Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v podmínkách vybrané mateřské školy
Název práce v češtině: Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v podmínkách vybrané mateřské školy
Název v anglickém jazyce: Education of children with different mother tongue in the conditions of the selected kindergarten
Klíčová slova: diagnostika, dítě s odlišným mateřským jazykem, jazykové dovednosti, mateřská škola
Klíčová slova anglicky: Diagnostics, child with a different mother tongue, language skills, kindergarten
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Řešitel: Bc. Tereza Uřidilová - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.01.2023
Datum zadání: 23.01.2023
Datum a čas obhajoby: 22.05.2023 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104SP1)
Oponenti: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se věnuje rozvoji jazykových kompetencí u vybraných dětí s odlišným mateřským jazykem v konkrétní běžné mateřské škole. Teoretická část se zabývá vymezením základních terminologických pojmů řadících se této problematiky a na specifikaci problémů týkajících se dětí s odlišným mateřským jazykem na základě studií odborných publikací. Základem empirické části bakalářské práce jsou případové studie vybraných respondentů. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zaznamenání úrovně komunikačních schopností, zjištění pokroků v rozvíjené oblasti, popis vzdělávacího procesu a jeho zhodnocení na základě jeho přínosu. Výzkumné šetření bylo provedeno v konkrétní mateřské škole a týkalo se tří vybraných dětí s odlišným mateřským jazykem. Výzkumné šetření bylo započato prvním diagnostickým testováním a následně bylo zakončeno kontrolním testováním zhruba po třech měsících tak, aby se daly výsledky analyzovat a zhodnotit pokrok dítěte v komunikačních dovednostech. První diagnostické šetření ukázalo nedostatky v jazykových kompetencích vybraných respondentů. Druhé diagnostické šetření prokázalo posun v určitých jazykových dovednostech. Porovnáním těchto dvou diagnostických testování se prokázal přínos individuálního rozvoje zaměřeného na rozvoj a prohloubení konkrétních jazykových znalostí u všech vybraných dětí. Záměrem této bakalářské práce a jejích výsledků je vyhodnocení jazykové intervence a potřeb dětí v mateřské škole pro jejich plynulou integraci do základního vzdělávání.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor's thesis is dedicated to the development of language competencies for a group of children with a different mother tongue in a regular kindergarten. The theoretical part deals with terminological concepts and the specification of problems related to this issue based on professional publications. The empirical section is built on case studies of selected respondents. The main aim of the thesis was to measure information about participants' communication skills, gauge their progress, describe the educational process, and evaluate its efficiency. The research conducted in this specific kindergarten included three children with different first languages and contained two diagnostic tests with a three-month interval between them. The first study revealed a lack of language competency. The second study discovered that the respondents' communication skills improved. The comparison demonstrated the benefit of individual development for selected participants in all areas of communication competencies. The purpose of the study was to summarize language intervention and the possible needs of children in kindergarten, so they can effortlessly integrate into elementary schools.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK