Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kulturní mise školy
Název práce v češtině: Kulturní mise školy
Název v anglickém jazyce: Cultural mission of the school
Klíčová slova: kultura|škola|autorita|učitel|svobodná výchova|globalizace
Klíčová slova anglicky: culture|school|authority|teacher|free education|globalization
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.07.2023
Datum zadání: 20.07.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.11.2023
Datum a čas obhajoby: 11.06.2024 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 11.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nahlédnout do akademických diskursů a polemik, zabývajících se problematikou významu a poslání školy a kultury, jakožto důležitých prvků lidské společnosti. Úkolem je definovat pojem kultury a nastínit možné náhledy na něj, porovnat tradiční a současné pojetí školy, objasnit, v čem spočívá poslání školy a identifikovat faktory, které ho ovlivňují, a poukázat na doporučení a přístupy ke kulturní formaci u různých autorů.
Seznam odborné literatury
ARENDT, Hannah. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 1994. Váhy, Sv. 11. ISBN 80-204-0424-4.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Praha: ZVON (nakladatelství), 1996. ISBN 80-7113-169-5.
DAHRENDORF, Ralf. Hledání nového řádu: přednášky o politice svobody v 21. století. Praha: Litomyšl: Paseka, 2007. ISBN 978-80-7185-719-8.
DOROTÍKOVÁ, Soňa (ed.). Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-7290-102-8.
DOROTÍKOVÁ, Soňa, Jaroslav KOŤA a P. LIPERTOVÁ. Filosofie - výchova - hodnoty: sborník k významnému životnímu jubileu Jaroslavy Peškové: [Studia paedagogica 25]. Praha: Univerzita Karlova, 1999. Studia paedagogica. č. 25. ISSN 0862-4461.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Nakladatelství Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann, 1996. ISBN (brož.).
FULGHUM, Robert. Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Vyd. 8., rozš. 3. Přeložil Lenka FÁROVÁ, přeložil Jiří HRUBÝ. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0831-6.
GELLNER, Ernest. Pluh, meč a kniha: struktura lidských dějin. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. ISBN 80-85959-87-9.
GELLNER, Ernest. Rozum a kultura: Historická úloha racionality a racionalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-44-5.
GREGER, David. Společnost vědění a kurikulum budoucnosti. ORBIS SCHOLAE, Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007, 1(1), 21-39. ISSN 1802-4637.
HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HORÁKOVÁ, Hana. Kultura jako všelék?: kritika soudobých přístupů. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. Studijní texty, sv. 57. ISBN 978-80-7419-103-9.
CHRISTODOULOU, Daisy. Sedm mýtů o vzdělávání. Přeložil Tereza VLKOVÁ. Praha: Edukační laboratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-0-3.
ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti: (polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studie. ISBN 80-85850-96-6.
JIRSA, Jakub, ed. Idea university. Přeložil Alena TESKOVÁ. Praha: Academia, 2015. XXI. století. ISBN 978-80-200-2375-9.
KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Díl 1., Do konce středověku. 2. oprav. a rozšířené. Praha: Unie, 1923. ISBN (brož.).
KAŠČÁK, Ondrej. Deti v kultúre - kultúry detí. Prešov:Rokus, 2009. ISBN 978-80-89055-93-7.
KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy: o formatívnej sile organizácie. Bratislava: VEDA, 2006. ISBN 8022409057.
KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Škola zlatých golierov: vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. Studie, sv. 85. ISBN 978-80-7419-113-8.
KLOFÁČ, Jaroslav a Vojtěch TLUSTÝ. Moc a autorita: Základní kategorie sociologie politiky: Určeno pro posl. fak. osv. a novinářství a VŠP [Vys. škola polit.] při ÚV KSČ. 2), (Řada sociologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. Učební texty vys. škol.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Přeložil Jana ZOUBKOVÁ. Praha: Academia, 2008. XXI. století, sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Vzdělání jako provokace. Přeložil Milan VÁŇA. Praha: Academia, 2018. XXI. století, sv. 48. ISBN 978-80-200-2875-4.
LIPERTOVÁ, Pavla a PEŠKOVÁ, Jaroslava (ed.). Hledání učitele: škola a vzdělání v proměnách času : [sborník k 50. výročí založení Pedagogické fakulty UK. V Praze: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. ISBN 80-86039-09-9.
LORENZOVÁ, Jitka. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Humanitas, 9. svazek. ISBN 978-80-7308-650-3.
MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
PALOUŠ, Radim. Ars docendi. V Praze: Vydalo Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0855-3.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN (brož.).
PALOUŠ, Radim. O globalizaci s Radimem Paloušem. V Kostelním Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2005. ISBN 80-7192-814-3.
PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.
PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
PATOČKA, Jan a Radim PALOUŠ. Osobnost a komunikace: příspěvky k filosofii výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1990. Studia paedagogica, 5.
PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. V Praze: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Nakladatelství Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy, 4. ISBN 80-7254-866-2.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil čili O vychování. Praha: Dědictví Komenského, 1911.
SOJÁK, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Praha: Grada, 2017. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0342-3.
SOKOL, Jan a Josef BERÁNEK. Jan Sokol: nebát se a nekrást. Praha: Portál, 2003. Rozhovory. ISBN 80-7178-819-8.
SOUKUP, Václav. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
STEINER, George. Na Modrovousově hradě: několik poznámek k redefinici kultury. Přeložil Michal KLEPRLÍK. V Praze: Dauphin, 2020. ISBN 978-80-7645-024-0.
STEINER, George. Skutečné přítomnosti: je něco v tom, co říkáme? Přeložil Ondřej HANUS, přeložil Sylva FICOVÁ, přeložil Michal KLEPRLÍK. V Praze: Dauphin, 2019. ISBN 978-80-7272-987-6.
STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada Publishing, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4212-0.
STROUHAL, Martin & ŠTECH, Stanislav. Vzdělání a dnešek. Praha: Karolinum, 2017.
ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají: kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9377-5.
ŠTECH, Stanislav, Vladimír HRABAL, Petr PIŤHA, et al. Dítě, výchova a kulturní proměny světa: pamětní spis k významnému životnímu jubileu prof. PhDr. Zdeňka Heluse, DrSc. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Studia paedagogica, 13.
VACEK, Pavel a ŠVARCOVÁ, Eva (ed.). Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Hradec Králové: Gaudeamus (nakladatelství), 2005. ISBN 80-7041-343-3.
VALIŠOVÁ, Alena. Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum, 2011. Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica, 1/2008. ISBN 978-80-246-1939-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK