Kázeň u mimořádně nadaných žáků na 1. stupni ZŠ
| Název práce v češtině: | Kázeň u mimořádně nadaných žáků na 1. stupni ZŠ |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | The discipline of gifted children at the 1st grade of elementary school |
| Klíčová slova: | Kázeň, nadání, nadaný žák, 1. stupeň ZŠ, vzdělávání nadaných žáků |
| Klíčová slova anglicky: | Discipline, giftedness, gifted pupil, elementary school, education of gifted pupils |
| Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Anna Páchová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 27.05.2023 |
| Datum zadání: | 27.05.2023 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.02.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 11.09.2025 14:00 |
| Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.07.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2025 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Diplomová práce se zabývá kázní u mimořádně nadaných žáků na prvním stupni základní školy. Zejména mě zajímá, jaké jsou kázeňské problémy těchto žáků a jakým způsobem s nimi učitel pracuje. Ráda bych porovnala, jak se žáci projevují v rámci standardních hodin a v rámci hodin pro mimořádně nadané žáky.
Teoretická část práce se soustředí na téma kázně a téma mimořádného nadání. Ve výzkumné části diplomové práce se těmto tématům věnuji skrze pozorování a rozhovory. Vše realizuji na prvním stupni základní školy, která má program pro mimořádně nadané žáky. |
| Seznam odborné literatury |
| • AUGER, Marie-Thérèse. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-907-0.
• BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. 1. vyd. Praha: Triton, 2004a. 263 s. ISBN 80-7254-453-5. • MACHŮ, Eva. Nadaný žák. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 124 s. ISBN 978-80-7315-197-3. • NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3. • NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020. ISBN 978-80-87917-50-3. • RENZULLI, Joseph S. et al. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Triton, 2008. 168 s. ISBN 978-80-254-3705-6. • VOJTOVÁ, V., 2003. Problematika kázně na základní škole. Speciální pedagogika 2003, č. 13, s. 297–303. ISSN 1211-2720. • WHITMORE, Joanne R. Discipline and the gifted child. Roeper Review [online]. 2013, 2(2), 42-46 [cit. 2023-04-19]. ISSN 0278-3193. Dostupné z: doi:10.1080/02783197909552446 |
| Předběžná náplň práce |
| Skrze pozorování a rozhovory s učiteli a dětmi je zjišťováno, jaké jsou kázeňské problémy nadaných žáků a jakým způsobem s nimi učitel pracuje. Výzkum je realizován na prvním stupni základní školy se speciálním programem pro mimořádně nadané žáky. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.