Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Greenwashing jako nekalosoutěžní jednání
Název práce v češtině: Greenwashing jako nekalosoutěžní jednání
Název v anglickém jazyce: Greenwashing as Unfair Competition Practice
Klíčová slova: greenwashing, udržitelnost, hospodářská soutěž, nekalá soutěž, ochrana spotřebitele
Klíčová slova anglicky: greenwashing, sustainability, competition, unfair competition, consumer protection
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra obchodního práva (22-KOBCHP)
Vedoucí / školitel: JUDr. Klára Hurychová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.03.2023
Datum zadání: 04.04.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.05.2024
Datum a čas obhajoby: 27.05.2024 13:00
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 212, 212
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2024
Oponenti: doc. JUDr. Daniel Patěk, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se věnuje jedné z významných překážek v boji proti změně klimatu, greenwashingu, obvykle do češtiny překládanému jako „natírání na zeleno“. Vzhledem k tomu, jak je tento fenomén obtížně vymezitelný a rozmanitý, si tato diplomová práce klade za cíl greenwashing představit a zkoumat ho optikou nekalosoutěžních právních předpisů. Zabývá se zejména tím, zda může být greenwashing nekalosoutěžním jednáním, tedy naplňovat generální klauzuli nekalé soutěže, zda případně může naplňovat i některou ze zvláštních skutkových podstat nekalé soutěže a zda je aktuální nekalosoutěžní právní úprava dostačující nebo by bylo vhodné vytvoření nové zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže upravující greenwashing.
První kapitola diplomové práce se zaměřuje na hospodářskou soutěž, vymezuje právo hospodářské soutěže a zabývá se základními pojmy s hospodářskou soutěží souvisejícími. To vše je důležité pro následné poukázání na to, jak se hospodářská soutěž v souvislosti se snahami o ochranu životního prostředí a souvisejícími aktivitami mění a jakým hrozbám čelí.
Druhá kapitola navazuje vymezením práva proti nekalé soutěži, vysvětluje podstatu nekalé soutěže, představuje generální klauzuli nekalé soutěže a podrobněji popisuje tři pro diplomovou práci nejzásadnější zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže; klamavou reklamu, klamavé označení zboží nebo služby a nepřípustnou srovnávací reklamu. Dotýká se i mimoprávních předpisů v oblasti nekalé soutěže, jež na aktuální situaci reagují pružněji.
Třetí kapitola se věnuje proměně trhu v souvislosti s ochranou životního prostředí s důrazem na změny v chování zákazníků i soutěžitelů. U soutěžitelů podrobněji popisuje strategie, jaké mohou ve snaze o zelenějšího působení zvolit. Současně tato kapitola vymezuje základní pojmy z oblasti ochrany životního prostředí.
Čtvrtá kapitola se zaměřuje na opak maximálně ekologického jednání, na greenwashing. Pojem vymezuje pomocí jeho původu, definic vypracovaných různými autory i tzv. sedmi hříchů greenwashingu. Neopomíjí ani greenwashing jako nekalou obchodní praktiku jak v právu Evropské unie, tak v právu českém.
V páté kapitole jsou popsány čtyři vybrané případy jednání označitelného jako greenwashing, chování společnosti Volkswagen AG, společnosti Ryanair Ltd., subjektů podílejících se na výrobě i prodeji oblečení z falešně certifikované organické bavlny a společnosti SodaStream International Ltd. Každá podkapitola se věnuje jednak skutkovému stavu, jednak posouzení případu z pohledu greenwashingu i nekalosoutěžní právní úpravy. Kapitola je zakončena dílčím závěrem jednak shrnujícím poznatky vyplývající z předcházejících podkapitol, jednak zodpovídajícím výzkumné otázky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis focuses on one of the major obstacles in the fight against climate change, greenwashing. Given the difficulty in defining and the diversity of this phenomenon, this thesis aims to introduce greenwashing and examine it through the lens of unfair competition law. In particular, it examines whether greenwashing can be an unfair competition act, i.e. whether it fulfils the general unfair competition clause, whether it can possibly also fulfil one of the special unfair competition acts and whether the current unfair competition legislation is sufficient or whether it would be appropriate to create a new special unfair competition act regulating greenwashing.
The first chapter of the thesis focuses on competition, defines competition law and discusses the basic concepts related to competition. All of this is important in order to subsequently highlight how competition is changing in the context of environmental protection efforts and related activities and what threats it faces.
The second chapter continues with the definition of the law against unfair competition, explains the nature of unfair competition, introduces the general clause of unfair competition and describes in more detail the three most important specific acts of unfair competition for the thesis; misleading advertising, misleading designation of goods or services and impermissible comparative advertising. It also touches on the non-legal provisions in the field of unfair competition, which are more flexible in response to the current situation.
The third chapter looks at the changing market in the context of environmental protection, with an emphasis on changes in consumer and competitor behaviour. For competitors, it describes in more detail the strategies they can adopt in pursuit of greening. At the same time, this chapter defines basic environmental terms.
The fourth chapter focuses on the opposite of maximum environmental performance, greenwashing. It defines the concept through its origins, definitions developed by various authors and the so-called seven sins of greenwashing. It does not neglect greenwashing as an unfair commercial practice in both EU and Czech law.
The fifth chapter describes four selected cases of greenwashing, the behaviour of Volkswagen AG, Ryanair Ltd, entities involved in the production and sale of clothing made from falsely certified organic cotton and SodaStream International Ltd. The chapter concludes with a sub-conclusion both summarising the findings from the previous sub-chapters and answering the research questions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK