Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu
Název práce v češtině: Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu
Název v anglickém jazyce: Inclusion of Ukrainian children in the educational process
Klíčová slova: inkluze|integrace|žáci s odlišným mateřským jazykem|vzdělávací proceces|základní škola|první stupeň základní školy
Klíčová slova anglicky: inclusion|integration|pupils with different native language|educational process|elementary school|first grade of elementary school
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.02.2023
Datum zadání: 15.02.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.04.2023
Datum a čas obhajoby: 11.06.2024 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:28.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 11.06.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V diplomové práci na téma „Začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu“ byly v teoretické části charakterizovány pojmy s tématem související, jako dítě s odlišným mateřským jazykem, integrace a inkluze. Dále byly představeny vybrané možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem, a to z pohledu personální a institucionální podpory. Diplomová práce představila využití různých didaktických pomůcek ve výuce a také zmínila Rusko-Ukrajinský konflikt. Upozornila na problémy zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem do vzdělávacího procesu z pohledu legislativy. Cílem diplomové práce bylo za použití kvalitativního výzkumu popsat, jak probíhá začleňování ukrajinských dětí do vzdělávacího procesu z pohledu rodičů, učitelů a vedoucích pracovníků základních škol. Empirická část se zabývala analýzou výsledků vlastního výzkumu. Na základě získaných informací byly vyvozeny závěry, dle kterých jsou ukrajinští žáci do českých škol začleňováni bez větších obtíží, avšak problémem stále zůstává váznoucí komunikace mezi rodiči žáků a školou, převážně z důvodu pracovní vytíženosti rodičů.
Seznam odborné literatury
BERNKOPFOVÁ, Michala; NOSÁLOVÁ, Barbora; TITĚROVÁ, Kristýna; VÁGNEROVÁ, Tereza a VÁVROVÁ, Jana. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy. META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2019. ISBN 978-80-88171-24-9.
DANIŠKOVÁ, Zuzana, Markéta FILAGOVÁ, Svetlana KAPÁLKOVÁ a Jana PÍŠOVÁ.
Dieťa hovoriace iným jazykom: možnosti kompenzačnej podpory v predškolskom vzdelávaní. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2021. ISBN 978-80-8118-258-7.

HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.

HLAĎO, Petr, Klára ŠEĎOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana STUPAK, Tomáš LINTNER a Martin FICO. Adaptace ukrajinských žáků na vzdělávání v českých základních školách. Brno, 2023. Studie. Masarykova univerzita.

HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. Studia philologica Pragensia. ISBN 978-80-246-4285-7.

JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Žák s odlišným mateřským jazykem v české škole: pracovní listy s metodickými pokyny pro začleňování žáků s OMJ. V Praze: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-76-6.

KŘÍŽ, Zdeněk. Cesta z Ruska: ruská agrese proti Ukrajině a její důsledky. Brno: Munipress, 2023. Mezi žánry. ISBN 978-80-280-0260-2.

MITREVSKÁ, Martina. Adaptace dítěte s odlišným mateřským jazykem do prostředí mateřské školy. České Budějovice, 2019. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

NOVOSÁK, Jiří, Ondřej ANDRYS, Tomáš ZATLOUKAL, Tomáš PAVLAS a Markéta SPITZEROVÁ. Průběžná zpráva o integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků: tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce, [2022]. ISBN 978-80-88087-91-5.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.

ROHOVÁ, Jana. Nový žák-cizinec v mé třídě. Praha: Raabe, [2019]. ISBN 978-80-7496-444-2.

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Socializace do školního jazyka. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8060-7.

ŠÍR, Jan. Ruská agrese proti Ukrajině. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3711-2.

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.

ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3.

ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.

VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0621-9.

BÁNOVČANOVÁ, Zuzana; DANIŠKOVÁ, Zuzana a FILAGOVÁ, Markéta. On a shoestring: child speakers of other languages in Slovak education. Online. Journal of Language and Cultural Education. 2020, roč. 8, č. 1, s. 95-116. ISSN 1339-4584. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/jolace-2020-0006. [cit. 2024-01-19].
Cesta: Ukrajinské děti v české škole. Cesta [online]. Národní pedagogický institut [cit. 2023-07-12]. Dostupné z: https://ukrajina.npi.cz/files/brozura-cesta-a5-12-05-2023-online.pdf
ČSÚ. Český statistický úřad [online]. [cit. 2023-07-16]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/xs
DELANDER, Lennart; HAMMARSTEDT, Matts; MÅNSSON, Jonas a NYBERG, Erik. Integration of Immigrants The Role of Language Proficiency and Experience. Online. 2005, roč. 2005, s. 24-41. ISSN 0193-841X. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/0193841X04270230. [cit. 2024-01-19].
HAVLÁTOVÁ, Olga, Veronika JEŠÁTKOVÁ, Alice KOURKZI, Tomáš MACHALÍK, Zbyněk NĚMEC, Tereza ŠKACHOVÁ, Miroslav VOSMIK a Renata VOTAVOVÁ. Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny [online]. Národní pedagogický institut, 2022 [cit. 2023-07-12]. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/user_files/Stručný%20průvodce%20pro%20asistenty%20podporuj%C3%ADc%C3%AD%20děti%20a%20žáky%20z%20Ukrajiny%20(ke%20stažen%C3%AD).pdf
Inkluzivní škola [online]. [cit. 2023-01-20a]. Dostupné z: https://inkluzivniskola.cz/10-jednoduchych-tipu-pro-zacatek-aneb-jak-zacit
Inkluzivní škola [online]. [cit. 2023-01-20b]. Dostupné z: https://inkluzivniskola.cz/prijeti-do-zakladni-skoly
Inkluzivní škola [online]. [cit. 2023-07-13c]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/deti-s-omj_vicejazycne_deti
Language barriers and the resilience of students with an immigrant background. Online. The Resilience of Students with an Immigrant Background: Factors that Shape Well-being. S. 117-145. Dostupné z: https://read.oecd-ilibrary.org/education/the-resilience-of-students-with-an-immigrant-background/language-barriers-and-the-resilience-of-students-with-an-immigrant-background_9789264292093-8-en#page1. [cit. 2024-01-19].
Národní pedagogický institut [online]. [cit. 2023-08-26]. Dostupné z: https://cizinci.npi.cz/wp-content/uploads/2022/12/HC1-WEB.pdf
Stojím při tobě. The Duke of Edinburgh International Award Czech Republic: DOFE [online]. [cit. 2023-08-05]. Dostupné z: https.//www.dofe.cz/stojim-pri-tobe
ŠEĎOVÁ, Klára. Adaptace ukrajinských žáků byla v první fázi živelná. Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik [online]. [cit. 2023-07-28]. Dostupné z: https://www.syri.cz/adaptace-ukrajinskych-zaku-byla-v-prvni-fazi-zivelna
Zákony pro lidi [online]. [cit. 2023-01-20]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK