Komunikační strategie happeningu Bubnovačka
Název práce v češtině: | Komunikační strategie happeningu Bubnovačka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication strategy of the Bubnovačka happening |
Klíčová slova: | Nezisková organizace, domácí násilí, násilí na dětech, preventivní happening, komunikační strategie, Centrum LOCIKA, Bubnovačka |
Klíčová slova anglicky: | NGO, domestic violence, violence against children, preventive happening, communication strategy, Centrum LOCIKA, Bubnovačka |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Radim Wolák |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.04.2023 |
Datum zadání: | 12.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
1) BAČUVČÍK, Radim a Lenka HARANTOVÁ, 2017. Sociální marketingové kampaně v Česku. Zlín: Radim Bačuvčík – VeRBuM. ISBN 978-80-87500-88-0.
2) BAČUVČÍK, Radim, 2011. Marketing neziskových organizací. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-87500-01-9. 3) FRAŇKOVÁ, Alexandra, Kateřina BĚLOHLÁVKOVÁ, Jan DOBEŠ a Pavel HROUZEK, 2015. Tak snadno se to nepozná: Metodika realizace primárně preventivních programů na prvním stupni základních škol [online]. Sdružení SOS dětských vesniček [cit. 2023-07-22]. ISBN 978-80-905641-6-9. Dostupné z: https://www.sos-vesnicky.cz/app/uploads/2017/12/metodika-realizace-primarne-preventivnich.pdf 4) HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. 1. Praha: Portál. ISBN 80–7367–040–2. 5) HYÁNEK, Vladimír, 2011. Neziskové organizace: teorie a mýty [online]. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta [cit. 2023-04-09]. ISBN 978-80-210-5651-0. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/neziskove-organizace-teorie-a-myty-5201/ 6) JAKUBÍKOVÁ, Dagmar, 2013. Strategický marketing: strategie a trendy. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4670-8. 7) KANTER, Beth a Allison H. FINE, 2010. The Networked Nonprofit: Connecting with Social Media to Drive Change. San Francisco: Willey. ISBN 978-0-470-54797-7. 8) KARLÍČEK, Miroslav, 2016. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu. 2. vydání, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5769-8. 9) KARLÍČEK, Miroslav, 2018. Základy marketingu. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5869-5. 10) KOTLER, Philip R. a Alan R. ANDREASEN, 2014. Strategic Marketing for non-profit Organisations. Harlow. 7. edition.: Pearson Education. ISBN 978-1-292-04274-9. 11) KOTLER, Philip, 2007. Moderní marketing. 4. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1545-2. 12) KRECHOVSKÁ, Michaela, Pavlína HEJDUKOVÁ a Dita HOMMEROVÁ, 2018. Řízení neziskových organizací: klíčové oblasti pro jejich udržitelnost. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3075-2. 13) LEE, Nancy R. a Philip KOTLER, 2011. Social marketing: Influencing Behaviors for Good[online]. 4. SAGE [cit. 2023-07-23]. ISBN 978-1-4129-8149-1. 14) MIŠOVIČ, Ján, 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2. 15) SALAMON, Lester M., S. Wojciech SOKOŁOWSKI a Regina LIST, 2003. Global Civil Society: An Overview [online]. 2nd edition. Baltimore: The Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project [cit. 2023-04-12]. ISBN 1-886333-50-5. Dostupné z: http://wings.issuelab.org/resources/13784/13784.pdf 16) VAŠTÍKOVÁ, Miroslava, 2014. Marketing služeb: efektivně a moderně [online]. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada [cit. 2023-04-12]. Manažer. ISBN 978-80-247-5037-8. