Metody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní škole
Název práce v češtině: | Metody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary School |
Klíčová slova: | Výukové metody, jazykové jevy, pravopis, 2. ročník, český jazyk |
Klíčová slova anglicky: | Teaching methods, language phenomena, spelling, 2nd year, Czech language |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.04.2023 |
Datum zadání: | 25.04.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 16.01.2025 08:00 |
Místo konání obhajoby: | R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.01.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Zásady pro vypracování DP
PhDr. G.Babušová, Ph.D. Studentka vypracovává DP dle domluveného harmonogramu, struktura práce viz. soubor /webové stránky katedry českého jazyka/ Studentka komunikuje prostřednictvím e-mailu, konzultuje osobně/ emailem/telefonicky /606 284 173, 222 103 413/ Práce musí mít jasně formulovaný cíl (nebo cíl hlavní a cíle dílčí). K dosažení cílů si studentka klade zpravidla výzkumné otázky, které jsou řešeny ve výzkumném šetření. Studentka provede samostatnou rešerši odborných zdrojů a sestaví databázi literatury. Provede excerpci literatury pro teoretickou část a vyvodí závěry ve vztahu k práci. Práce bude obsahovat tyto kapitoly: teoretickou část, praktickou část – cíle, metodologii, výzkum, diskusi, závěr, přílohy. Teoretická část nesmí být jen obsahem citací z literatury, studentka musí projevit svůj názor na citované informace. V praktické části je třeba přesně popsat zvolenou metodologii, vzorek respondentů, šetření, diskusi a závěr. V závěru se konstatuje, co šetření potvrdilo, co vyvrátilo a zda cíle práce bylo dosaženo. Práce bude podrobena důkladné jazykové a formální korektuře. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k přepracování práce. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Diplomantka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a v seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7 Čechová, M., & Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN. 1998. ISBN 978-80-85937-47-3 Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höϐlerová, E. (2013). Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: PedF UK v Praze Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höϐlerová, E. (2014). Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: PedF UK v Praze HÁJKOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-268-2 KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1 PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7 BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Praha: Academia, 2011. ISBN 80-200-1339-3 BABUŠOVÁ, Gabriela, Petra CHLUMSKÁ, Jaroslava KOSOVÁ, Veronika NESPĚŠNÁ a Arlen ŘEHÁČKOVÁ. Český jazyk: pro 2. ročník základní školy. Ilustroval Katarína GASKO, ilustroval Monika DROCÁROVÁ, ilustroval Yvetta HÁNLOVÁ. Plzeň: Fraus, 2019. ISBN 978-80-7489-452-7 KONŮPKOVÁ, Monika a Hana MARKOVÁ. Český jazyk 2: pro 2. ročník. Deváté vydání. Brno: Nová škola, 2021-. Duhová řada. ISBN 978-80-7600-214-2. NOVÁKOVÁ, Zuzana. Český jazyk: pro druhý ročník : [učebnice pro vzdělávácí obor Český jazyk a literatura. Vyd. 3. Ilustroval Vlasta ŠVEJDOVÁ. Všeň: Alter, 2008. ISBN 978-80-7245-151-7. |
Předběžná náplň práce |
Výukové metody
- vymezení pojmu - historický vývoj výukových metod - klasifikace metod Pravopis - vývoj českého pravopisu - druhy pravopisu - význam pravopisu - pravopisná cvičení určitých jazykových jevů Jazykové jevy ve 2. ročníku – RVP - charakteristika jazykových jevů - historie jazykových jevů Analýza učebnic a jejich práce s jazykovými jevy - Nová škola Brno - FRAUS - Alter Zpracování vzorových příprav - SPN |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Teaching methods
- Definition of the term - Historical development of teaching methods - Classification of methods Spelling - Development of Czech orthography - Types of spelling - The importance of spelling - spelling exercises of certain linguistic phenomena Language Phenomena in the 2nd Year – FEP - Characteristics of language phenomena - History of linguistic phenomena Analysis of textbooks and their work with language phenomena - New School Brno - FRAUS -Alter - SPN |