Krajské zřízení a další vybrané aspekty organizace veřejné správy v ČR
Název práce v češtině: | Krajské zřízení a další vybrané aspekty organizace veřejné správy v ČR |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Regional administration and other aspects of the organisation of local authorities in the CR |
Klíčová slova: | krajské zřízení, okresní zřízení, ústřední orgány státní správy |
Klíčová slova anglicky: | Regional Authorities, County Authorities, Supreme State Authorities (State Departments) |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra správního práva a správní vědy (22-KSP) |
Vedoucí / školitel: | |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.03.2023 |
Datum zadání: | 22.03.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2023 12:00 |
Místo konání obhajoby: | místnost č. 105 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2023 |
Oponenti: | JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. |
Předběžná náplň práce |
V této práci jsme se zabývali krajským zřízením v České republice. Na úvod jsme vymezili některé základní pojmy související s problematikou krajského zřízení, a to správní právo a jeho základní zásady, dále jsme definovali veřejnou správu, vymezili jsme územní samosprávu, podali jsme definici krajského zřízení. A zabývali jsme se i některými dalšími pojmy.
V další části této práce jsme se věnovali historií krajského zřízení na území Čech a Moravy. Prošli jsme jednotlivé historické fáze vývoje krajského zřízení od počátku 13. století, přes období husitství, období 30tileté války, období osvícenského absolutismu až k přechodu od feudalismu ke kapitalismu. Další hlava byla věnována období rakouské monarchie od roku 1848. Historický přehled krajského zřízení jsme zakončili nástinem vývoje krajského zřízení po 2. světové válce a v období komunistické diktatury do roku 1989. Ve čtvrté části této práce jsme pojednali o krajském zřízení v současnosti a úvahách de lege lata. Vymezili jsme ústavní základy územní samosprávy a krajského zřízení dle Ústavy ČR, Listiny a dle ústavního zákona č. 347/1997 Sb. Pojednali jsme o právní úpravě obsažené v Evropské chartě místní samosprávy. A samozřejmě jsme se podrobně věnovali i právní úpravě krajského zřízení obsažené v zákonně č. 129/2000 Sb., o krajích. V páté části této práce jsme podali stručný nástin územní samosprávy a administrativního uspořádání v jednotlivých členských státech EU, jejichž právní úprava by mohla být pro ČR zajímavá a inspirativní. Konkrétně jsme podali přehled krajského a zemského upořádání na Slovensku, v Polsku, v Rakousku a ve Spolkové republice Německo a nástin jsme zakončili administrativním členěním ve Francii. V další části práce jsme pojednali o krajském zřízení de lege ferenda a vybraných aspektech uspořádání veřejné správy v ČR v budoucnu. Nastínili jsme přehled ústředních orgánů státní správy (ministerstev) a jejich vhodného uspořádání. Zredukovali jsme počet krajů v ČR ze 14 na 8 krajů, věnovali jsme se možnému návratu okresů do systému veřejné správy v ČR apod. V poslední části této práce jsme podali výhled možného organizačního upořádání EU v budoucnu. Doporučili jsme pro EU konfederační model, jehož základními prvky by byla společná zahraniční politika, společná měna, společný právní základ a společná obrana. Konečně jsme rozdělili EU do 12 větších sdružených oblastí. Na závěr této rigorózní práce lze říci jen tolik, že autor této práce je přesvědčen o nutnosti reformy veřejné správy v ČR a zejména krajského zřízení. Jasně tomu napovídá stav veřejných financí a deficity veřejných rozpočtů v naší zemi. Pokud Česká republika neučiní potřebné reformní kroky a nezredukuje rozbujelou státní a veřejnou správu, může se za několik let nebo možná i několik měsíců dočkat obrovské inflace a státního bankrotu. Není tedy na co čekat. Autor této práce netvrdí, že má 100 % pravdu ve všech aspektech, ale rozhodně je přesvědčen o nutnosti reformy veřejné správy, a to tím směrem, který je v této práci naznačen. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In this thesis, we have dealt with the regional system in the Czech Republic. At the beginning, we defined some basic concepts related to the issue of regional establishment, namely administrative law and its basic principles, we defined public administration, we defined local self-government, we gave a definition of regional establishment. We have also dealt with some other concepts.
In the next part of this thesis, we have dealt with the history of the regional system in Bohemia and Moravia. We have gone through the various historical phases of the development of the regional system from the beginning of the 13th century, through the Hussite period, the period of the Thirty Years' War, the period of enlightended absolutism and the transition from feudalism to capitalism. The next chapter was devoted to the period of the Austrian monarchy from 1848 onwards. The historical overview of the regional system ended with an outline of the development of the regional system after World War II. and during the period of communist dictatorship until 1989. In the fourth part of this thesis we discussed the regional system in the present and de lege lata considerations. We have defined the constitutional foundations of local self-government and regional establishment according to the Constitution of the Czech Republic, the Charter of Human Rights and Basic Freedoms and according to the Constitutional Act no. 347/1997 of the Official Legal Journal. We have discussed the legal regulation contained in the European Charter of Local Self-Government. Of course, we also dealt in detail with the legal regulation of the regional establishment contained in Act no. 129/2000 of the Official Legal Journal., on Regions Authorities. In the fifth part of this work, we have given a brief outline of local self-government and administrative organisation in individual EU Member States, whose legislation could be interesting and inspiring for the Czech Republic. In particular, we have given an overview of the regional and provincial arrangements in Slovakia, Poland, Austria and the Federal Republic of Germany, and we have finished this part with an outline of administrative divisions in France. In the next part of the paper, we discussed the de lege ferenda regional set-up and selected aspects of the future public administration in the Czech Republic. We have outlined an overview of central government bodies (state departments) and their appropriate arrangement. We have reduced the number of regions in the Czech Republic from 14 to 8, we have discussed the possible return of districts to the system of public administration in the Czech Republic, etc. In the last part of this paper, we have given an outlook on the possible organizational arrangement of the EU in the future. We recommended a confederal model for the EU, the basic elements of which would be a common foreign policy, a common currency, a common legal basis and common defence. Finally, we have divided the EU into 12 larger associated areas. In conclusion of this thesis, we can only state that the author of this thesis is convinced of the necessity of public administration reform in the Czech Republic and especially the regional system. The state of public finances and public budget deficits in our country clearly suggest this. If the Czech Republic does not take the necessary reform steps and does not reduce its sprawling state and public administration, it may see huge inflation and state bankruptcy in a few years or even a few months. So there is nothing to wait for. The author of this paper does not claim to be 100% correct in all aspects, but he is certainly convinced of the need to reform the public administration in the direction outlined in this paper. |