Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výzvy začínajících učitelů mateřských škol při tvorbě kurikula pro předškolní vzdělávání
Název práce v češtině: Výzvy začínajících učitelů mateřských škol při tvorbě kurikula pro předškolní vzdělávání
Název v anglickém jazyce: The Challenges of Beginning Preschool Teachers in Developing a Preschool Curriculum
Klíčová slova: Kurikulum mateřské školy, předškolní vzdělávání, vzdělávací obsah, plánování, plánovací kompetence učitele, výzvy
Klíčová slova anglicky: Kindergarten curriculum, preschool education, educational content, planning, teacher planning competences, challenges
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.02.2023
Datum zadání: 27.04.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.04.2024
Datum a čas obhajoby: 20.05.2024 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104MS)
Oponenti: Mgr. MgA. Anna Waloschková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby kurikula pro předškolní vzdělávání a s tím spojenými problémy, se kterými se setkávají začínající učitelé mateřských škol. Cílem práce je nejen identifikovat nejčastější problémy v oblastech plánování a realizace kurikula, ale také zjistit, jaké jsou jejich základní příčiny z pohledu samotných učitelů. V první části se práce zaměří na teoretické aspekty kurikula pro předškolní vzdělávání a definuje klíčové pojmy. Teoretická část se tedy zaměří na samotné pojetí kurikula, systém kurikulárních dokumentů, realizaci kurikula a jeho následnou evaluaci. Na základě tohoto budou zpracována klíčová teoretická východiska pro realizaci empirického šetření.
Výzkumné šetření se zaměří na identifikaci a analýzu dílčích částí procesu tvorby a implementace kurikula, které jsou z pohledu začínajících učitelů mateřských škol považovány za obtížné po vstupu do pedagogické praxe. Základní charakteristikou předškolního kurikula je, že je otevřené a flexibilní na úrovni národního, školního i třídního vzdělávacího programu. Plánování pedagogické činnosti na začínající učitele klade velké nároky, neboť je od nich očekáváno, že budou plánovat vzdělávací nabídku v návaznosti na potřeby dětí ve své třídě, že budou zohledňovat aktuální zájmy dětí, ale přitom poskytovat individualizované a diferenciované podněty pro rozvoj kompetencí dětí. Plánování a realizace kurikula tedy představuje pro začínající učitele značnou výzvu na mnoha úrovních. V souvislosti s cílem bude v této bakalářské práci použita kvalitativní výzkumná metoda, a to ve formě polostrukturovaných rozhovorů se začínajícími učiteli mateřských škol, kteří vykonávají pedagogickou praxi v maximální délce dvou let. Cílem práce proto je zjistit, v jakých oblastech plánování a realizace kurikula respondenti individuálně identifikují nejzásadnější obtíže, co považují za významné podmínky či příčiny problémů ve své praxi v oblasti plánování a realizace kurikula a co by mohlo z jejich pohledu pomoci začínajícím učitelům v této oblasti.
Seznam odborné literatury
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.

KOŽELUHOVÁ, Eva, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ a Milena LIPNICKÁ. Planning Educational Content in School Curriculum Documents: Examples of current practice from pre-schools in the Czech Republic and Slovakia. Pedagogika [online]. Charles University, Faculty of Education, 2020, 70(4) [cit. 2023-04-10]. ISSN 0031-3815. Dostupné z: doi:10.14712/23362189.2020.1678

OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5.

SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.

SYSLOVÁ, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.

SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6.

SYSLOVÁ, Zora a Irena BORKOVCOVÁ. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2022. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7676-223-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK