Galerie jako vzdělávací prostor pro předškolní děti – reflexe a inspirace
Název práce v češtině: | Galerie jako vzdělávací prostor pro předškolní děti – reflexe a inspirace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gallery as an educational space for preschool children - reflection and inspiration |
Klíčová slova: | Galerie Rudolfinum, Kunsthalle Praha, Galerie Villa Pellé, dítě předškolního věku, mateřská škola v galerii, výstavy v galeriích, výstava dětí předškolního věku, RVP PV |
Klíčová slova anglicky: | Rudolfinum Gallery, Kunsthalle Praha, Villa Pellé Gallery, preschool child, kindergarten in gallery, gallery exhibitions, exhibition of preschool children, Framework Educational Programme |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.02.2023 |
Datum zadání: | 09.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 16.05.2023 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.05.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | MgA. Lenka Tsikoliya |
Konzultanti: | Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Zpracujte teoretickou část práce, která se zaměří na:
- prostudování tří výstav v pražských galeriích s důrazem na: - problematiku galerie jako prostoru pro vzdělávání; - jako možný oborový kontext; - koncept dětské výtvarné činnosti; Popište také typologi výstavních prostor. Prostudujte vývoj dětského výtvarného projevu v modernistickém pojetí výtvarné výchovy a shrňte jeho charakteristiky. V praktická části se zaměřte na návštěvu vybraných galerijních prostorů a navštivte je s předškolními dětmi. Vytvořte výzkumnou sondu, která popíše přínos těchto exkurzí pro děti. Realizujte didaktický projekt, ve kterém děti reagují na tyto výstavy. Jako součást projektu připravte výstavu dětských prací. |
Seznam odborné literatury |
FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ, Vladimíra SEHNALÍKOVÁ, Leonora KITZBERGEROVÁ, 2013. Muzejní a galerijní edukace 2. Umění a kultura ve školním kontextu/Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, ISBN 978–80–729–700–7.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-237-7. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3. |
Předběžná náplň práce |
Teoretickou část práce:
studium vybraných výstav, jejich reflexe jako prostoru pro vzdělávání, jako oborového kontextu a jako konceptu dětské výtvarné činnosti. Popis typologie výstavních prostor, studium vývoje dětského výtvarného projevu a jeho charakteristik. Praktická část práce: Návštěva vybraných galerijních prostrů a na ně navazující projektová práce s předškolními dětmi. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part of the thesis:
study of selected exhibitions, their reflection as a space for education, as a disciplinary context and as a concept of children's artistic activity. Description of the typology of exhibition spaces, study of the development of children's artistic expression and its characteristics. Practical part of the thesis: Visiting selected gallery spaces and follow-up project work with preschool children. |