Motivace mladých dospělých k činnosti lektorů ve vzdělávání seniorů
Název práce v češtině: | Motivace mladých dospělých k činnosti lektorů ve vzdělávání seniorů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation of Young Adults for the Activities of Lecturers in the Education of the Elderly |
Klíčová slova: | vzdělávání seniorů|lektoři seniorů|vzdělávací organizace|neformální vzdělávání|bariéry ve vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | education of the elderly|educators for the elderly|educational organizations|non-formal education|barriers in education |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.03.2023 |
Datum zadání: | 02.03.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2024 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude analyzovat motivaci mladých lektorů pro práci ve sféře vzdělávání seniorů. Práce se bude zabývat specifiky vzdělávání seniorů, dále bude popisovat kompetence potřebné pro práci lektora, potenciální pozitiva a negativa nižšího věku (do 25 let) lektorů ve vzdělávání seniorů a jaké rizikové situace mohou při výkonu práce lektora vzniknout. Následně se bude věnovat náplni práce lektorů v organizacích vzdělávajících seniory. Cílem kvalitativního empirického šetření bude zjistit motivaci cca devíti lektorů do 25 let pro práci lektora se seniory v pěti vybraných organizacích zaměřených na vzdělávání seniorů. Použita bude metoda polostrukturovaného rozhovoru. Předběžná struktura práce: 1 Vzdělávání seniorů 1.1 Specifika vzdělávání seniorů 1.2 Poskytovatelé vzdělávání seniorů 2 Předpoklady pro práci lektora vzdělávajícího seniory 2.1 Specifika práce lektora pro seniory 2.2 Náplň a příprava práce lektora pro seniory 3 Motivace lektorů pro práci se seniory 4 Možná rizika pro mladé lektory ve vzdělávání seniorů 5 Empirické šetření: Motivy mladých lektorů pro působení ve vybraných organizacích poskytujících vzdělávání seniorů |
Seznam odborné literatury |
BROOM, Catherine. Empowering students: Pedagogy that benefits educators and learners. Citizenship, Social and Economics Education [online]. 2015, 14(2) p. 79–86. ISSN 2047-1734. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/2047173415597142. CROSNOE, Robert, Monica KIRKPATRIC JOHNSON a Glen H. ELDER Jr. Intergenerational Bonding in School: The Behavioral and Contextual Correlates of Student-Teacher Relationships. Sociology of Education [online]. 2004, 77(1), p. 60–81. ISSN 0038-0407. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/003804070407700103 FINDSEN, Brian a Marvin FORMOSA. Lifelong Learning in Later Life: A Handbook on Older Adult Learning (International Issues in Adult Education). Rotterdam: Sense Publishers, 2011. ISBN 978-94-6091-649-6. HAFFORD-LETCHFIELD, Trish. Learning in Later Life: Challenges for Social Work and Social Care. Oxfordshire: Routledge, 2012. ISBN 978-1-317-10660-9. JÍRA, Otakar, Jaroslava RAMPOUCHOVÁ a Vladimír VESELÝ. Základy lektorské práce. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-07-X LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4 KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3. MAIER-GUTHEIL, Cornelia and Christiane HOF. The development of the professionalism of adult educators: a biographical and learning perspective. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2011, 2(1), p. 75–88. ISSN 2000-7426. Dostupné z: https://rela.ep.liu.se/article/view/3732/2829 NOVOTNÝ, Petr, Milada RABUŠICOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova Univerzita, 2017. ISBN 80-210-8770-6. ROHS, Matthias, Bernhard SCHMIDT-HERTHA, Karin Julia ROTT a Ricarda BOLTEN. Measurement of media pedagogical competences of adult educators. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2019, 10(3), p. 307–324. ISSN 2000-7426. Dostupné z:https://rela.ep.liu.se/article/view/393 ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. TAMBAUM, Tiina. Focussing on tutoring skills instead of learners’ disadvantages in teenaged tutors’ training forintergenerational learning programmes. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2019, 10(3), p. 261–274. ISSN 2000-7426. Dostupné z: https://rela.ep.liu.se/article/view/3858 TAYLOR, Edward W. The relationship between the prior school lives of adult educators and their beliefs about teaching adults. International Journal of Lifelong Education [online]. 2010, 22(1), p. 59–77. ISSN 0260-1370. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02601370304828 |