Analýza podmínek pro implementaci dynamických míst kurikula chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu – Mikroplasty
Název práce v češtině: | Analýza podmínek pro implementaci dynamických míst kurikula chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu – Mikroplasty |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of Conditions for the Implementation of Dynamic Points in the Chemistry Curriculum as a General Education Subject - Microplastics |
Klíčová slova: | mikroplasty; dynamická místa kurikula; výuka chemie na základní škole a na gymnáziích; makromolekulární látky; enviromentální výchova |
Klíčová slova anglicky: | microplastics; dynamic points of the curriculum; teaching chemistry at lower secondary and grammar schools; macromolecular substances; environmental education |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.07.2023 |
Datum zadání: | 12.07.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | R206A, 206A, laboratoř didaktiky chemie, 2. patro, vpravo v uzavřené chodbě |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105CH) |
Oponenti: | doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na fenomén tzv. dynamických míst kurikula, která představují implementaci nových netradičních témat do obsahu výuky reflektující aktuální výsledky rozvoje technologií včetně jejich environmentálních souvislostí. V teoretické části bude diskutován pojem dynamická místa kurikula s konkrétním zaměřením na téma Mikroplasty ve výuce chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu jako jejich aktuální příklad.
Ve výzkumné části budou analyzovány podmínky pro implementaci tématu Mikroplasty jako dynamického místa kurikula se zaměřením na připravenost učitelů chemie, informační a materiálně-technické podmínky základních škol a gymnázií a také přípravu, realizaci a hodnocení připravených aktivit podporujících implementaci tohoto tématu ve výuce chemie. |
Seznam odborné literatury |
Andrady, A. L. (2011). Microplastics in the marine environment. Marine Pollution Bulletin, 62(8), 1596–1605. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2011.05.030
Grenčíková, A., Brandeburová, P., Ryba, J., Vlčková, S., & Mackuľak, T. (2019). Mikroplasty ako environmentálne riziko. Chemické Listy, 113(1), 16–22. http://chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/3261/3226 Janoušková, S., Teplý, P., Fatka, D., Teplá, M., Cajthaml, T., & Hák, T. (2020). Microplastics – How and What Do University Students Know about the Emerging Environmental Sustainability Issue? Sustainability, 12(21), 9220. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/su12219220 Kuberská, M., Masopust, P., Kolářová, L., Desenský, P., Slavík, J., & Mentlík, P. (2020). Dynamická místa kurikula jako most mezi formálním a neformálním vzděláváním. https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/42965/1/kuberska_et_al_2020_publikovano.pdf Rychtera, J., Bílek, M., Bártová, I., Chroustová, K., Sloup, R., Šmídl, M., Machková, V., Štrofová, J., Kolář, K., & Kesnerová Řádková, O. (2018). Která jsou klíčová, kritická a dynamická místa počáteční výuky chemie v České republice? https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/33905/1/Arnika_2018_1-5_Rychtera-Bilek--web.pdf Verschoor, A. J. (2015). Towards a definition of microplastics: Considerations for the specification of physico-chemical properties. National Institute for Public Health and the Environment. https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2015-0116.pdf |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměří na fenomén tzv. dynamických míst kurikula, která představují implementaci nových netradičních témat do obsahu výuky reflektující aktuální výsledky rozvoje technologií včetně jejich environmentálních souvislostí. V teoretické části bude diskutován pojem dynamická místa kurikula s konkrétním zaměřením na téma Mikroplasty ve výuce chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu jako jejich aktuální příklad.
Ve výzkumné části budou analyzovány podmínky pro implementaci tématu Mikroplasty jako dynamického místa kurikula se zaměřením na připravenost učitelů chemie, informační a materiálně-technické podmínky základních škol a gymnázií a také přípravu, realizaci a hodnocení připravených aktivit podporujících implementaci tohoto tématu ve výuce chemie. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis will focus on the phenomenon of so-called dynamic curriculum points, which represent the implementation of new non-traditional topics into the content of teaching chemistry, reflecting the current results of technology development including their environmental context. The theoretical part will discuss the concept of dynamic curriculum points with a specific focus on the topic of Microplastics in the teaching of chemistry as a general educational subject as their current example.
In the research part, the conditions for the implementation of the topic Microplastics as a dynamic place of the curriculum will be analysed with a focus on the readiness of chemistry teachers, information and material-technical conditions of lower secondary schools and grammar schools, as well as the preparation, implementation and evaluation of the prepared activities supporting the implementation of this topic in the teaching of chemistry. |