Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní škole
Název práce v češtině: Metody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní škole
Název v anglickém jazyce: Methods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary School
Klíčová slova: Výukové metody, jazykové jevy, pravopis, 2. ročník, český jazyk
Klíčová slova anglicky: Teaching methods, language phenomena, spelling, 2nd year, Czech language
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.04.2023
Datum zadání: 25.04.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.02.2024
Datum a čas obhajoby: 16.01.2025 08:00
Místo konání obhajoby: R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 16.01.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování DP
PhDr. G.Babušová, Ph.D.
Studentka vypracovává DP dle domluveného harmonogramu, struktura práce viz. soubor /webové stránky katedry českého jazyka/
Studentka komunikuje prostřednictvím e-mailu, konzultuje osobně/ emailem/telefonicky /606 284 173, 222 103 413/
Práce musí mít jasně formulovaný cíl (nebo cíl hlavní a cíle dílčí).
K dosažení cílů si studentka klade zpravidla výzkumné otázky, které jsou řešeny ve výzkumném šetření.
Studentka provede samostatnou rešerši odborných zdrojů a sestaví databázi literatury.
Provede excerpci literatury pro teoretickou část a vyvodí závěry ve vztahu k práci.
Práce bude obsahovat tyto kapitoly: teoretickou část, praktickou část – cíle, metodologii,
výzkum, diskusi, závěr, přílohy.
Teoretická část nesmí být jen obsahem citací z literatury, studentka musí projevit svůj názor na citované informace. V praktické části je třeba přesně popsat zvolenou metodologii, vzorek respondentů, šetření, diskusi a závěr. V závěru se konstatuje, co šetření potvrdilo, co vyvrátilo a zda cíle práce bylo dosaženo.
Práce bude podrobena důkladné jazykové a formální korektuře. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k přepracování práce.
Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu.
Diplomantka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu
a v seznamu literatury.

Seznam odborné literatury
Literatura:
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7
Čechová, M., & Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN. 1998. ISBN 978-80-85937-47-3
Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höϐlerová, E. (2013). Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: PedF UK v Praze
Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höϐlerová, E. (2014). Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: PedF UK v Praze
HÁJKOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-268-2
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7
BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Praha: Academia, 2011. ISBN 80-200-1339-3
BABUŠOVÁ, Gabriela, Petra CHLUMSKÁ, Jaroslava KOSOVÁ, Veronika NESPĚŠNÁ a Arlen ŘEHÁČKOVÁ. Český jazyk: pro 2. ročník základní školy. Ilustroval Katarína GASKO, ilustroval Monika DROCÁROVÁ, ilustroval Yvetta HÁNLOVÁ. Plzeň: Fraus, 2019. ISBN 978-80-7489-452-7
KONŮPKOVÁ, Monika a Hana MARKOVÁ. Český jazyk 2: pro 2. ročník. Deváté vydání. Brno: Nová škola, 2021-. Duhová řada. ISBN 978-80-7600-214-2.
NOVÁKOVÁ, Zuzana. Český jazyk: pro druhý ročník : [učebnice pro vzdělávácí obor Český jazyk a literatura. Vyd. 3. Ilustroval Vlasta ŠVEJDOVÁ. Všeň: Alter, 2008. ISBN 978-80-7245-151-7.
Předběžná náplň práce
Výukové metody
- vymezení pojmu
- historický vývoj výukových metod
- klasifikace metod
Pravopis
- vývoj českého pravopisu
- druhy pravopisu
- význam pravopisu
- pravopisná cvičení určitých jazykových jevů
Jazykové jevy ve 2. ročníku – RVP
- charakteristika jazykových jevů
- historie jazykových jevů
Analýza učebnic a jejich práce s jazykovými jevy
- Nová škola Brno
- FRAUS
- Alter
Zpracování vzorových příprav
- SPN
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Teaching methods
- Definition of the term
- Historical development of teaching methods
- Classification of methods
Spelling
- Development of Czech orthography
- Types of spelling
- The importance of spelling
- spelling exercises of certain linguistic phenomena
Language Phenomena in the 2nd Year – FEP
- Characteristics of language phenomena
- History of linguistic phenomena
Analysis of textbooks and their work with language phenomena
- New School Brno
- FRAUS
-Alter
- SPN
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK