Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Důvody vysoce kvalifikovaných dospělých k účasti na dalším vzdělávání
Název práce v češtině: Důvody vysoce kvalifikovaných dospělých k účasti na dalším vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Reasons to Participation in Continuing Education of Highly Qualified People
Klíčová slova: vysoce kvalifikovaní lidé|důvody ke vzdělávání dospělých|další profesní vzdělávání|vzdělanostní nerovnosti|vzdělanostní reprodukce|kapitály|Bourdieu
Klíčová slova anglicky: highly qualified people|reasons to adult education|continuing professional education|educational inequalities|educational reproduction|capitals|Bourdieu
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.02.2023
Datum zadání: 23.02.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.02.2023
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analyzovat důvody vysoce kvalifikovaných dospělých k účasti na dalším vzdělávání. Další vzdělávání bude v práci zahrnovat další profesní vzdělávání, zájmové vzdělávání a občanské vzdělávání. Pozornost nebude věnována oblasti povinného dalšího profesního vzdělávání, jehož podoba je upravena legislativou. Problematika důvodů k účasti na dalším vzdělávání bude vycházet z teorie směny kapitálů Pierra Bourdieu. Na pozadí této teorie bude zkoumáno, jaká je souvislost mezi důvody k účasti na vzdělávání a reprodukcí sociálních nerovností ve vzdělávání. V práci budou představena specifika vysoce kvalifikovaných jedinců, budou diskutovány možnosti dalšího vzdělávání v České republice a problematika faktorů ovlivňujících účast dospělých na dalším vzdělávání. Součástí práce bude kvalitativní empirické šetření realizované formou polostrukturovaných rozhovorů. Do vzorku budou zařazeni dospělí, kteří mají dosažené minimálně magisterské vysokoškolské vzdělání a současně jejich profese patří dle indexu socioekonomického statusu povolání (ISEI) do kategorie s vyšším společenským postavením. Cílem šetření bude identifikovat subjektivně vnímané důvody k účasti na dalším vzdělávání z pohledu vysoce kvalifikovaných jedinců, kteří se někdy účastnili nebo účastní jedné z výše vymezených podob dalšího vzdělávání. Výsledky budou interpretovány z hlediska Bourdieuho teorie směny kapitálů.


Předběžná struktura práce:

1 Další vzdělávání
1.1 Podoby a funkce dalšího vzdělávání
1.2 Účast na dalším vzdělávání v České republice
1.3 Důvody dospělých k účasti na dalším vzdělávání
1.4 Bariéry dospělých v přístupu ke vzdělávání
2 Další vzdělávání v perspektivě teorií sociálních nerovností
2.1 Role dalšího vzdělávání v reprodukci sociálních nerovností
2.2 Teorie sociálních nerovností Pierra Bourdieu v kontextu dalšího vzdělávání
3 Charakteristika vysoce kvalifikovaných jedinců
3.1 Specifika vysoce kvalifikovaných jedinců
3.2 Postavení vysoce kvalifikovaných jedinců ve společnosti
3.3 Účast vysoce kvalifikovaných jedinců na dalším vzdělávání
4 Důvody vysoce kvalifikovaných jedinců k účasti na dalším vzdělávání
4.1 Prediktory dalšího vzdělávání
4.2 Bourdieuho teorie kapitálů v kontextu vzdělávání vysoce kvalifikovaných dospělých
4.3 Osobní důvody dalšího vzdělávání vysoce kvalifikovaných dospělých
5 Empirické šetření: Subjektivně vnímané důvody vysoce kvalifikovaných jedinců v České republice k účasti na dalším vzdělávání.
Seznam odborné literatury
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, nakladatelství Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-7184-518-3.

DESJARDINS, Richard, Kjell RUBENSON a Marcella MILANA. Unequal Chances to Participate in Adult Learning: International Perspectives [online]. Paris: UNESCO: International institute for educational planning, 2006 [cit. 2022-11-18]. ISBN 978-92-803-1292-8. Dostupné z: https://eric.ed.gov/?id=ED499629.

DVOŘÁČKOVÁ, Jana. Knowledge is power: Studium MBA v perspektivě Bourdieuho teorie kapitálů. Pedagogická orientace [online]. 2015, 25(1), s. 84–102 [cit. 2022-11-18]. ISSN 1211-4669. Dostupné z: doi:10.5817/PedOr2015-1-84.

KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6.

KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.

KNIPPRATH, Heidi a Katleen De RICK. How social and human capital predict participation in lifelong learning: A longitudinal data analysis. Adult education quarterly [online]. 2015, 65(1), s. 50–66 [cit. 2022-11-18]. ISSN 0741-7136. Dostupné z: doi:10.1177/0741713614561855.

PRESTON, John. Class strategies and stealth policies in adult education. International journal of lifelong education [online]. 2006, 25(4), s. 335–350 [cit. 2022-11-18]. ISSN 0260-1370. Dostupné z: doi:10.1080/02601370600772293.

RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.

ŠAFR, Jiří. Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-188-0.

ŠPAČEK, Ondřej a Jiří ŠAFR. Volný čas, sport a kulturní vkus: rozdíly podle společenského postavení. In: MAŘÍKOVÁ, Hana, Tomáš KOSTELECKÝ, Tomáš LEBEDA a Markéta ŠKODOVÁ. Jaká je naše společnost? otázky, které si často klademe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, s. 81–99. ISBN 978-80-7419-025-4.

WEST, Linden, Ted FLEMING a Fergal FINNEGAN. Connecting Bourdieu, Winnicott, and Honneth: Understanding the experiences of non-traditional learners through an interdisciplinary lens. Studies in the education of adults [online]. 2013, 45(2), s. 119–134 [cit. 2022-11-18]. ISSN 0266-0830. Dostupné z: doi:10.1080/02660830.2013.11661646.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK