Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda
Název práce v češtině: Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda
Název v anglickém jazyce: Speech understanding in preschool children from the perspective of a speech therapist
Klíčová slova: porozumění řeči, vývoj porozumění řeči, test porozumění řeči, diagnostika, specificky narušený vývoj řeči
Klíčová slova anglicky: speech understanding, speech understanding development, speech understanding test, diagnostics, specific language impairment
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.07.2023
Datum zadání: 31.07.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.04.2024
Datum a čas obhajoby: 10.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R103, 103, 1. patro, vpravo, vedle stud. oddělení
Datum odevzdání elektronické podoby:24.06.2024
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105LG)
Oponenti: PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací.
Seznam odborné literatury
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 807178-961-5.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
DURDILOVÁ, Lucie a Jiřina KLENKOVÁ. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky: The lexicon evaluation of children before their enrolling in school. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá logopedickou diagnostikou v oblasti porozumění řeči u dětí v batolecím a předškolním věku. Porozumění řeči je hodnoceno prostřednictvím nově vytvořeného diagnostického materiálu.
Hlavním cílem diplomové práce je provedení logopedické depistáže v oblasti porozumění řeči u dětí batolecího a předškolního věku s praktickým využitím nového diagnostického materiálu a přispění k jeho ověřování. Dílčími cíli jsou posouzení hledisek ovlivňujících potíže v porozumění řeči a provedení logopedického screeningu v jeslích, mateřské a základní škole.
Strategie výzkumného šetření je prováděna kvantitativně s praktickým využitím nového testu zaměřeného na porozumění řeči. Zároveň je použita metoda pozorování dítěte. Výzkumný vzorek je tvořen dětmi od 2 do 7 let. První část výzkumného šetření bude realizována v jeslích, mateřské škole a základní škole za účelem získání údaji o populaci (výkonu běžných dětí). Druhá část bude realizována s dětmi, které jsou v péči klinického logopeda.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK