Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologické intervence pro Neslyšící: duální perspektiva Neslyšících a expertů
Název práce v češtině: Psychologické intervence pro Neslyšící: duální perspektiva Neslyšících a expertů
Název v anglickém jazyce: Psychological interventions for the Deaf: a dual perspective of the Deaf people and the experts
Klíčová slova: Neslyšící|neslyšící|psychologická intervence|znakový jazyk|menšina
Klíčová slova anglicky: The Deaf|deaf|psychological intervention|sign language|minority
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.07.2023
Datum zadání: 26.07.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2023
Datum a čas obhajoby: 06.09.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.06.2024
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Petr Mikoška, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Petr Vysuček, Ph.D.
Mgr. Kateřina Holubová
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku psychologické intervence poskytované Neslyšícím (tedy členům jazykové a kulturní menšiny Neslyšících), a to z duální perspektivy Neslyšících a psychologických expertů.Cílem práce je zjistit, jak Neslyšící subjektivně vnímají psychologickou intervenci (psychoterapii, psychologické poradenství, krizovou intervenci a koučink) jim poskytovanou. Z druhé perspektivy bude zkoumáno, jak odborníci poskytující psychologickou intervenci vnímají práci s Neslyšícími klienty. Obě perspektivy budou vzájemně porovnány.
Teoretická část diplomové práce bude rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola bude zaměřena na vymezení a specifika komunity Neslyšících: představeny budou základní definice této komunity, specifika duševního zdraví u Neslyšících a výzvy, se kterými se příslušníci komunity mohou setkávat. Kategorie Neslyšících zde také bude detailněji rozebrána a diverzifikována (např. neslyšící LGBT+, neslyšící nadaní, aj.). Druhá kapitola se zaměří na psychologické intervence u různých skupin osob se zdravotním handicapem a specifika práce s těmito skupinami (tedy např. nevidomí lidé, lidé s poruchou mentálního intelektu, aj.), ale i u specifických kulturních či etnických skupin (např. u Romů). Třetí kapitola představí blíže specifika psychologických intervencí, kterými se práce zabývá. Čtvrtá kapitola se zaměří přímo na psychologickou intervenci u Neslyšících, nabídne přehled výsledků empirických výzkumů zaměřených na tuto problematiku a kritickou reflexi limitů dosavadních výzkumů a poznatků.
Výzkumná část bude realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Jako základ pro výzkum bude použit návrh výzkumu z mé bakalářské práce: „Možnosti psychologické intervence u Neslyšících“. Budou provedeny výzkumné rozhovory s osobami ze skupiny Neslyšících, kteří již mají zkušenost s psychologickými intervencemi. Paralelně s rozhovory s Neslyšícími budou provedeny rozhovory s odborníky, kteří s Neslyšícími pracují. Tito odborníci budou získáni buď dotazováním a povolením Neslyšících respondentů odborníka kontaktovat, nebo známostí odborníka v komunitě Neslyšících, příp. dalším vyhledáváním.
Výzkumné otázky jsou následující: VO1) Jak prožívají Neslyšící psychologické intervence; VO2) Jak prožívají odborníci*e psychologické intervence s Neslyšícími.
Výsledky výzkumu přispějí k zjištění situace a k hlubšímu porozumění poskytování psychologické intervence Neslyšícím v ČR jak z pohledu samotných Neslyšících, tak z pohledu odborníků s nimi pracujících.
Seznam odborné literatury
Boyles, J., &Talbot, N. (2017). Workingwithinterpretersinpsychologicaltherapy:Therighttobeunderstood.Routledge.
DuFeu, M., &Chovaz, C. (2014). Mentalhealthanddeafness.Oxford UniversityPress.
Gertz, G., &Boudreault, P. (2015). TheSAGEdeafstudiesEncyclopedia. SAGEPublications.
Gill, I. J., & Fox, J. R. E. (2012). Aqualitativemeta-synthesisontheexperienceofpsychotherapyfordeafand hard-of-hearingpeople.MentalHealth,Religion andCulture,15(6), 637–651.https://doi.org/10.1080/13674676.2011.609161
Glickman, N. S. (2013). Deafmentalhealthcare.Routledge.
Glickman, N. S., &Gulati, S. (2016). MentalhealthcareofDeafpeople:Aculturallyaffirmativeapproach.Routledge.
Glickman, N. S., &Hall, W. C. (2018). Languagedeprivationanddeafmentalhealth.Routledge.
Kvale, S., &Brinkmann, S. (2009).Interviews: Learningthecraftofqualitativeresearchinterviewing.Sage.
Leigh, I. W.,Andrews, J. F., Miller, C. A., &Wolsey, J. A. (2022). Deafpeopleandsociety:Psychological,sociologicalandeducationalperspectives.Routledge.
Levitt, H. M.,Pomerville, A., &Surace, F. I. (2016). Aqualitativemeta-analysisexaminingclients’experiencesofpsychotherapy: anewagenda.PsychologicalBulletin, 142(8),801.
Marschark, M., & Spencer, P. E. (2011). TheOxfordhandbookofdeafstudies,language, andeducation,volume1,secondedition.Oxford UniversityPress.
Martinkat, N., &Terhorst, S. (2021). PsychotherapieinGebärdensprache:AnsätzeundInterventionen.Therapie&Beratung.
McLeod, J. (2014).Doingresearchincounsellingandpsychotherapy.DoingResearchinCounsellingandPsychotherapy,1-288.
Råbu, M., &Moltu, C. (2021).Peopleengagingeachother: Adual-perspectivestudyofinterpersonalprocessesinusefultherapy. JournalofContemporaryPsychotherapy, 51(1), 67-75.
Wilkins, A. M.,Morere, D. A., Pick, L. H.,Day, L. A., & Anderson, M. L. (2021).Characteristicsofpsychologistsassessingdeafandhardofhearingclients.JournalofDeafStudiesandDeafEducation,27(2), 115–124.https://doi.org/10.1093/deafed/enab039
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK