Využití 3D tisku ve výuce
Název práce v češtině: | Využití 3D tisku ve výuce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Using 3D printing in education |
Klíčová slova: | didaktika geografie, 3D, 3D tisk, GIS, geoinformatika |
Klíčová slova anglicky: | didactics, geography, 3D, 3D printing, GIS, geoinformatics |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie (31-370) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Přemysl Štych, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.07.2023 |
Datum zadání: | 09.02.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.02.2024 |
Konzultanti: | RNDr. Josef Laštovička, Ph.D. |
Mgr. Jan Svoboda | |
RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Abidin, A. A. Z., Salim, M. A., Akop, M. Z., Saad, A. Md., Dai, F., & Al-Mola, M. H. A. (2022). Surface Texture for Geospatial Imaging Printed Product Using 3D Printer Technology. In Encyclopedia of Smart Materials (pp. 356–367). Elsevier. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-815732-9.00079-6 Cockrell, J., & Petcovic, H. L. (2021). Teaching topography using 3D printed terrain in an introductory earth science course: A pilot study. In Journal of Geoscience Education (Vol. 70, Issue 1, pp. 2–12). Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/10899995.2021.1927569 Dastychová, V. (2019). Příprava geografických dat pro 3D tisk a jejich vizualizace: Case study Ostrovský klášter. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie. Vedoucí práce Laštovička, Josef. Harding, C., Hasiuk, F., & Wood, A. (2021). TouchTerrain—3D Printable Terrain Models. In ISPRS International Journal of Geo-Information (Vol. 10, Issue 3, p. 108). MDPI AG. https://doi.org/10.3390/ijgi10030108 Von Wyss, M. (2015). 3D-Printed Landform Models. In Cartographic Perspectives (Issue 79, pp. 61–67). North American Cartographic Information Society. https://doi.org/10.14714/cp79.1297 Zhang, G., Gong, J., Li, Y., Sun, J., Xu, B., Zhang, D., Zhou, J., Guo, L., Shen, S., & Yin, B. (2020). An efficient flood dynamic visualization approach based on 3D printing and augmented reality. In International Journal of Digital Earth (Vol. 13, Issue 11, pp. 1302–1320). Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/17538947.2019.1711210 |
Předběžná náplň práce |
Hlavním tématem této bakalářské práce je využití 3D tisku ve výuce na ZŠ a SŠ. V rámci práce budou v rešeršní a teoretické části rozebrány soudobé technologie 3D tisku a jejich návaznost na výuku. Práce bude obsahovat přehled dostupných softwarů, které jsou využívány k 3D tisku. Práce se bude zaobírat přípravou geografických dat a možnostmi soudobých technologií v oblasti 3D tisku. Následně bude práce řešit postup od vytvoření digitálního modelu po jeho přípravu k tisku. Důležitou součástí bude tvorba výukových materiálů pro zapojení 3D tisku do výuky na ZŠ a SŠ. Součástí práce bude i vytištěný 3D model a jeho digitální podoba připravená pro tisk. BP si klade tyto cíle: 1. Obecná příprava geografických dat na příkladu 3D modelů pro tisk 2. Vyhodnotit volně dostupné software a jejich možnosti pro přípravu dat k 3D tisku 3. Sestavení metodiky pro přípravu 3D modelu území pro 3D tisk na tiskárně Průša 4. Tvorba didaktických materiálů využívající technologie 3D tisku pro výuky vybraných geografických témat na ZŠ a SŠ 5. Testování vytvořených didaktických materiálů při výuce a získání zpětné vazby od učitelů a studentů |