Dramatická výchova jako cesta k rozvoji kooperativních dovedností pomocí pohádek Boženy Němcové
Název práce v češtině: | Dramatická výchova jako cesta k rozvoji kooperativních dovedností pomocí pohádek Boženy Němcové |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dramatic education as a way to develop cooperative skills using Božena Němcová's fairy tales |
Klíčová slova: | dramatická výchova, výzkumné metody, kooperativní dovednosti, předškolní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Drama in education, research methods, cooperative skills, early childhood education� |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Alžběta Ferklová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.06.2023 |
Datum zadání: | 16.06.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2024 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104MS) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. PORTÁL, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
FIEDLEROVÁ, Michaela, Alžběta AMIROVÁ a Andrea REJCHRTOVÁ. Metody a aktivity dramatiacké výchovy v předškolním vzdělávání. Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-430-5. NOVOTNÝ, Michael. Lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. 2021. ISBN 978-80-244-5964-6. MACHKOVÁ, Eva, Eva OPRAVILOVÁ, Irena ČERNÁ, Zuzana JIRSOVÁ, Jitka HAKLOVÁ, Eva SVOBODOVÁ a Vlasta GREGOROVÁ. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. 1992. ISBN 80-7068-047-4. POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha, 1995. ISBN 80-7068-068-7. BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha, 1996. ISBN 80-7068-070-9. NĚMCOVÁ, Božena. Pohádky a pověsti. Ottovo nakladatelství, 2007. ISBN 80-7360-626-7. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Grada. ISBN 978-80-247-1865-1. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této bakalářské práce je podpořit rozvoj kooperativních dovedností u dětí
předškolního věku pomocí dramatické výchovy a pohádek Boženy Němcové. Na základě empirického výzkumu a experimentu bude cílem u konkrétní třídy v Mateřské škole v Mnichovicích podpořit rozvoj kooperativního dovedností. Výzkumnou metodou je zúčastněné pozorování. U samotného výzkumu bude přítomna třídní učitelka, se kterou je veden rozhovor po ukončení všech dramatických lekcích. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Jedná se o část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje především na techniky a metody dramatické výchovy. Ty jsou následně používány v lekcích pro děti v praktické části. Při lekcích budou použity metody dramatické výchovy jako je asociační kruh, hra v roli, živý obraz, boční vedení, pantomima či narativní pantomima. Samotná dramatická výchova je součástí edukačního procesu, proto musí splňovat kritéria stanovená v kurikulárních dokumentech, konkrétně v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání – RVP PV. Práce je zaměřena především na podporu rozvoje kooperace. Ve vzdělávací oblasti „Dítě a ten druhý“ jsou lekce směřovány především k podpoře rozvoje kooperativních dovedností, rozvoje komunikačních dovedností a posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem. Teoretická část se věnuje samotnému vymezení pojmu kooperace, principům, metodám a technikám kooperativního učení. Stěžejní částí této práce je část praktická. Je zde podrobně popsaných šest vypracovaných lekcí. Jedná se o pohádky od významné autorky Boženy Němcové. Konkrétně se jedná o pohádky Čert a Káča, O neposlušných kůzlátkách, O perníkové chaloupce, O Smolíčkovi a O kohoutkovi a slepičce. V praktické části bakalářské práce jsou také uvedeny reflexe a vyhodnocení. Lekce jsou zaměřeny na podporu rozvoje kooperativních dovedností. Děti často pracují ve skupinách či dvojicích. Zároveň se seznamují s metodami dramatické výchovy. Závěrem práce bude vyhodnoceno, zda pomocí dramatické výchovy a pohádek Boženy Němcové došlo k rozvoji a posilnění kooperativních dovedností. Kritéria pro vyhodnocení jsou stanovena pomocí výzkumných otázek. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this bachelor's thesis is to support the development of cooperative skills
in preschool children using dramatic education and Božena Němcová's fairy tales. Based on empirical research and a method called an experiment, my goal will be to support the development and strengthen cooperation skills in a specific class in Kindergarten in Mnichovice. The research method is participant observation. The class teacher will be present for the research itself, with whom I will conduct an interview after the end of all drama lessons. The bachelor thesis is divided into two parts. It is a theoretical and practical part. The theoretical part focuses mainly on the techniques and methods of drama education. These are subsequently used in lessons for children in the practical part. During the lessons, methods of drama education such as association circle, dramatization, live image, lateral guidance, pantomime or narrative pantomime will be used. Drama education itself is part of the educational process, therefore it must meet the criteria set in the curriculum documents, specifically in the Framework Educational Program for Preschool Education - RVP PV. The work is mainly focused on the development of cooperation. In the educational area "The child and the other person", I mainly aim to support the development of cooperation skills, the development of communication skills and the strengthening of prosocial behavior in relation to other people. The practical part is devoted to the very definition of the term cooperation, principles, methods and techniques of cooperative learning. The core part of this work is the practical part. The five developed lessons are described in detail here. These are fairy tales by the famous author Božena Němcová. The practical part of the bachelor's thesis also includes reflection and evaluation. The lessons are aimed at supporting the development of cooperative skills using cooperative learning methods and techniques. Children often work in groups or pairs. At the same time, they get to know the methods of drama education. At the end of the thesis, it will be evaluated whether with the help of dramatic education and Božena Němcová's fairy tales, cooperation skills have been developed and strengthened. The evaluation criteria are established using research questions. |