Určování zástupců hmyzu u žáků vyššího stupně gymnázia – výzkum s využitím metody eye tracking
Název práce v češtině: | Určování zástupců hmyzu u žáků vyššího stupně gymnázia – výzkum s využitím metody eye tracking |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Eye tracking study of insect identification in upper secondary school students |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.10.2023 |
Datum zadání: | 09.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.01.2024 |
Konzultanti: | RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. |
RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. | |
Seznam odborné literatury |
Andrzejewska, M., & Stolińska, A. (2016). Comparing the Difficulty of Tasks Using Eye Tracking Combined with Subjective and Behavioural Criteria. Journal of Eye Movement Research, 9(3):3, 1-16. Andrzejewska, M., Stolińska, A., Błasiak, W., Pęczkowski, P., Rosiek, R., Rożek, B., ... & Wcisło, D. (2016). Eye-tracking verification of the strategy used to analyse algorithms expressed in a flowchart and pseudocode. Interactive learning environments, 24(8), 1981-1995. Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H. & Van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. New York: Oxford University Press Inc. Popelka, S. (2018). Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii: praktický průvodce tvorbou a vyhodnocením experimentu. Univerzita Palackého v Olomouci. Slykhuis, D. A., Wiebe, E. N., & Annetta, L. A. (2005). Eye-tracking students' attention to PowerPoint photographs in a science education setting. Journal of Science Education and Technology, 509-520. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměří na určování zástupců různých skupin hmyzu u žáků vyššího stupně gymnázií. Cílem práce je zjistit, které znaky žáci při určovaní zástupců hmyzu využívají a do jaké míry se tyto využívané znaky shodují s charakteristickými znaky jednotlivých skupin. Druhým cílem bude porovnat mezi sebou žáky prvních ročníků, kteří na gymnáziu ještě neabsolvovali výuku zoologie, se žáky třetích ročníků, kteří touto výukou již prošli. První fáze výzkumu bude probíhat formou tištěného testu, ve kterém budou žáci určovat zástupce hmyzu na obrázcích a následně uvedou, podle kterých znaků je určili. Test bude zadán v několika třídách prvního a třetího ročníku vyššího stupně gymnázia. Druhá fáze výzkumu bude probíhat metodou sledování očních pohybů pomocí oční kamery (tzv. eye tracking). Do této fáze výzkumu bude vybráno 5 žáků prvního ročníku a 5 žáků třetího ročníku vyššího stupně gymnázia. Cíleně budou vybráni žáci s různou úspěšností určování. Eye tracking by měl ukázat, do kterých míst obrázků hmyzu se žáci během určování převážně dívají a zda se tato místa shodují se skutečnými určovacími znaky dané skupiny. |