Topologie veřejného prostoru v blízkosti stanice metra Střížkov
Název práce v češtině: | Topologie veřejného prostoru v blízkosti stanice metra Střížkov |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Topology of the public space of the surroundings od Střížkov subway station |
Klíčová slova: | topologie, veřejný prostor |
Klíčová slova anglicky: | topology, public space |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Lenka Tsikoliya |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.03.2023 |
Datum zadání: | 11.04.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | R325B, 325B, sochařská dílna, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104VV) |
Oponenti: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce „Topologie veřejného prostoru metra Střížkov“ zkoumá vztah a návaznosti mezi vlastnostmi prostoru a jeho účastníky. Obor topologie se zabývá obecným výkladem pojmu prostor a jeho základními vlastnostmi (propojení, vztahy, návaznosti). V rámci tématu topologie veřejného prostoru studentka vytvoří řadu cvičení, pohybových aktivit nebo fyzických interakcí vlastního těla s vybraným místem v Praze. Cílem těchto aktivit je prozkoumat, zaměřit nebo jinak poznat vybrané místo ve vztahu k vlastnímu tělu. Určit měřítko vybraného místa, propojení s okolím a vztahy mezi tvarem místa a tím, co se v něm děje.
V rámci praktické části bakalářské práce studentka sbírá data skrze mapy viditelnosti a průchodnosti, poté zaznamenává akce, reakce a zážitky z přítomnosti v prostoru. Práce směřuje k vytvoření instalace kreseb a videí, v podobě reflexe a reakce na pořízené záznamy a mapy viditelnosti a průchodnosti. Finálním produktem je soubor kreseb a videozáznamy z několika performancí, celková instalace může diváka upozornit na konkrétní problematická místa veřejného prostranství v okolí metra Střížkov a vést k návrhu alternativních řešení. V didaktické části autorka pracuje s vnímáním prostoru jako interaktivního pole pro imaginaci a společného vytvoření a ztělesnění alternativní krajiny. Součástí výstupů je kromě map a performance, také vytvoření a navrhnutí didaktického úkolu a jeho řešení v rámci příkladových vyučovacích hodin. |
Seznam odborné literatury |
HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI. Tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1.
KRATOCHVÍL, Petr, MARCUSE, Peter. Architektura a veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2013. ISBN: 978-80-903826-4-0. KRATOCHVÍL, Petr. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2015. ISBN: 978-80-88033-00-4. MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc: Nakladatelství Jaroslav Vacl, 2010. ISBN: 978-80-904149-1-4. MORGANOVÁ, Pavlína. Procházka akční Prahou: Akce, performance, happeningy 1949 - 1989. Praha: Akademie výtvarných umění, 2015. ISBN: 978-80-87108-54-3. SHIELDS, Rob. Cultural Topology: The Seven Bridges of Königsburg 1736, Theory, Culture & Society, 2012, roč. 29, č. 4-5, s. 43–57. SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Díl 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8. SLAVÍK, Jan; CHRZ, Vladimír a ČECH, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. UNGERS, Oswald, Mathias. Morphologie: City Metaphors. Köln : König, 2011. ISBN 10: 3865609465 ISBN 13: 9783865609465. ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze; Masarykova univerzita v Brně, 2011. Edice VVP AVU. ISBN 978-80-210-5707-4. FEKETE, František. Matěj Al-Ali. Artlist.cz. Online. 2015. Dostupné z: Artlist - databáze současného umění: Matej Al-Ali. [cit. 2024-05-01]. LANGER, Radim. David Helán. Artlist.cz. Online. 2011. Dostupné z:Artlist - databáze současného umění: David Helán. [cit. 2024-05-01]. PFEIFFER, Jan, CV - Jan Pfeiffer. janpfeiffer.info. Dostupné z: CV - Jan Pfeiffer [cit. 2024-05-01]. PFEIFFER, Jan, Works - Jan Pfeiffer. janpfeiffer.info. Online. Dostupné z: CV - Jan Pfeiffer. [cit. 2024-05-01]. TÝC, Roman. Roman Týc. Romantyc.cz. Online 2021. Dostupné z: Roman Týc (romantyc.cz). [cit. 2024-05-01]. VOLF, Petr. Reflex. 2007, č. 34, s. 28-33. ISSN 0862-6634. (https://portal.issn.org/resource/ISSN/0862-6634). WOHLMUTH, Radek. David Helán. Artantiques.cz. Online. únor 2014. Dostupné z: David Helán | ART ANTIQUES - měsíčník o umění, architektuře, designu a starožitnostech. [cit. 2024-05-01]. |
Předběžná náplň práce |
Ve své bakalářské práci se autorka zabývá veřejným prostorem okolo metra Střížkov. Zkoumá prostor, jeho hranice a vztah k člověku. Věnuje se účastníkovi jako civilnímu hrdinovi, jenž za pomoci svého těla, pohybu a fyzické interakce s prostředím narušuje atmosféru prostoru okolo sebe. Skrze mapování místa a jeho analýzu se s prostorem seznamuje a zkoumá jeho přirozenou podobu z různých stran. Následně se věnuje tomu, jak prostor ovlivňuje člověka a jak člověk ovlivňuje prostor. Navazuje na tyto otázky skrze performance a kresbu vlastním tělem v prostoru ve snaze čelit konformitě. V teoretické části práce se autorka zabývá umělci a architekty, kteří se věnují podobné problematice, jejich vnímáním a manipulací s městotvornými prvky. V didaktické části autorka pracuje s vnímáním prostoru jako interaktivního pole pro imaginaci a společného vytvoření a ztělesnění alternativní krajiny. Součástí výstupů je vytvoření a navrhnutí didaktického úkolu a jeho řešení.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis "Topology of the public space of Střížkov metro" investigates the relationship and connections between the properties of the space and its participants. The field of topology deals with the general interpretation of the concept of space and its basic properties (interconnections, relationships, continuities). Within the topic of topology of public space the student will create a series of exercises, movement activities or physical interactions of her own body with a selected location in Prague. The aim of these activities is to explore, focus or otherwise get to know the selected location in relation to one's own body. To determine the scale of the chosen place, the connection to the environment and the relationship between the shape of the place and what is happening in it.
As part of the practical part of her bachelor's thesis, the student collects data through visibility and passability maps, then records actions, reactions and experiences of being in the space. The work aims to create an installation of drawings and videos, in the form of a reflection and reaction to controlled records and maps of visibility and passage. The final product is a set of drawings and video recordings from several performances, the overall installation can draw the viewer's attention to specific problematic places in the public space around the Střížkov metro and lead to the proposal of an alternative solution. In the didactic part, the author works with the perception of space as an interactive field for imagination and the joint creation and embodiment of an alternative landscape. In addition to maps and performances, the outputs include the creation and design of a didactic task and its solution in the context of example lessons. |