Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Arteterapie jako pedagogický prostředek k snadnějšímu zvládání obtížných životních situací adolescentů
Název práce v češtině: Arteterapie jako pedagogický prostředek k snadnějšímu zvládání obtížných životních situací adolescentů
Název v anglickém jazyce: Art therapy as a pedagogical tool for easier coping with difficult life situations of adolescents
Klíčová slova: arteterapie|adolescence|trauma|skupina|sebeobraz|progres|tvorba|problém
Klíčová slova anglicky: art therapy|adolescence|trauma|group|self-image|progress|creation|problem
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.07.2023
Datum zadání: 20.07.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.02.2024
Datum a čas obhajoby: 05.09.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2024
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude zkoumání toho, jak středoškolští studenti prožívají, zvědomují a reflektují své zkušenosti v procesu arteterapie. Pomocí řízených hodin arteterapie s prvky rozhovorů se budeme přibližovat tomu, aby se jednotlivci dokázali lépe orientovat ve svém životě i osobních problémech. Cílem je nabídnout východisko v životě a odlehčit studentům od stresu s různou mírou dopadu.
V teoretické části popíšu metody a postupy v hodinách arteterapie, jaké skutečnosti se dají z této metody vyčíst. Rozplánuji si náplně hodin a popíšu důvody jednotlivých cvičení. Pomocí sdílených příběhů můžeme na základě explicitních poznatků pracovat s tacitními znalostmi studentů, díky kterým se každý z účastníků stává jedinečným příkladem. Vyložím zejména analýzu kresby, význam barev, přínosy arteterapie a cvičení.
V praktické části se s žáky zamýšlím zaměřit na jejich osobní milníky tím způsobem, aby se nebáli řešit s druhými lidmi cokoliv, co je aktuálně trápí, či se naučili odpustit a přijmout realitu – dojít k postupnému smíření se situací a posunu. Deskriptivní metodou zachytím vývoj jednotlivých sezení v závislosti na pocitech studentů. Zmapuji zejména rozdíly mezi prvotními pocity zúčastněných studentů a verbálním projevem s tím, jak po vytvoření zadané práce hodnotí své emoce a přijímají i názory ostatních. Společně integrujeme porozumění jevům. Zaměřím se na zastižení změn poté, kdy jednotlivci budou tvořit a uvolní se při tom – vyjádří se beze slov.
Zjistím, jak se krátkodobé setkávání propíše do rozhodování studentů, zda se jim život o něco zlepší. Důležité bude zaznamenat rozdíl mezi prvotním popisem sebe sama v porovnání se skupinovou závěrečnou reflexí, kde se ohlédneme za společně stráveným časem, zhodnotíme přínos hodin, sdělíme si proběhlé změny v jednotlivých životech. Podělíme se o zamýšlené činy do budoucna, nebo jen probereme aktuální pohledy na určitá dilemata.
Seznam odborné literatury
GUSSAK, David a ROSAL, Marcia L. The Wiley handbook of art therapy. Chichester: Wiley Blackwell, 2016. ISBN 978-1-118-30659-8.

HAUSCHKA, Margarethe a LOMIČKA, Pavel. Arteterapie: podstata a úkoly terapeutického malování. Lelekovice: Franesa, 2020. ISBN 978-80-88337-05-8.

HUČÍN, Jakub a SCHOUTEN, Karin Alice. Arteterapie: umění léčby traumatu. Online. Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace. 2017, roč. 11, č. 2, s. 148-153. ISSN 1802-3983. [cit. 2024-01-10].

LHOTOVÁ, Marie a PEROUT, Evžen. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.

LIEBMANN, Marian a ELISOVÁ, Johana. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.

POSPÍŠILOVÁ, Helena. Recenze: Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Online. Paidagogos (Veseličko). 2013, roč. 2013, č. 1. ISSN 1213-3809. [cit. 2024-01-10].

ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava; KŘÍŽOVÁ, Jana a HUBÁČKOVÁ, Tereza. Základy arteterapie. Vydání třetí, rozšířené. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6.

ŽENATÁ, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutické skupině. Praha: Kolem, 2015. ISBN 978-80-905949-0-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK