(1975),Theuse ofcurrentreadingabilityintheassessmentofdementia.British Journal of Social andClinical Psychology., 14, 3, 259-267. ISSN 0007-1293.

Nelson, H.E.(1982),NationalAdultReadingTest (NART). Windsor: NFER NELSON.

Nucci, M.,Mapelli, D., &Mondini, S. (2012).CognitiveReserveIndexquestionnaire(CRIq): Anewinstrumentformeasuringcognitivereserve.AgingClinicaland ExperimentalResearch, 24(3), 218–226.https://doi.org/10.3275/7800

PlassmanB. L.,WelshK. A.,HelmsM.,BrandtJ.,PageW. F.,BreitnerJ.C.S. (1995),Intelligenceandeducationaspredictorsofcognitivestateinlatelife,A50-yearfollow-up Neurology, 45 (8) 1446-1450; DOI: 10.1212/WNL.45.8.1446

Rausch, R.,Kraemer, S.,Pietras, C.J.,Le, M.,Vickrey, B.G.,Passaro, E.A.(2003),Early andlatecognitivechangesfollowingtemporallobesurgeryforepilepsyNeurologyMar, 60 (6) 951-959; DOI: 10.1212/01.WNL.0000048203.23766.A1

Raz N.,LindenbergerU.,RodrigueK.M., KennedyK.M,.HeadD.,WilliamsonA.,DahleC.,GerstorfD.,AckerJ.D.(2005),Regionalbrainchangesinaginghealthyadults:generaltrends,individualdifferencesandmodifiers.CerebCortex. Nov;15(11):1676-89.doi: 10.1093/cercor/bhi044.Epub2005Feb9. PMID: 15703252.

Rengel, K.F.;HayhurstC.J. MD;PandharipandeP.;Hughes, C.G.(2019),Long-termCognitiveandFunctionalImpairmentsAfterCriticalIllness.Anesthesia&Analgesia128(4):p772-780,April. | DOI: 10.1213/ANE.0000000000004066

SchinkaJ.A.,McBrideA.,VanderploegR.D.,TennysonK.,BorensteinA.R.,MortimerJ.A.(2005)FloridaCognitiveActivitiesScale:initialdevelopment andvalidation.JIntNeuropsycholSoc.Jan;11(1):108-16.doi: 10.1017/S1355617705050125. PMID: 15686613.

SteffenerJ,BarulliD,HabeckC,O'SheaD,RazlighiQ, Stern Y.(2014 ),Therole ofeducationandverbalabilitiesinalteringtheeffectofage-relatedgraymatterdifferencesoncognition.PLoSOne. Mar 13;9(3):e91196.doi: 10.1371/journal.pone.0091196. PMID: 24625888; PMCID: PMC3953380.

Stern, Y.(2009)Cognitivereserve.Neuropsychologia;47:2015-2028

Stern, Y. (2002), Whatiscognitivereserve? Theoryand researchapplicationof thereserveconcept.Journalof theInternational NeuropsychologicalSociety, 8, 448-460.
dx.doi.org/10.1017/S1355617702813248

Wilson R.S.,BennettD.A.,GilleyD.W.,BeckettL.A.,BarnesL.L.,EvansD.A.(2000),Premorbidreadingactivityandpatternsofcognitivedeclinein Alzheimerdisease.ArchNeurol. Dec;57(12):1718-23.doi: 10.1001/archneur.57.12.1718. PMID: 11115237.

Wilson R.S.,BoyleP.A.,YuL.,BarnesL.L., Schneider J.A.,BennettD.A.(2013)Life-spancognitiveactivity,neuropathologicburden, andcognitiveaging.Neurology. Jul 23;81(4):314-21.doi: 10.1212/WNL.0b013e31829c5e8a.Epub2013 Jul 3. PMID: 23825173; PMCID: PMC3772831.

Wilson S.,MendesDe Leon F.,BarnesL.L., SchneiderJ.A.,BieniasL.,EvansD.A.,BennettD.A.(2002)Participationincognitivelystimulatingactivitiesand risk of incident Alzheimerdisease.JAMA.Feb13;287(6):742-8.doi: 10.1001/jama.287.6.742. PMID: 11851541.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK