Interpretace filmového narativu v dílech Alejandra Gonzáleze Iňárritua
Název práce v češtině: | Interpretace filmového narativu v dílech Alejandra Gonzáleze Iňárritua |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The interpretation of film narrative in the works of Alejandro González Iňárritu |
Klíčová slova: | Alejandro González Iñárritu, narativní analýza, nelineární narativ, mexická kinematografie, filmový styl |
Klíčová slova anglicky: | Alejandro González Iñárritu, narrative analysis, non-linear narrative, Mexican cinema, film style |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.03.2023 |
Datum zadání: | 30.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2023 |
Oponenti: | prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BORDWELL, David. 1985. Narration in the Fiction Film. David Bordwell v této knize nabízí první ucelený popis toho, jak filmy využívají základní principy narativní reprezentace, jedinečné vlastnosti filmového média a rozmanité vzorce vyprávění příběhů ke konstrukci svých fiktivních vyprávění. Výsledkem je průkopnická, dalekosáhlá práce, která změní způsob, jakým vnímáme filmové vyprávění.
BUCKLAND, Warren. 2008. Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Na základě odborných znalostí filmových vědců z celého světa, autor zkoumá řadu filmů, které se vyznačují komplexním složitým vyprávěním. Kniha spojuje americkou "nezávislou" kinematografii s mezinárodním uměleckým filmem a s některými druhy avantgardní kinematografie. JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbara. 2015. Masová média. Autoři nabízejí podrobné uvedení do sociálněvědní disciplíny mediální studia. Kniha se zaměřuje na mediální komunikaci a složky, které se na ní podílejí, tedy média, publikum, společenský kontext. V knize je popsána historie, stejně tak jako současnost mediální scény v českém i světovém měřítku. MANOVICH, Lev. 2001. The Language of New Media. Lev Manovich v této knize nabízí první systematickou a důkladnou teorii nových médií. Rozebírá závislost nových médií na konvencích starých médií, jako je pravoúhlý rám a mobilní kamera, a ukazuje, jak nová média vytvářejí iluzi reality, oslovují diváka a reprezentují prostor. Manovich využívá pojmy z filmové teorie, dějin umění, literární teorie a informatiky a rozvíjí také nové teoretické konstrukty, jako je kulturní rozhraní, prostorová montáž a kinegratografie. MONACO, James. 2009. How to read a film. Kniha Jamese Monaca nahlíží na film z mnoha úhlů pohledu, jako je na příklad umění a řemeslo, citlivost a věda či tradice a technologie. Kniha zkoumá úzký vztah filmu k ostatním narativním médiím jako je román, malířství, fotografie, televize a hudba. Autor rozebírá prvky nezbytné k pochopení toho, jak filmy zprostředkovávají význam, a hlavně, jak můžeme nejlépe rozeznat vše, co se nám film snaží sdělit. |
Předběžná náplň práce |
Předkládaná diplomová práce se zabývá interpretací filmového narativu v dílech mexického filmového režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua. Prostřednictvím narativní analýzy sedmi celovečerních filmů, včetně Amores Perros, Babel a Bardo – falešná kronika několika pravd, budu zkoumat režisérův osobitý přístup ke konstrukci filmového vyprávění. Analýza zahrnuje aspekty narativní logiky a časové manipulace, aby identifikovala opakující se vzorce a narativní prostředky používané v Iñárrituových dílech. Teoretická část stručně představí režiséra a ukotví jeho postavení v kontextu moderní mexické kinematografie. Metodologická část práce vychází z filmových teorií Davida Bordwella a Seymoura Chatmana. Ty jsou posléze doplněny o teorie Charlese Ramíreze Berga a dalších autorů, zaměřující se na komplikované narativy. Analytická část práce zkoumá využití narativní techniky, tematické motivy a sociálně-politické kontexty přítomné v jeho filmech. Vzhledem k tomu, že nelineární forma příběhu nepředstavuje jediný specifický prvek jeho tvorby, zaměřím se také na chronologické zkoumání jeho filmografie a umělecký vývoj v časovém období let 1983 až 2023. Zjištění této analýzy přispívají k hlubšímu pochopení Iñárrituova režijního stylu a osvětlují charakteristické rysy jeho filmové tvorby. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The presented master thesis explores the interpretation of film narrative in the works of the Mexican film director Alejandro González Iñárritu. Through a narrative analysis of seven feature films, including Amores Perros, Babel, and Bardo - False Chronicle of Handful of Truths, I will explore the director's distinctive approach to the construction of film narrative. The analysis includes aspects of narrative logic and temporal manipulation to identify recurring patterns and narrative devices used in Iñárritu's works. The theoretical part briefly introduces the director and anchors his position in the context of modern Mexican cinema. The methodological part of the work is based on the film theories of David Bordwell and Seymour Chatman. These are later supplemented by the theories of Charles Ramírez Berg and other authors, focusing on complicated narratives. The analytical part of the thesis examines the use of narrative technique, thematic motives, and socio-political contexts present in his films. Since the non-linear form of the story is not the only specific element of his work, I will also focus on a chronological examination of his filmography and artistic development in the time period 1983-2023. The findings of this analysis contribute to a deeper understanding of Iñárritu's directorial style and shed light on the distinctive features of his filmmaking. |