Vybrané specifické poruchy učení u studentů vysokých škol
Název práce v češtině: | Vybrané specifické poruchy učení u studentů vysokých škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Selected specific learning disabilities in university students |
Klíčová slova: | specifické poruchy učení|dyslexie|dysgrafie|dysortografie|studující vysokých škol|čeština |
Klíčová slova anglicky: | specific learning disabilities|dyslexia|dysgraphia|dysorthographia|university students|Czech |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.07.2023 |
Datum zadání: | 19.09.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Hana Dufková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se soustředí na vybrané specifické poruchy učení (především dyslexie, dysgrafie, dysortografie) u dospělých mluvčích češtiny, kteří studují na vysoké škole. Jádrem práce budou 2–3 případové studie, které se zaměří na krátké shrnutí minulých zkušeností participantů (např. rané projevy poruchy a jejich vývoj, průběh diagnostiky a terapie, zkušenosti z nižších stupňů škol) a poté se budou zabývat zkušenostmi současnými, souvisejícími především s vysokoškolským studiem (např. současné projevy daných specifických poruch učení, vnímání jejich vlivu na výběr oboru a průběh vysokoškolského studia, používané metody vyrovnávání se s danými projevy, reakce okolí aj.). Hlavními zdroji dat budou polostrukturované rozhovory s participanty a analýza materiálů, které se od participantů podaří získat (např. vzorky psaného textu ze současnosti, popř. z dětství). Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, především ke specifickým poruchám učení a ke zvoleným výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s účastníky výzkumu. Připravit text informovaného souhlasu a souhlas od účastníků získat. 3. Připravit otázky polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory s účastníky výzkumu realizovat a vhodným způsobem je zaznamenat (např. ve formě audionahrávek). Získané materiály připravit k analýze – rozhovory nebo jejich relevantní části vhodným způsobem přepsat. 4. Získat od účastníků výzkumu vhodné vzorky k analýze (např. vzorky současného psaného textu, popř. vzorky textů z dětství). 5. Všechny získané materiály analyzovat. Analýzu rozhovorů zaměřit na historii a současnosti (soustředit se přitom na současnost) zkušeností se specifickými poruchami učení, jejich diagnostikou, terapií, metodami vyrovnávání se s případnými projevy specifických poruch učení, prožívaným vlivem na studium, reakcemi okolí atd. Analýzu vzorků projevů směřovat k otázce, nakolik se v daných vzorcích objevují projevy dané specifické poruchy, které jsou popisovány v odborné literatuře; výsledky také porovnat s tím, jak svůj projev hodnotí účastníci výzkumu. 6. Výsledky shrnout a usouvztažnit s poznatky z odborné literatury; neopomenout diskusi k výhodám, limitům a dalšímu možnému směřování výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura ELLIOTT, Julian a Elena L. GRIGORENKO. The dyslexia debate. New York et al.: Cambridge University Press, 2014. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. (nebo jiné vyd.; relevantní části) KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. KREJČOVÁ, Kristýna. Dospělí s dyslexií. Psychologie pro praxi, 2010 (1–2), 45–55. MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. uprav. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON 2019. POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. POKORNÁ, Věra. Personality of Children with Learning Disabilities: A study of pedagogical and psychological services in Czechoslovakian schools. McGill journal of education, 1993, 28(1), 97. ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie u studentů vysokých škol. Psychologie pro praxi, 2012, (1–2), 49–64. Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v odborných encyklopediích. |