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/marketing-sluzeb-efektivne-a-moderne-1121/ 17) WATERS, Richard D., 2015. Public Relations in the Nonprofit Sector: Theory and Practice [online]. New York: Routledge Taylor & Francis. ISBN 978-1-315-75868-8. 18) WEINREICH, Nedra Kline, 2011. The Social Marketing Mix. In: Hands-On Social Marketing: A Step-by-Step Guide to Designing Change for Good [online]. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, p. 13-22. ISBN 9781452224879. Dostupné z: https://doi.org/10.4135/9781452224879 Elektronické zdroje 19) ACORUS, 2022. Výročí zpráva 2021. Acorus.cz [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: http://www.acorus.cz/userfiles/files/Výročn%C3%AD%20zprávy/VZ_2021-4.pdf 20) BACHMANN, Pavel, 2012. Internetový marketing v neziskové organizaci. Trendy v podnikání: vědecký časopis Fakulty ekonomické ZČU v Plzni [online]. Západočeská univerzita v Plzni, 2012(1), 33-39 [cit. 2023-04-16]. ISSN 1805-0603. Dostupné z: https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/16199/1/Bachmann.pdf 21) BÍLÝ KRUH BEZPEČÍ, 2023. Poslání a činnost. Bkb.cz [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://www.bkb.cz/o-nas/poslani-a-cinnost/ 22) BRAUN, Virginia a Victoria CLARKE,, 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa 23) BŘEŠŤAN, Robert, 2020. Nejbohatší neziskovky v ČR: v čele jsou sportovci, přes půl miliardy jde na fotbal. HlídacíPes.org [online]. 22. 6. 2020 [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://hlidacipes.org/nejbohatsi-neziskovky-v-cr-v-cele-jsou-sportovci-pres-pul-miliardy-jde-na-fotbal/ 24) Bubnovačka: Bubnujte spolu s námi, aby bylo děti lépe slyšet! 2023. Dětství bez násilí [online]. [cit. 2023-07-13]. Dostupné z: https://www.detstvibeznasili.cz/kampane/bubnovacka 25) CENTRUM LOCIKA, 2018. Výroční zpráva 2017. Centrum LOCIKA [online]. [cit. 2023-04-16]. Dostupné z: https://www.centrumlocika.cz/o-nas/vyrocni-zpravy 26) CENTRUM LOCIKA, 2022. Výroční zpráva 2021. Centrum LOCIKA [online]. [cit. 2023-04-16]. Dostupné z: https://www.centrumlocika.cz/o-nas/vyrocni-zpravy 27) CENTRUM LOCIKA, 2023a. O nás. Centrum LOCIKA [online]. [cit. 2023-04-16]. Dostupné z: https://www.centrumlocika.cz/o-nas 28) CENTRUM LOCIKA, 2023b. Projekty. Centrum LOCIKA [online]. [cit. 2023-04-16]. Dostupné z: https://www.centrumlocika.cz/o-nas/projekty 29) CENTRUM SLNIEČKO, 2023. Misia a poslanie. CentrumSlniecko.cz [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://centrumslniecko.sk/o-nas/misia-a-poslanie/ 30) DĚTSTVÍ BEZ NÁSILÍ, 2023. Bubnovačka. Dětství bez násilí [online]. [cit. 2023-04-23]. Dostupné z: https://www.detstvibeznasili.cz/kampane/bubnovacka 31) DONOVAN, Robert J. a Rodney VLAIS, 2005. VicHealth Review of Communication Components of Social Marketing/Public Education Campaigns Focusing on Violence Against Women: Paper Two of the Violence Against Women Community Attitudes Project[online]. Victorian Health Promotion Foundation [cit. 2023-07-22]. Dostupné z: https://www.vichealth.vic.gov.au/sites/default/files/CAS_Paper2_SocialMarketing.pdf 32) HORSFALL, Briony, Leah BROMFIELD a Myfanwy MCDONALD, 2010. Are social marketing campaigns effective in preventing child abuse and neglect?. National Child Protection Clearinghouse Issues [online]. Melbourne: Australian Institute of Family studies, (32), 2-28 [cit. 2023-07-13]. ISSN 1447-0004. Dostupné z: https://aifs.gov.au/sites/default/files/publication-documents/issues32_0_0.pdf 33) JANUS, Kathleen Kelly, 2018. Creating a Data Culture: How nonprofit organizations can do a better job with their data. Stanford Social Innovation Review: Informing and Inspiring [online]. Stanford: