Dirigentská práce z hlediska genderu. Perspektiva orchestrů a divadel.
Název práce v češtině: | Dirigentská práce z hlediska genderu. Perspektiva orchestrů a divadel. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Work of a conductor from a gender point of view. The perspective of orchestras and theatres. |
Klíčová slova: | gender, dirigování, orchestry, divadla, nerovnost |
Klíčová slova anglicky: | gender, conducting, orchestras, theatres, inequality |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra teorie umění a tvorby (24-KTUT) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.06.2023 |
Datum zadání: | 19.06.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.06.2023 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
Oponenti: | Denisa Tomková, M.Sc., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá pohledem jak odborné, tak neodborné veřejnosti na genderovou problematiku v případě dirigentského povolání.
V praktické části nejprve vysvětluje povolání jako takové, a zaměřuje se na vysvětlení pojmu gender a problémů s ním souvisejících. Kromě dirigentů samotných se rovněž dotkne i orchestrálních hráčů a skladatelů, jejichž profese s touto problematikou úzce souvisí. V praktické části tato práce pokládá formou dotazníků otázky členům orchestrů a divadel, a rovněž v ní nalezneme rozhovor s přední českou dirigentkou Miriam Němcovou. Otázky dotazníků i rozhovoru se týkají toho, jak společnost vnímá rozdíl mezi mužem dirigentem a ženou dirigentkou. Pomocí těchto metod se tak balalářská práce snaží objevit důvod obtížnějšího postavení žen v této profesi v minulosti a zjistit, zda tento problém přetrvává i do doby současné. Také pátrá po řešeních, která by do budoucna mohla problém minimalizovat. Téma je zkoumáno mimo faktických záležitostí i z pohledu člověka, jež se tímto povolání živí, a má tedy na celou situaci pohled zevnitř. Závěry, ke kterým práce dojde, by měly pomoci většímu poznání problematiky genderu v případě dirigentského povolání, a především zamezit rozdílnému vnímání žen a mužů za dirigentským pultem. |
Seznam odborné literatury |
ANTONIO BOWEN, José, ed. The Cambridge Companion to Conducting. New York: Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0- 521-82108-7.
BURIAN, Karel Vladimír. Arturo Toscanini. Praha: Supraphon, 1967. Lyra (Supraphon). W. GALKIN, Elliott. A History of Orchestral Conducting: In Theory and Practice. New York: Pendragon Press, 1998. ISBN 0-918728- 44-4. HOSTOMSKÁ, Anna. Průvodce operní tvorbou. 8., dopl. vyd. (ve Svobodě - Libertas 1.). Praha: Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0344-7. KOVÁŘOVÁ, Lucie. Sláva Vorlová (1894–1973): život a tvorba skladatelky se zaměřením na Koncert pro basklarinet a smyčce, op. 5. Brno, 2018. Bakalářská diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Martin Flašar, Ph.D. LIPSITZ BEM, Sandra. The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. Yale University Press, 1993. ISBN 978- 0-300-15425-2. RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN.Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2. ŠNAJDROVÁ, Blanka. Agnes Tyrrell: Brněnská skladatelka a její smíšené sbory v ODH MZM. Brno, 2019. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. VAN DE PUTTELAAR, Carla. Artfully Dressed: Women in the Art World: Portraits by Carla van de Puttelaar. London: Unicorn Publishing Group, 2019. ISBN 191269039X. VITULA, Jiří. Herbert von Karajan: hudební fenomén století. Praha: Galerie Miro ve spolupráci s Nadačním fondem Trebbia, 2007. ISBN 978-80-239-9003-4. |