Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vybrané specifické poruchy učení u studentů vysokých škol
Název práce v češtině: Vybrané specifické poruchy učení u studentů vysokých škol
Název v anglickém jazyce: Selected specific learning disabilities in university students
Klíčová slova: specifické poruchy učení|dyslexie|dysgrafie|dysortografie|studující vysokých škol|čeština
Klíčová slova anglicky: specific learning disabilities|dyslexia|dysgraphia|dysorthographia|university students|Czech
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.07.2023
Datum zadání: 19.09.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.09.2023
Datum a čas obhajoby: 10.06.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 10.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Hana Dufková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se soustředí na vybrané specifické poruchy učení (především dyslexie, dysgrafie, dysortografie) u dospělých mluvčích češtiny, kteří studují na vysoké škole. Jádrem práce budou 2–3 případové studie, které se zaměří na krátké shrnutí minulých zkušeností participantů (např. rané projevy poruchy a jejich vývoj, průběh diagnostiky a terapie, zkušenosti z nižších stupňů škol) a poté se budou zabývat zkušenostmi současnými, souvisejícími především s vysokoškolským studiem (např. současné projevy daných specifických poruch učení, vnímání jejich vlivu na výběr oboru a průběh vysokoškolského studia, používané metody vyrovnávání se s danými projevy, reakce okolí aj.). Hlavními zdroji dat budou polostrukturované rozhovory s participanty a analýza materiálů, které se od participantů podaří získat (např. vzorky psaného textu ze současnosti, popř. z dětství).
Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, především ke specifickým poruchám učení a ke zvoleným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s účastníky výzkumu. Připravit text informovaného souhlasu a souhlas od účastníků získat.
3. Připravit otázky polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory s účastníky výzkumu realizovat a vhodným způsobem je zaznamenat (např. ve formě audionahrávek). Získané materiály připravit k analýze – rozhovory nebo jejich relevantní části vhodným způsobem přepsat.
4. Získat od účastníků výzkumu vhodné vzorky k analýze (např. vzorky současného psaného textu, popř. vzorky textů z dětství).
5. Všechny získané materiály analyzovat. Analýzu rozhovorů zaměřit na historii a současnosti (soustředit se přitom na současnost) zkušeností se specifickými poruchami učení, jejich diagnostikou, terapií, metodami vyrovnávání se s případnými projevy specifických poruch učení, prožívaným vlivem na studium, reakcemi okolí atd. Analýzu vzorků projevů směřovat k otázce, nakolik se v daných vzorcích objevují projevy dané specifické poruchy, které jsou popisovány v odborné literatuře; výsledky také porovnat s tím, jak svůj projev hodnotí účastníci výzkumu.
6. Výsledky shrnout a usouvztažnit s poznatky z odborné literatury; neopomenout diskusi k výhodám, limitům a dalšímu možnému směřování výzkumu.
Seznam odborné literatury
Základní literatura
ELLIOTT, Julian a Elena L. GRIGORENKO. The dyslexia debate. New York et al.: Cambridge University Press, 2014.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. (nebo jiné vyd.; relevantní části)
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019.
KREJČOVÁ, Kristýna. Dospělí s dyslexií. Psychologie pro praxi, 2010 (1–2), 45–55.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. uprav. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON 2019.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010.
POKORNÁ, Věra. Personality of Children with Learning Disabilities: A study of pedagogical and psychological services in Czechoslovakian schools. McGill journal of education, 1993, 28(1), 97.
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie u studentů vysokých škol. Psychologie pro praxi, 2012, (1–2), 49–64.
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v odborných encyklopediích.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK