Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 391)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Motivace mladých dospělých k činnosti lektorů ve vzdělávání seniorů
Název práce v češtině: Motivace mladých dospělých k činnosti lektorů ve vzdělávání seniorů
Název v anglickém jazyce: Motivation of Young Adults for the Activities of Lecturers in the Education of the Elderly
Klíčová slova: vzdělávání seniorů|lektoři seniorů|vzdělávací organizace|neformální vzdělávání|bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova anglicky: education of the elderly|educators for the elderly|educational organizations|non-formal education|barriers in education
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.03.2023
Datum zadání: 02.03.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.03.2023
Datum a čas obhajoby: 14.06.2024 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat motivaci mladých lektorů pro práci ve sféře vzdělávání seniorů. Práce se bude zabývat specifiky vzdělávání seniorů, dále bude popisovat kompetence potřebné pro práci lektora, potenciální pozitiva a negativa nižšího věku (do 25 let) lektorů ve vzdělávání seniorů a jaké rizikové situace mohou při výkonu práce lektora vzniknout. Následně se bude věnovat náplni práce lektorů v organizacích vzdělávajících seniory. Cílem kvalitativního empirického šetření bude zjistit motivaci cca devíti lektorů do 25 let pro práci lektora se seniory v pěti vybraných organizacích zaměřených na vzdělávání seniorů. Použita bude metoda polostrukturovaného rozhovoru.

Předběžná struktura práce:
1 Vzdělávání seniorů
1.1 Specifika vzdělávání seniorů
1.2 Poskytovatelé vzdělávání seniorů
2 Předpoklady pro práci lektora vzdělávajícího seniory
2.1 Specifika práce lektora pro seniory
2.2 Náplň a příprava práce lektora pro seniory
3 Motivace lektorů pro práci se seniory
4 Možná rizika pro mladé lektory ve vzdělávání seniorů
5 Empirické šetření: Motivy mladých lektorů pro působení ve vybraných organizacích poskytujících vzdělávání seniorů
Seznam odborné literatury
BROOM, Catherine. Empowering students: Pedagogy that benefits educators and learners. Citizenship, Social and Economics Education [online]. 2015, 14(2) p. 79–86. ISSN 2047-1734. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/2047173415597142.
CROSNOE, Robert, Monica KIRKPATRIC JOHNSON a Glen H. ELDER Jr. Intergenerational Bonding in School: The Behavioral and Contextual Correlates of Student-Teacher Relationships. Sociology of Education [online]. 2004, 77(1), p. 60–81. ISSN 0038-0407. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/003804070407700103
FINDSEN, Brian a Marvin FORMOSA. Lifelong Learning in Later Life: A Handbook on Older Adult Learning (International Issues in Adult Education). Rotterdam: Sense Publishers, 2011. ISBN 978-94-6091-649-6.
HAFFORD-LETCHFIELD, Trish. Learning in Later Life: Challenges for Social Work and Social Care. Oxfordshire: Routledge, 2012. ISBN 978-1-317-10660-9.
JÍRA, Otakar, Jaroslava RAMPOUCHOVÁ a Vladimír VESELÝ. Základy lektorské práce. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-07-X
LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4
KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
MAIER-GUTHEIL, Cornelia and Christiane HOF. The development of the professionalism of adult educators: a biographical and learning perspective. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2011, 2(1), p. 75–88. ISSN 2000-7426. Dostupné z: https://rela.ep.liu.se/article/view/3732/2829
NOVOTNÝ, Petr, Milada RABUŠICOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova Univerzita, 2017. ISBN 80-210-8770-6.
ROHS, Matthias, Bernhard SCHMIDT-HERTHA, Karin Julia ROTT a Ricarda BOLTEN. Measurement of media pedagogical competences of adult educators. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2019, 10(3), p. 307–324. ISSN 2000-7426. Dostupné z:https://rela.ep.liu.se/article/view/393
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
TAMBAUM, Tiina. Focussing on tutoring skills instead of learners’ disadvantages in teenaged tutors’ training forintergenerational learning programmes. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2019, 10(3), p. 261–274. ISSN 2000-7426. Dostupné z: https://rela.ep.liu.se/article/view/3858
TAYLOR, Edward W. The relationship between the prior school lives of adult educators and their beliefs about teaching adults. International Journal of Lifelong Education [online]. 2010, 22(1), p. 59–77. ISSN 0260-1370. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02601370304828
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK