Upomínkové předměty v muzeích
Název práce v češtině: | Upomínkové předměty v muzeích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Souvenirs in museums |
Klíčová slova: | suvenýr|muzeum|návštěvník|nabídka a poptávka|vzpomínky na návštěvu|muzejní obchod |
Klíčová slova anglicky: | souvenir|museum|visitor|supply and demand|memories from visit|museum shop |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Nina Wanča, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.05.2023 |
Datum zadání: | 27.05.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude se zabývá nabídkou upomínkových předmětů v muzeích a tím, jak je vnímají návštěvníci, protože muzejní obchod je již běžnou součástí muzeí. Cílem této práce je zmapovat, jaká je nabídka a poptávka v těchto obchodech. V teoretické části práce představí obchody se suvenýry, které upomínkové předměty v muzeích nabízí a popíše cíle, které muzea mají. Dále se bude věnovat roli obchodů v návštěvě muzea, protože obchod je většinou posledním místem návštěvy před návštěvníkovým odchodem. Dále v této částí práce popíše význam a funkci suvenýrů a jejich historii s důrazem na vzpomínání a turismus a budou zde popsány suvenýry v kontextu různých cílových skupin. V praktické části bude proveden kvalitativní výzkum, který využije více metod, aby byla problematika popsána komplexně. První část výzkumu představí několik případových studií, které popíšou jednotlivá muzea a jejich vztah k suvenýrům a muzejním obchodům. Součástí případových studií budou rozhovory se zaměstnanci muzea, kteří mají provoz obchodu na starosti. Druhou částí výzkumu budou polostrukturované rozhovory s návštěvníky, kteří běžně do muzeí chodí. Cílem bude zjistit, zda převažuje zájem o předměty vztahující se k jednotlivým výstavám nebo chtějí návštěvníci památku spíše na muzeum jako takové, jaké jsou jejich motivace k nákupu a jakými způsoby s nimi potom nakládají. Bakalářská práce přispěje k objasnění toho, co návštěvníci od suvenýrů očekávají a pomůže muzeím lépe přizpůsobit nabídku. Bakalářská/Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
POTTS, Rolf. Souvenir. London,England:BloomsburyAcademic, 2020,illustrations. ISBN 1-5013-2943-X.Začátek formuláře KOMARAC, Tanja,DurdanaOZRETIC-DOSEN aVatroslavSKARE.TheRoleoftheMuseum Shop:ElicitingtheOpinionsofMuseumProfessionals. Internationaljournalofartsmanagement [online]. MONTREAL:CarmelleandRémiMarcouxChairinArtsManagementoftheÉcoledesHautesÉtudesCommercialesdeMontréal(UniversitédeMontréal), 2019, 21(3), 28-41 ISSN 1480-8986. DING,BuYi,LiHe SEN aWangShuYI. Designdemandofsouvenirstoimprovethebrandvalueofmuseums. Museummanagement andcuratorship(1990) [online]. ABINGDON:Routledge, 2022, ahead-of-print(ahead-of-print), 1-20. ISSN 0964-7775. Dostupné z: doi:10.1080/09647775.2022.2111336 WANG, J. MorethanSouvenirs: AnAnalysisoftheRolesofSouvenirsinEnrichingtheMuseumVisitingExperience [online]. 2022-07-14 Dostupné z:https://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/13164 SHEN,Huixiana IvanKaWaiLAI.Souvenirs: ASystematicLiteratureReview(1981–2020) andResearchAgenda. SAGE open [online]. Los Angeles, CA: SAGEPublications, 2022, 12(2), 215824402211067. ISSN 2158-2440. Dostupné z: doi:10.1177/21582440221106734 |