Stanford Center on Philanthropy and Civil Society [cit. 2023-04-16]. ISSN 1542-7099. Dostupné z: https://doi.org/10.48558/KVC8-EG14 34) JOHNSON, Bruce, 1994. Teachers' role in the primary prevention of child abuse dilemmas and problems. Child Abuse Review [online]. John Wiley, 3(4), 259-271 [cit. 2023-07-23]. ISSN 1099-0852. Dostupné z: doi.org/10.1002/car.2380030405 35) KOSTEČKOVÁ, Lucie, 2022. Bubnováním společně proti domácímu násilí na dětech. Policie ČR [online]. oddělení prevence Policejního prezidia ČR [cit. 2023-07-13]. Dostupné z: https://www.policie.cz/clanek/bubnovanim-spolecne-proti-domacimu-nasili-na-detech.aspx 36) MARKET VISION, 2003. Public Relations v neziskových organizacích. In: Neziskovky.cz[online]. Praha [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://neziskovky.cz/data/vyzkum_ICN_PR_2003_webtxt8538.pdf 37) MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY, 2013. Neziskové organizace poskytující pomoc obětem domácího násilí. Mvcr.cz [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://www.mvcr.cz/clanek/dokumenty-nasili-neziskove-organizace-poskytujici-pomoc-obetem-domaciho-nasili.aspx 38) NADACE NEZISKOVKY, 2020. Statistika počtu nestátních neziskových organizací 2005–2020. Neziskovky.cz [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://neziskovky.cz/data/Statistika%20počtu%20NNO_březen2020txt17146.pdf 39) NADACE SIRIUS, 2022. Závěrečná zpráva projektu: O rodičích a dětech. Nadace Sirius [online]. [cit. 2023-07-22]. Dostupné z: https://www.nadacesirius.cz/soubory/ke-stazeni/projekty/ZZ_web_Semiramis-2022.pdf 40) ORCHOWSKI, Lindsay, Richard MEZA LOPEZ, Daniel W OESTERLE a Deborah PEARLMAN, 2023. School partner perspectives on the implementation of the Your Voice Your View sexual assault prevention program for high school students. Journal of Community Psychology [online]. Wiley Periodicals LLC., 1(21) [cit. 2023-07-23]. ISSN 520-6629. Dostupné z: doi:10.1002/jcop.23050 41) PROFEM, 2023. Kdo jsme. ProFem – Centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://www.profem.cz/cs/o-nas/kdo-jsme 42) PTÁČEK, Radek, 2023. Fyzické tresty dětem prokazatelně škodí. Jak moc je češi používají?. 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy a Všeobecná fakultní nemocnice [online]. 27. 6. 2023 [cit. 2023-07-13]. Dostupné z: https://www.lf1.cuni.cz/fyzicke-tresty-detem-prokazatelne-skodi-jak-moc-je-cesi-pouzivaji 43) ROSA - CENTRUM PRO ŽENY, 2022. Výroční zpráva za rok 2021. Rosacentrum.cz [online]. Praha [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://www.rosacentrum.cz/wp-content/uploads/2023/01/VYROCNI-ROSA-za-2021-FIN.pdf 44) Stop násilí na dětech, 2009. Tyden.cz [online]. EMPRESA MEDIA, 2009 [cit. 2023-07-22]. Dostupné z: https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/kocab-zahajil-kampan-stop-nasili-na-detech_118477.html 45) SUREIMPACT, 2022. What Is Impact?: A Primer on Nonprofit Impact Measurement. SureImpact.com [online]. Manning [cit. 2023-04-16]. Dostupné z: https://www.sureimpact.com/post/nonprofit-impact-measurement 46) TRUELLOVÁ, Iva, Jaroslav ŠTURMA a Veronika BENEŠOVÁ, 2009. Sborník příspěvků z Mezinárodního semináře „Prevence dětských úrazů - Prevence násilí na dětech - Podpora mentálního zdraví dětí“ [online]. [cit. 2023-07-22]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/1359/8484/Sborník%20z%20Mezinárodního%20semináře.pdf 47) VAJDOVÁ, Tereza, 2003. Zpráva o neziskovém sektoru v České republice. Vlada.cz [online]. [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/dokumenty/zprava_o_neziskovem_sektoru.pdf 48) VOKÁL KRATOCHVÍLOVÁ, Karolína, 2021. Pandemie negativně dopadá na 61 % neziskovek: S omezením činnosti počítá až pětina. Svetneziskovek.cz [online]. 