Využití muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: | Využití muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Employing museum and gallery education in preschool education |
Klíčová slova: | muzejní a galerijní edukace, předškolní vzdělávání, edukační program, RVP PV, spolupráce školy a galerie, pojetí výtvarné výchovy |
Klíčová slova anglicky: | museum and gallery education, preschool education, educational program, Framework Educational Programme, cooperation between school and gallery, concept of art education |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.02.2023 |
Datum zadání: | 09.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 16.05.2023 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.05.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Prostudujte teoretické zdroje a vypracujte komentované rešerše k věcné problematice, zaměřte se na studium výtvarného projevu v předškolním vzdělávání a relevantní aspekty galerijní a muzejní edukace. Navažte empirickou výzkumnou sondou v kvalitativní metodologii, zkoumejte, jaké aktivity probíhají nad rámec běžného provozu v mateřských školách v hlavním městě a na periferii maloměsta. Dooporučená metoda sběru dat jsou rozhovory s učitelkami vybraných mateřských škol. Navštivte edukační program a realizujte aktivity na něj navazující v mateřské škole. Analyzujte a interpretujte dětské výtvarné práce.
|
Seznam odborné literatury |
FULKOVÁ, M., L. JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ a V. SEHNALÍKOVÁ. Metodika I. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání). UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013.Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/files/2019/04/Metodika_1_M%C5%A0.pdf
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5. HORÁČEK, Martin, Hana MYSLIVEČKOVÁ a Petra ŠOBÁŇOVÁ, ed. Muzejní pedagogika dnes: sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané katedrou výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci 6.5.2008. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1993-0. KAFKOVÁ, Helena. Plánování výtvarných činností [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-140-1. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/book/planovani-vytvarnych-cinnosti/ ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část obsáhne:
- charakterizování dítěte předškolního věku; - muzeum jako instituci, ve kterých je možné realizovat vzdělávání dětí; - Přiblíží jeden konkrétní edukační program NG; - zaměří se na vazbu konkrétního edukačního programu pro mateřské školy k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělání. Praktická část se zaměří na výzkumné šetření (v kvalitativní metodologií) proběhne: -formou rozhovorů s pedagogy mateřských škol z hlavního města a oblasti na periferii maloměsta. -zaměří se na návrh krátkého projektu, který volně navazuje na konkrétní edukační program v NG. Realizuje se jako zúčastněné pozorování, s následnou analýzou jednotlivých děl dětí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part includes:
- characterization of the preschool child; - the museum as an institution in which children's education can be implemented; - Introduces one specific NG educational program; - Will focus on the link of a specific educational program for kindergartens to the Framework Educational Programme for Preschool Education. The practical part will focus on the research investigation (in qualitative methodology) will take place: -in the form of interviews with kindergarten teachers from the capital city and areas on the periphery of the small town. -It will focus on the design of a short project that is related to a specific educational program in NG. It is implemented as a participant observation, with subsequent analysis of the children's individual works. |