Rozvoj hlasových dovedností v oblasti řečnictví, jevištní mluvy a zpěvu z hlediska fonetiky
Název práce v češtině: | Rozvoj hlasových dovedností v oblasti řečnictví, jevištní mluvy a zpěvu z hlediska fonetiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Vocal skills development in public speaking, stage speech and singning in the phonetic perspective |
Klíčová slova: | hlasové dovednosti|mluvní projev|pěvecký hlas|jevištní řeč|domény rozvoje |
Klíčová slova anglicky: | vocal skills|verbal performance|singing voice|stage speech|domains of development |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Fonetický ústav (21-FU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.05.2023 |
Datum zadání: | 15.05.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka provede rešerši studijních plánů ve sféře terciárního vzdělávání a shromáždí autoritativní literaturu zaměřenou na rozvoj hlasových dovedností v oblasti veřejného mluvního projevu, jevištní mluvy a zpěvu. Pro každou oblast vybere nejméně pět publikací (učebnic, monografií, vysokoškolských skript atp.) Provede systematické porovnání sdělovaných obsahů a analýzu navrhovaných postupů v pracovním rámci fonetických konceptů a fonetických popisných domén. Cílem práce bude zjistit, do jaké míry se jednotliví autoři shodují, případně rozcházejí uvnitř i vně zkoumaných oblastí, a to jak kvalitativně (typy navrhovaných postupů), tak kvantitativně (prostor věnovaný jednotlivým doménám rozvoje). Určitou pozornost je možno věnovat i exaktnosti a sdělnosti, nebo naopak vágnosti prezentací. |
Seznam odborné literatury |
Barsties, B., & De Bodt, M. (2015). Assessment of voice quality: Current state-of-the-art. Auris Nasus Larynx, 42(3), 183–188. Behlau, M., & Oliveira, G. (2009). Vocal hygiene for the voice professional: Current Opinion in Otolaryngology & Head and Neck Surgery, 17(3), 149–154. Daneš, F. (2009). Kultura mluvených projevů. In Kultura a struktura českého jazyka (s. 116–131). Karolinum. Emmons, S. (1988). Breathing for singing. Journal of Voice, 2(1), 30–35. Ilomäki, I. et al. (2008). Effects of voice training and voice hygiene education on acoustic and perceptual speech parameters and self-reported vocal well-being in female teachers. Logopedics Phoniatrics Vocology, 33(2), 83–92. Kreiman, J., & Gerratt, B. R. (2010). Perceptual assessment of voice quality: past, present, and future. Perspectives on Voice and Voice Disorders, 20(2), 62–67. Salvador, K. (2010). How can elementary teachers measure singing voice achievement? A Critical review of assessments, 1994-2009. Update: Applications of Research in Music Education, 29(1), 40–47. Fry, D. B. (1979). The Physics of Speech. Cambridge University Press. Jekosch, U. (2005). Voice and speech quality perception: Assessment and evaluation. Springer. Klosová, L., & Kopáčová, L. (Ed.). (1990). Jevištní řeč a jazyk dramatu. Divadelní ústav. Lacina, O. (1977). Problémy zpěvního hlasu. PANTON. Redford, M. A. (Ed.). (2015). The Handbook of Speech Production. John Wiley & Sons, Inc. Skarnitzl, R., Šturm, P., & Volín, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis řeči. Karolinum. Coblenzer, H., & Muhar, F. (2001). Dech a hlas: Návod k dobré mluvě. DAMU. Češková, O. (2017). Pěvecká výchova. NAMU. Hájková, E. (2011). Rétorika pro pedagogy. Grada. Hála, B. (1958). Technika mluveného projevu s hlediska fonetiky. SPN. Hůrková-Novotná, J., & Makovičková, H. (1984). Základy jevištní mluvy 1. SPN. Hůrková-Novotná, J., & Makovičková, H. (1986). Základy jevištní mluvy 2. SPN. Hůrková-Novotná, J., & Šrámková, V. (1985). Mluvený projev a přednes. SPN. Kohout, J. (1995). Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press. Lukavský, R. (2000). Kultura mluveného slova. AMU. Martienssen, F. (1987). Vědomé zpívání. SPN. Mařík, A. F. (1960). Pěvecké metody a falzetový výcvik. SNKLHU. Maříková, M. (2002). Rétorika: Manuál komunikačních dovedností. Professional Publishing. Morávková, B. (2013). Metodika zpěvu. JAMU. Rosner, R. (1963). Bel canto a moderní hlasová pedagogika. Státní hudební vydavatelství. Soukup, J. (1959). Hlas, zpěv, pěvecké umění. SNKLHU. Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči: Naučte se mluvit barevně. Grada. Špačková, A. (2018). Moderní rétorika na univerzitě: Příspěvek k metodice výuky. Karolinum. Vasil’jev, J. A. (2020). Jevištní řeč: Trénink a tvorba (E. Spoustová, Ed.). NAMU. Vostrý, J. (2021). Předpoklady hereckého projevu. NAMU. Vrchotová-Pátová, J. (1983). O kultuře mluveného projevu. Svoboda. |