17. 3. 2021 [cit. 2023-04-12]. Dostupné z: https://svetneziskovek.cz/aktualne-z-nezisku/pandemie-negativne-dopada-na-61-neziskovek-s-omezenim-cinnosti-pocita-az-petina 49) WATERS, Richard D., Emily BURNETT, Anna LAMM and Jessica LUCAS, 2009. Engaging stakeholders through social networking: How nonprofit organizations are using Facebook. Public Relations Review [online]. Elsevier, 2009, 35(2), 102-106 [cit. 2023-04-09]. ISSN 0363-8111. Dostupné z: https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1016/j.pubrev.2009.01.006 50) WÜNSCHOVÁ, Petra a Magdaléna ČERNÁ, 2023. Dětské advokační centrum citlivě pomáhá dětem zasaženým domácím násilím. Šance dětem [online]. Obecně prospěšná společnost Sirius, 25. 1. 2023 [cit. 2023-07-13]. ISSN 1805-8876. Dostupné z: https://sancedetem.cz/detske-advokacni-centrum-citlive-pomaha-detem-zasazenym-domacim-nasilim |
Předběžná náplň práce |
Rozšířenost domácího násilí v České republice vede k nutnosti zaobírat se zvyšováním povědomí o této problematice v celospolečenském měřítku. Tato bakalářská práce se věnuje preventivnímu happeningu Bubnovačka, jehož cílem je na problematiku domácího násilí poukázat a otevřít celospolečenskou diskuzi. Teoretická část se věnuje definici neziskového sektoru, marketingové komunikaci v neziskových organizacích, ale také domácímu násilí a jeho prevenci. Představena je nezisková organizace Centrum LOCIKA a preventivní happening Bubnovačka a další preventivní akce a programy s podobnou tematikou. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum, konkrétně šlo o polostrukturované rozhovory. Nejprve byla detailně popsána metodologie výzkumu a postup analýzy dat a následně jsou představeny výsledky výzkumu a jejich interpretace. Cílem výzkumu bylo zjistit důsledky komunikační strategie happeningu Bubnovačka 2022 z pohledu pedagogů. Mezi dílčí cíle patřilo zjistit, co pedagogy motivovalo k zapojení, jak hodnotí komunikaci akce a získané informace, jak konkrétně proběhla realizace akce a jaké konsekvence účast v Bubnovačce přináší. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The prevalence of domestic violence in the Czech Republic makes it necessary to raise awareness of this issue on a society-wide scale. This bachelor thesis focuses on a preventive happening called Bubnovačka, which aims to highlight the issue of domestic violence and open a society-wide discussion. The theoretical part deals with the definition of the non-profit sector, marketing communication in non-profit organizations, as well as domestic violence and its prevention. The non-profit organization Centrum LOCIKA and the preventive happening Bubnovačka are presented, as well as other preventive events and programs with similar themes. In the practical part, qualitative research was conducted, specifically semi-structured interviews. First, the research methodology and data analysis procedure were described in detail and then the research results and their interpretation are presented. The aim of the research was to find out the implications of the communication strategy of the Bubnovačka 2022 happening from the teachers' perspective. The sub-objectives included finding out what motivated educators to participate, how they evaluated the communication of the event and the information received, how the event was specifically implemented and what consequences participation in the happening brought.
|