Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova jako cesta k rozvoji kooperativních dovedností pomocí pohádek Boženy Němcové
Název práce v češtině: Dramatická výchova jako cesta k rozvoji kooperativních dovedností pomocí pohádek Boženy Němcové
Název v anglickém jazyce: Dramatic education as a way to develop cooperative skills using Božena Němcová's fairy tales
Klíčová slova: dramatická výchova, výzkumné metody, kooperativní dovednosti, předškolní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: Drama in education, research methods, cooperative skills, early childhood education�
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: MgA. Alžběta Ferklová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 16.06.2023
Datum zadání: 16.06.2023
Datum a čas obhajoby: 20.05.2024 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:10.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104MS)
Oponenti: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. PORTÁL, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
FIEDLEROVÁ, Michaela, Alžběta AMIROVÁ a Andrea REJCHRTOVÁ. Metody a aktivity dramatiacké výchovy v předškolním vzdělávání. Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-430-5.
NOVOTNÝ, Michael. Lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. 2021. ISBN 978-80-244-5964-6.
MACHKOVÁ, Eva, Eva OPRAVILOVÁ, Irena ČERNÁ, Zuzana JIRSOVÁ, Jitka HAKLOVÁ, Eva SVOBODOVÁ a Vlasta GREGOROVÁ. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. 1992. ISBN 80-7068-047-4.
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha, 1995. ISBN 80-7068-068-7.
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
NĚMCOVÁ, Božena. Pohádky a pověsti. Ottovo nakladatelství, 2007. ISBN 80-7360-626-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Grada. ISBN 978-80-247-1865-1.
Předběžná náplň práce
Cílem této bakalářské práce je podpořit rozvoj kooperativních dovedností u dětí
předškolního věku pomocí dramatické výchovy a pohádek Boženy Němcové. Na základě
empirického výzkumu a experimentu bude cílem u konkrétní třídy v Mateřské škole v
Mnichovicích podpořit rozvoj kooperativního dovedností. Výzkumnou metodou je
zúčastněné pozorování. U samotného výzkumu bude přítomna třídní učitelka, se kterou je
veden rozhovor po ukončení všech dramatických lekcích.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Jedná se o část teoretickou a
praktickou. Teoretická část se zaměřuje především na techniky a metody dramatické
výchovy. Ty jsou následně používány v lekcích pro děti v praktické části. Při lekcích
budou použity metody dramatické výchovy jako je asociační kruh, hra v roli, živý obraz,
boční vedení, pantomima či narativní pantomima. Samotná dramatická výchova je součástí
edukačního procesu, proto musí splňovat kritéria stanovená v kurikulárních dokumentech,
konkrétně v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání – RVP PV.
Práce je zaměřena především na podporu rozvoje kooperace. Ve vzdělávací oblasti „Dítě a
ten druhý“ jsou lekce směřovány především k podpoře rozvoje kooperativních dovedností,
rozvoje komunikačních dovedností a posilování prosociálního chování ve vztahu
k ostatním lidem. Teoretická část se věnuje samotnému vymezení pojmu kooperace,
principům, metodám a technikám kooperativního učení. Stěžejní částí této práce je část
praktická. Je zde podrobně popsaných šest vypracovaných lekcí. Jedná se o pohádky od
významné autorky Boženy Němcové. Konkrétně se jedná o pohádky Čert a Káča, O
neposlušných kůzlátkách, O perníkové chaloupce, O Smolíčkovi a O kohoutkovi a
slepičce. V praktické části bakalářské práce jsou také uvedeny reflexe a vyhodnocení.
Lekce jsou zaměřeny na podporu rozvoje kooperativních dovedností. Děti často pracují ve
skupinách či dvojicích. Zároveň se seznamují s metodami dramatické výchovy. Závěrem
práce bude vyhodnoceno, zda pomocí dramatické výchovy a pohádek Boženy Němcové
došlo k rozvoji a posilnění kooperativních dovedností. Kritéria pro vyhodnocení jsou
stanovena pomocí výzkumných otázek.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this bachelor's thesis is to support the development of cooperative skills
in preschool children using dramatic education and Božena Němcová's fairy tales. Based
on empirical research and a method called an experiment, my goal will be to support the
development and strengthen cooperation skills in a specific class in Kindergarten in
Mnichovice. The research method is participant observation. The class teacher will be
present for the research itself, with whom I will conduct an interview after the end of all
drama lessons.
The bachelor thesis is divided into two parts. It is a theoretical and practical part. The
theoretical part focuses mainly on the techniques and methods of drama education. These
are subsequently used in lessons for children in the practical part. During the lessons,
methods of drama education such as association circle, dramatization, live image, lateral
guidance, pantomime or narrative pantomime will be used. Drama education itself is part
of the educational process, therefore it must meet the criteria set in the curriculum
documents, specifically in the Framework Educational Program for Preschool Education -
RVP PV. The work is mainly focused on the development of cooperation. In the
educational area "The child and the other person", I mainly aim to support the development
of cooperation skills, the development of communication skills and the strengthening of
prosocial behavior in relation to other people. The practical part is devoted to the very
definition of the term cooperation, principles, methods and techniques of cooperative
learning. The core part of this work is the practical part. The five developed lessons are
described in detail here. These are fairy tales by the famous author Božena Němcová. The
practical part of the bachelor's thesis also includes reflection and evaluation. The lessons
are aimed at supporting the development of cooperative skills using cooperative learning
methods and techniques. Children often work in groups or pairs. At the same time, they get
to know the methods of drama education. At the end of the thesis, it will be evaluated
whether with the help of dramatic education and Božena Němcová's fairy tales,
cooperation skills have been developed and strengthened. The evaluation criteria are
established using research questions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK