Arteterapie jako pedagogický prostředek k snadnějšímu zvládání obtížných životních situací adolescentů
Název práce v češtině: | Arteterapie jako pedagogický prostředek k snadnějšímu zvládání obtížných životních situací adolescentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Art therapy as a pedagogical tool for easier coping with difficult life situations of adolescents |
Klíčová slova: | arteterapie|adolescence|trauma|skupina|sebeobraz|progres|tvorba|problém |
Klíčová slova anglicky: | art therapy|adolescence|trauma|group|self-image|progress|creation|problem |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.07.2023 |
Datum zadání: | 20.07.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.08.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Předmětem práce bude zkoumání toho, jak středoškolští studenti prožívají, zvědomují a reflektují své zkušenosti v procesu arteterapie. Pomocí řízených hodin arteterapie s prvky rozhovorů se budeme přibližovat tomu, aby se jednotlivci dokázali lépe orientovat ve svém životě i osobních problémech. Cílem je nabídnout východisko v životě a odlehčit studentům od stresu s různou mírou dopadu. V teoretické části popíšu metody a postupy v hodinách arteterapie, jaké skutečnosti se dají z této metody vyčíst. Rozplánuji si náplně hodin a popíšu důvody jednotlivých cvičení. Pomocí sdílených příběhů můžeme na základě explicitních poznatků pracovat s tacitními znalostmi studentů, díky kterým se každý z účastníků stává jedinečným příkladem. Vyložím zejména analýzu kresby, význam barev, přínosy arteterapie a cvičení. V praktické části se s žáky zamýšlím zaměřit na jejich osobní milníky tím způsobem, aby se nebáli řešit s druhými lidmi cokoliv, co je aktuálně trápí, či se naučili odpustit a přijmout realitu – dojít k postupnému smíření se situací a posunu. Deskriptivní metodou zachytím vývoj jednotlivých sezení v závislosti na pocitech studentů. Zmapuji zejména rozdíly mezi prvotními pocity zúčastněných studentů a verbálním projevem s tím, jak po vytvoření zadané práce hodnotí své emoce a přijímají i názory ostatních. Společně integrujeme porozumění jevům. Zaměřím se na zastižení změn poté, kdy jednotlivci budou tvořit a uvolní se při tom – vyjádří se beze slov. Zjistím, jak se krátkodobé setkávání propíše do rozhodování studentů, zda se jim život o něco zlepší. Důležité bude zaznamenat rozdíl mezi prvotním popisem sebe sama v porovnání se skupinovou závěrečnou reflexí, kde se ohlédneme za společně stráveným časem, zhodnotíme přínos hodin, sdělíme si proběhlé změny v jednotlivých životech. Podělíme se o zamýšlené činy do budoucna, nebo jen probereme aktuální pohledy na určitá dilemata. |
Seznam odborné literatury |
GUSSAK, David a ROSAL, Marcia L. The Wiley handbook of art therapy. Chichester: Wiley Blackwell, 2016. ISBN 978-1-118-30659-8. HAUSCHKA, Margarethe a LOMIČKA, Pavel. Arteterapie: podstata a úkoly terapeutického malování. Lelekovice: Franesa, 2020. ISBN 978-80-88337-05-8. HUČÍN, Jakub a SCHOUTEN, Karin Alice. Arteterapie: umění léčby traumatu. Online. Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace. 2017, roč. 11, č. 2, s. 148-153. ISSN 1802-3983. [cit. 2024-01-10]. LHOTOVÁ, Marie a PEROUT, Evžen. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0. LIEBMANN, Marian a ELISOVÁ, Johana. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3. POSPÍŠILOVÁ, Helena. Recenze: Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Online. Paidagogos (Veseličko). 2013, roč. 2013, č. 1. ISSN 1213-3809. [cit. 2024-01-10]. ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava; KŘÍŽOVÁ, Jana a HUBÁČKOVÁ, Tereza. Základy arteterapie. Vydání třetí, rozšířené. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6. ŽENATÁ, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutické skupině. Praha: Kolem, 2015. ISBN 978-80-905949-0-6. |