Psychologické intervence pro Neslyšící: duální perspektiva Neslyšících a expertů
Název práce v češtině: | Psychologické intervence pro Neslyšící: duální perspektiva Neslyšících a expertů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological interventions for the Deaf: a dual perspective of the Deaf people and the experts |
Klíčová slova: | Neslyšící|neslyšící|psychologická intervence|znakový jazyk|menšina |
Klíčová slova anglicky: | The Deaf|deaf|psychological intervention|sign language|minority |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.07.2023 |
Datum zadání: | 26.07.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.07.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.06.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Petr Mikoška, Ph.D., Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Petr Vysuček, Ph.D. |
Mgr. Kateřina Holubová | |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku psychologické intervence poskytované Neslyšícím (tedy členům jazykové a kulturní menšiny Neslyšících), a to z duální perspektivy Neslyšících a psychologických expertů.Cílem práce je zjistit, jak Neslyšící subjektivně vnímají psychologickou intervenci (psychoterapii, psychologické poradenství, krizovou intervenci a koučink) jim poskytovanou. Z druhé perspektivy bude zkoumáno, jak odborníci poskytující psychologickou intervenci vnímají práci s Neslyšícími klienty. Obě perspektivy budou vzájemně porovnány. Teoretická část diplomové práce bude rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola bude zaměřena na vymezení a specifika komunity Neslyšících: představeny budou základní definice této komunity, specifika duševního zdraví u Neslyšících a výzvy, se kterými se příslušníci komunity mohou setkávat. Kategorie Neslyšících zde také bude detailněji rozebrána a diverzifikována (např. neslyšící LGBT+, neslyšící nadaní, aj.). Druhá kapitola se zaměří na psychologické intervence u různých skupin osob se zdravotním handicapem a specifika práce s těmito skupinami (tedy např. nevidomí lidé, lidé s poruchou mentálního intelektu, aj.), ale i u specifických kulturních či etnických skupin (např. u Romů). Třetí kapitola představí blíže specifika psychologických intervencí, kterými se práce zabývá. Čtvrtá kapitola se zaměří přímo na psychologickou intervenci u Neslyšících, nabídne přehled výsledků empirických výzkumů zaměřených na tuto problematiku a kritickou reflexi limitů dosavadních výzkumů a poznatků. Výzkumná část bude realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Jako základ pro výzkum bude použit návrh výzkumu z mé bakalářské práce: „Možnosti psychologické intervence u Neslyšících“. Budou provedeny výzkumné rozhovory s osobami ze skupiny Neslyšících, kteří již mají zkušenost s psychologickými intervencemi. Paralelně s rozhovory s Neslyšícími budou provedeny rozhovory s odborníky, kteří s Neslyšícími pracují. Tito odborníci budou získáni buď dotazováním a povolením Neslyšících respondentů odborníka kontaktovat, nebo známostí odborníka v komunitě Neslyšících, příp. dalším vyhledáváním. Výzkumné otázky jsou následující: VO1) Jak prožívají Neslyšící psychologické intervence; VO2) Jak prožívají odborníci*e psychologické intervence s Neslyšícími. Výsledky výzkumu přispějí k zjištění situace a k hlubšímu porozumění poskytování psychologické intervence Neslyšícím v ČR jak z pohledu samotných Neslyšících, tak z pohledu odborníků s nimi pracujících. |
Seznam odborné literatury |
Boyles, J., &Talbot, N. (2017). Workingwithinterpretersinpsychologicaltherapy:Therighttobeunderstood.Routledge. DuFeu, M., &Chovaz, C. (2014). Mentalhealthanddeafness.Oxford UniversityPress. Gertz, G., &Boudreault, P. (2015). TheSAGEdeafstudiesEncyclopedia. SAGEPublications. Gill, I. J., & Fox, J. R. E. (2012). Aqualitativemeta-synthesisontheexperienceofpsychotherapyfordeafand hard-of-hearingpeople.MentalHealth,Religion andCulture,15(6), 637–651.https://doi.org/10.1080/13674676.2011.609161 Glickman, N. S. (2013). Deafmentalhealthcare.Routledge. Glickman, N. S., &Gulati, S. (2016). MentalhealthcareofDeafpeople:Aculturallyaffirmativeapproach.Routledge. Glickman, N. S., &Hall, W. C. (2018). Languagedeprivationanddeafmentalhealth.Routledge. Kvale, S., &Brinkmann, S. (2009).Interviews: Learningthecraftofqualitativeresearchinterviewing.Sage. Leigh, I. W.,Andrews, J. F., Miller, C. A., &Wolsey, J. A. (2022). Deafpeopleandsociety:Psychological,sociologicalandeducationalperspectives.Routledge. Levitt, H. M.,Pomerville, A., &Surace, F. I. (2016). Aqualitativemeta-analysisexaminingclients’experiencesofpsychotherapy: anewagenda.PsychologicalBulletin, 142(8),801. Marschark, M., & Spencer, P. E. (2011). TheOxfordhandbookofdeafstudies,language, andeducation,volume1,secondedition.Oxford UniversityPress. Martinkat, N., &Terhorst, S. (2021). PsychotherapieinGebärdensprache:AnsätzeundInterventionen.Therapie&Beratung. McLeod, J. (2014).Doingresearchincounsellingandpsychotherapy.DoingResearchinCounsellingandPsychotherapy,1-288. Råbu, M., &Moltu, C. (2021).Peopleengagingeachother: Adual-perspectivestudyofinterpersonalprocessesinusefultherapy. JournalofContemporaryPsychotherapy, 51(1), 67-75. Wilkins, A. M.,Morere, D. A., Pick, L. H.,Day, L. A., & Anderson, M. L. (2021).Characteristicsofpsychologistsassessingdeafandhardofhearingclients.JournalofDeafStudiesandDeafEducation,27(2), 115–124.https://doi.org/10.1093/deafed/enab039 |