Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda
| Název práce v češtině: | Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Speech understanding in preschool children from the perspective of a speech therapist |
| Klíčová slova: | porozumění řeči, vývoj porozumění řeči, test porozumění řeči, diagnostika, specificky narušený vývoj řeči |
| Klíčová slova anglicky: | speech understanding, speech understanding development, speech understanding test, diagnostics, specific language impairment |
| Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 31.07.2023 |
| Datum zadání: | 31.07.2023 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 10.09.2024 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R103, 103, 1. patro, vpravo, vedle stud. oddělení |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.06.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2024 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105LG) |
| Oponenti: | PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací. |
| Seznam odborné literatury |
| SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 807178-961-5. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1. DURDILOVÁ, Lucie a Jiřina KLENKOVÁ. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky: The lexicon evaluation of children before their enrolling in school. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce se zabývá logopedickou diagnostikou v oblasti porozumění řeči u dětí v batolecím a předškolním věku. Porozumění řeči je hodnoceno prostřednictvím nově vytvořeného diagnostického materiálu.
Hlavním cílem diplomové práce je provedení logopedické depistáže v oblasti porozumění řeči u dětí batolecího a předškolního věku s praktickým využitím nového diagnostického materiálu a přispění k jeho ověřování. Dílčími cíli jsou posouzení hledisek ovlivňujících potíže v porozumění řeči a provedení logopedického screeningu v jeslích, mateřské a základní škole. Strategie výzkumného šetření je prováděna kvantitativně s praktickým využitím nového testu zaměřeného na porozumění řeči. Zároveň je použita metoda pozorování dítěte. Výzkumný vzorek je tvořen dětmi od 2 do 7 let. První část výzkumného šetření bude realizována v jeslích, mateřské škole a základní škole za účelem získání údaji o populaci (výkonu běžných dětí). Druhá část bude realizována s dětmi, které jsou v péči klinického logopeda. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.