Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití prvků dual-task ve fyzioterapii u pacientů s roztroušenou sklerózou
Název práce v češtině: Využití prvků dual-task ve fyzioterapii u pacientů s roztroušenou sklerózou
Název v anglickém jazyce: Dual-task training in physiotherapy of people with multiple sclerosis
Klíčová slova: roztroušená skleróza, dual-task, kognitivně-motorická interference, kognitivně-motorický trénink
Klíčová slova anglicky: multiple sclerosis, dual-task, cognitive-motor interference, motor-cognitive training
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. et Mgr. Klára Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.03.2023
Datum zadání: 22.04.2024
Datum a čas obhajoby: 04.06.2024 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 04.06.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01226)
Oponenti: Mgr. Václav Kulich
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se věnuje využití prvků dual-task v rehabilitačních intervencích u pacientů s roztroušenou sklerózou. Práce je teoreticko-praktická. Hlavním cílem práce je využití prvků dual-task ve fyzioterapii u pacientů s různým stupněm postižení roztroušenou sklerózou. U každého pacienta je následně popsáno a zdokumentováno pět vybraných dual-task cviků. Vedlejším cílem je zmapování problematiky dual-task na větším vzorku pacientů. Teoretická část se zabývá tématem roztroušené sklerózy a dual-task. Praktická část popisuje využití fyzioterapeutické intervence s prvky dual-task formou kazuistik 3 pacientů s různou mírou neurologické disability. Záměrem terapií je zlepšení subjektivního vnímání potíží při dual-task a snížení deficitů detekovaných v rámci komplexního kineziologického rozboru, vybraných funkčních testů a dotazníků. Z výsledků výstupního vyšetření je patrný pozitivní efekt terapie, u pacientů převažuje zlepšení ve funkčních testech (někde dokonce s klinicky významnou změnou), v některých položkách se ovšem výkon či vjem pacientů nezměnil nebo došlo ke zhoršení. V dotazníku zpětné vazby pacienti hodnotili tento typ intervence převážně pozitivně. U každého z nich je následně zdokumentováno a popsáno pět vybraných dual-task cviků. Další součástí praktické práce je prezentace výsledků dotazníkového šetření, při kterém byl využit dotazník Dual-task Impact on Daily-living Activities a šetření bylo uskutečněno u 53 pacientů. Jeho cílem bylo zjistit, které běžné denní činnosti související s dual-task představují pro pacienty největší problém. Dle výsledků činí největší obtíž motorickomotorické úkoly spojené s aktivitou horní končetiny (např. chůze se zapínáním zipu bundy či chůze s pitím nápoje z láhve).
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor’s thesis focuses on the use of dual-task elements for patients with multiple sclerosis. The thesis is based on theoretical-practical approach. The main goal is to apply therapy involving dual-task for patients with various conditions of multiple sclerosis and to describe five selected dual-task exercices for each patient with photos attached. A secondary goal is to map out dual-task difficulties in a larger sample of patients. The theoretical part is focusing on multiple sclerosis and dual-tasking. The practical part describes the implementation of physiotherapeutic intervention with dual-task elements through case studies of 3 patients with varying degrees of neurological disability, targeted to improve the subjective perception of dual-task and reduce deficits detected within kinesiological analysis, selected functional tests and questionnaires. The outcome assessment predominantly demonstrated improvements in specific tests (some even clinically significant), although in some items, patient’s performance or perception remained unchanged or deteriorated. In the feedback questionnaire, patients mostly evaluated this type of intervention positively. For each patient, five selected dual-task exercices were subsequently documented and described. Another part of the practical work is the presentation of the results of a questionnaire survey, based on the questionnaire Dual-task Impact on Daily living Acitivities. The objective of the questionnaire was to determine which common daily activities related to dual-tasking are the biggest challenge for patients. It was discovered, that the most problematic are motor-motor tasks connected with upper-limb ability (for example walking and closing the zipper of the jacket or walking and drinking from a bottle).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK