Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza struktury vzdělávacího obsahu v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Název práce v češtině: Analýza struktury vzdělávacího obsahu v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Název v anglickém jazyce: Analysis of the Educational Content Structure in Biology Textbooks for Lower-secondary Schools
Klíčová slova: Učebnice, přírodopis, analýza učebnic, struktura učebnic, řazení učiva, vzdělávací obsah, kurikulum
Klíčová slova anglicky: Textbooks, natural history, textbook analysis, textbook structure, curriculum sequencing, educational content, curriculum
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.03.2023
Datum zadání: 15.03.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 17.01.2025 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:01.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 17.01.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105BI)
Oponenti: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Práce se bude zaměřovat na analýzu struktury učiva ve všech učebnicích přírodopisu pro základní školy s doložkou MŠMT. Bude provedena analýza témat jednotlivých kapitol a porovnány odlišnosti ve struktuře a proporcích věnovaných jednotlivým tématům v učebnicích.
Seznam odborné literatury
- Majidi, S., & Mantyla, T. (2011). Knowledge organization in physics textbooks: a case study of magnetostatics. Journal of Baltic Science Education, 10(4), 285-299. <Go to ISI>://WOS:000299053600007
- Cui, X. M., Han, S. K., & Zhang, S. (2014). Research on Knowledge Structure of Physics Textbook. In R. Zheng (Ed.), Proceedings of the 2014 International Conference on E-Education, E-Business and Information Management (Vol. 91, pp. 5-8). <Go to ISI>://WOS:000340830900002
- Tsaparlis, G. (2014). The logical and psychological structure of physical chemistry and its relevance to the organization/sequencing of the major areas covered in physical chemistry textbooks. Chemistry Education Research and Practice, 15(3), 391-401. https://doi.org/10.1039/c4rp00019f
- Fitzgerald, W. J., Elmore, J., Kung, M., & Stenner, A. J. (2017). The Conceptual Complexity of Vocabulary in Elementary‐Grades Core Science Program Textbooks. Reading Research Quarterly, 52(4), 417-442.
- Simon, S. M., Meldrum, H., Ndung'u, E., & Ledley, F. D. (2018, Dec). Representation of Industry in Introductory Biology Textbooks: A Missed Opportunity to Advance STEM Learning. Cbe-Life Sciences Education, 17(4), Article ar61. https://doi.org/10.1187/cbe.17-03-0057
- Gericke, N. M., & Hagberg, M. (2010, Oct). Conceptual Variation in the Depiction of Gene Function in Upper Secondary School Textbooks. Science & Education, 19(10), 963-994. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9262-y
- Gonzalez-Rodriguez, C., Garcia-Barros, S., & Martinez-Losada, C. (2009, Fal). Plant nutrition in Spanish secondary textbooks. Journal of Biological Education, 43(4), 152-158. https://doi.org/10.1080/00219266.2009.9656175
- Vojíř, K., & Rusek, M. (2019). Science Education Textbook Research Trends: A Systematic Literature Review. International Journal of Science Education, 41(11), 1496-1516. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1613584
Předběžná náplň práce
- charakteristika kurikula přírodopisu
- shrnutí problematiky učebnic přírodopisu se zvláštním důrazem na jejich výzkum a aktuální výzkumné poznatky
- analýza učebnic přírodopisu se zaměřením na strukturu témat
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK