Vztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkum
Název práce v češtině: | Vztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkum |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How children relate to literary characters: a qualitative study |
Klíčová slova: | čtení|literární postava|čtenářská gramotnost|didaktika literatury|zážitkové čtení|literární výchova|parasociální vztahy|identifikace |
Klíčová slova anglicky: | reading|literary character|literacy|didactics of literature|reading experience|expressive literary education|parasocial relationship|identification |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.01.2023 |
Datum zadání: | 03.02.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2024 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Současný výzkum o tom, jak literatura působí na děti ve školním věku, většinou pracuje s relativně úzce vymezenou představou “typického”, či dokonce “optimálního” vztahu k literárním postavám. Dominují zde pojmy jako empatie a identifikace (např. Andringa, 2004; Kucirkova, 2019). Tato diplomová práce pojedná vztah dětských čtenářů k literárním postavám komplexněji, jako jev individuálně proměnlivý a neredukovatelný pouze na tyto pojmy. Autor práce za tím účelem sekundárně vytěží kvalitativní data sebraná v rámci výzkumu využívajícího tzv. Q metodologii (Kuzmičová et al., 2022). Datový soubor sestává z dvaceti osmi přepisů hloubkových rozhovorů z roku 2021, v nichž se děti ve věku 9–12 let (účelový vzorek) zamýšlely nad svými čtenářskými prožitky za pomoci verbálních stimulů – karet s autentickými výroky jiných dětí o čtení beletrie. Autor provede tematický rozbor (Braun & Clarke, 2006) rozhovorů se zaměřením na postavy a bude si všímat průřezových témat a principů (např. afektivní ladění, parasociální vztahy), jež v primární analýze podle postupů Q metodologie nemohly být zachyceny. Práce tak rozšíří nejen poznání o tom, jak děti konstruují a prožívají literární postavy, ale přispěje i k metodologické debatě o možnostech sekundární analýzy kvalitativních dat (např. Ruggiano & Perry, 2017), a to na zvláštním příkladu rozhovorů nad výroky vrstevníků, jež lze adaptovat i pro pedagogickou praxi. Autor bude čerpat z české i zahraniční odborné literatury. |
Seznam odborné literatury |
Andringa, E. The Interface between Fiction and Life: Patterns of Identification in Reading Autobiographies. Poetics Today. 2004, 25(2), 205–240. Braun, V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology. 2006, 3(2), 77–101. Fox, G. Dark Watchers: Young Readers and their Fiction. English in Education. 1979, 13, 32–35. Hoffner, C. Children's wishful identification and parasocial interaction with favorite television characters, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 1996, 40(3), 389–402 . Hoorn, J.F. and Konijn, E. A. Perceiving and experiencing fictional characters: An integrative account. Japanese Psychological Research, 2003, 45, 250–268. Jindráček, V., J. Škoda, a P. Doulík. Dětské čtenářství v didaktických souvislostech a perspektivy neurovědních poznatků. Pedagogická orientace, 2013, 23(5), 691–716. Kucirkova, N. How Could Children’s Storybooks Promote Empathy? A Conceptual Framework Based on Developmental Psychology and Literary Theory. Frontiers in Psychology, 2019, 10, 121. Kuzmičová, A., Supa, M, Nekola, M. Children’s perspectives on being absorbed when reading fiction: A Q methodology study. Frontiers in Psychology. 2022, 13, 966820. Martinez M-A, Herman L. Real readers reading Wasco’s ‘City’: A storyworld possible selves approach. Language and Literature. 2020, 29(2), 147–170. Menninghaus, W., et al. The Distancing-Embracing model of the enjoyment of negative emotions in art reception. Behavioral and Brain Sciences. 2017, 40, E347. Perse, E. M., Rubin, R. B. Attribution in social and parasocial relationships. Communication Research, 1989, 16, 5977. Ruggiano, N., & Perry, T. E. Conducting secondary analysis of qualitative data: Should we, can we, and how? Qualitative Social Work. 2019, 18(1), 81–97. Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. Vala, J. Komenského spisy jako četba žáků základní školy? Pedagogika, 2017, 67(3), 279–94. Vítečková, M., Procházka, M., Najmonová, M. Vnímání jinakosti dětmi na prvním stupni základních škol. Pedagogická orientace, 2018, 28(2), 290–305. |