Jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy
Název práce v češtině: | Jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How to bring preschoolers closer to differences in families through drama education |
Klíčová slova: | Předškolní dítě, mateřská škola, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, rodina, typy a formy rodin, odlišnost |
Klíčová slova anglicky: | Preschool child, kindregarten, drama education, methods and techniques of drama education, family, types and forms of families, differencce |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Alžběta Ferklová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 25.03.2023 |
Datum zadání: | 25.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 16.05.2023 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.05.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-195-x. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2. SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8. MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-021-x. MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. KURIC J. a kol. Vývojová psychologie, V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3. |
Předběžná náplň práce |
V bakalářské práci se zaměřuji, jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, základní funkce a popis rodin, popis dramatické výchovy, metod a technik dramatické výchovy, zvolené vhodné metody a techniky pro děti v mateřské škole a osobnost učitele dramatické výchovy v MŠ. Praktická část je zaměřená na akční výzkum v podobě pěti různých lekcí dramatické výchovy na téma rodina a jejich odlišnosti, kterým předchází rozhovor s dětmi na dané téma a též zakončuje. Pomocí kterých zjišťuji, co děti vědí o tématu rodina a o odlišnosti v rodinách. Dalším cílem je zjistit, jak lze přiblížit dětem odlišnosti v rodinách prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem s osmi vybranými respondenty zjišťuji, jak často a jakým způsobem paní učitelky v mateřských školách pracují s tématem rodina a jaké typy rodin dětem vštěpují. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In my bachelor thesis I focus on how to bring preschool children closer to the differences in families through drama education. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part includes the characteristics of preschoolers, the basic functions and description of families, the description of drama education, the methods and techniques of drama education, the chosen appropriate methods and techniques for children in kindergarten and the personality of the drama teacher in kindergarten. The practical part focuses on action research in the form of five different drama education lessons on the topic of families and their differences, preceded by an interview with children on the topic and also concluding. With the help of which I find out what the children know about the topic of family and the differences in families. Another aim is to find out how the differences in families can be brought closer to children through the methods and techniques of drama education. By means of a questionnaire survey and an interview with eight selected respondents, I find out how often and in what way teachers in kindergartens work with the topic of family and what types of families they instil in children.
|