Exkurze do věznic jako nástroj primární prevence
Název práce v češtině: | Exkurze do věznic jako nástroj primární prevence |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Excursions to prisons as a tool for primary prevention |
Klíčová slova: | postoje, primární prevence, delikvence, kriminalita, výchovný program, efektivita, adolescence |
Klíčová slova anglicky: | attitudes, primary prevention, delinquency, criminality, educational programme, efficiency, adolescence |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.03.2023 |
Datum zadání: | 06.03.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M306, multimediální učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude vypracována dle pravidel Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Bude vypracována samostatně na základě vlastního výzkumného šetření a bude poctivě citovat všechny použité zdroje dle citační normy. V rámci všech využitých metod, při zpracování dat i prezentaci práce budou respektovány etické normy výzkumné práce. |
Seznam odborné literatury |
AJZEN, Icek. Attitudes, personality and behaviour. 2nd ed. Maidenhead: Open University, 2005, xii, 178 s. : il. ISBN 0-335-21703-6.
BÁRTÍK, Pavel, MIOVSKÝ, Michal, ed. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Praha: Sdružení SCAN, c2010. ISBN 978-80-87258-47-7. DE MONTLIBERT, C., R. PAGÈS, Milton J. ROSENBERG, Carl I. HOVLAND, William J. MCGUIRE, Robert P. ABELSON, Jack W. BREHM a R. PAGES. Attitude Organization and Change. An Analysis of Consistency among Attitude Components. Revue française de sociologie [online]. 1961, 2(4), 333 [cit. 2022-12-03]. ISSN 0035-2969. FISHBEIN, Martin a Icek AJZEN. Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading: Addison-Wesley, 1975, 578 s. HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0. KRULICHOVÁ, Eva, Zuzana PODANÁ a Jiří BURIÁNEK. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3. KŘOVÁČKOVÁ, Blanka a Martin SKUTIL. Pedagogický a psychologický slovník: terminologický slovník zaměřený na primární a preprimární vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-513-4. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2020. ISBN 978-80-7553-842-0. NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3. ROSENBERG, Milton J. A STRUCTURAL THEORY OF ATTITUDE DYNAMICS. Public opinion quarterly [online]. Princeton, N.J: Oxford University Press, 1960, 24(2), 319-340 [cit. 2022-12-03]. ISSN 0033-362X. VETEŠKA, Jaroslav a Slavomil FISCHER. Psychologie kriminálního chování: vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0731-5. VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9. |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá efektivitou výchovné exkurze se zaměřením na prevenci kriminality pro žáky od patnácti do osmnácti let, pořádané sdružením PRAK – prevence, poradenství, z.s. Primárně se zaměřuje na mapování a porovnání postojů před a po účasti žáků ve výchovném programu. Sekundárně se zabývá deskripcí samotného programu, jeho charakteristik, cílů a struktury. Výzkum bude proveden pomocí metod kvantitativního přístupu s využitím evaluačních dotazníků. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with the effectiveness of an educational excursion with a focus on crime prevention for pupils aged 15 to 18, organized by the association PRAK - prevention, counselling, z.s. The primary focus is on mapping and comparing attitudes before and after pupils' participation in the educational programme. Secondarily, it deals with the description of the programme itself, its characteristics, objectives and structure. The research will be carried out using quantitative approach methods with the use of evaluation questionnaires. |