Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Plastika z let 1966-1989 ve veřejném prostoru Prahy. Současná recepce a způsoby zacházení
Název práce v češtině: Plastika z let 1966-1989 ve veřejném prostoru Prahy. Současná recepce a způsoby zacházení
Název v anglickém jazyce: Sculpture from 1966-1989 in the Public Space of Prague. Contemporary Reception and Methods of Treatment
Klíčová slova: umění ve veřejném prostoru, Praha, sochařství, normalizace
Klíčová slova anglicky: art in public space, Prague, sculpture, normalization
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Eva Bendová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.01.2023
Datum zadání: 10.01.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.02.2023
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2023
Datum odevzdání tištěné podoby:18.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Oponenti: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Stav bádání
2. Kontext doby
2.1. Historické souvislosti
2.2. Čtyřprocentní zákon
2.3. Svaz československých výtvarných umělců
2.4. Oficiální a neoficiální tvorba
3. Způsoby zacházení s díly ve veřejném prostoru z let 1966-1989
3.1. Odstranění
3.1.1. záchrana díky odkoupení autorů – Kontakty-Libenský & Brychtová, 1984,
3.1.2. odstranění v rámci revitalizace parku, depozitář – Bohumil Zemánek – Dvě děti, 1982
3.1.3. Restaurováno – dílo nyní v depozitáři – Jiří Novák – Vzlet, 1972
3.2. Nahrazení
3.2.1. nahrazení jiným dílem – Pavel Trnka – Fontána sklo, 1986
3.2.2. odstranění kvůli problému s údržbou, nahrazeno komerčními prostory – Václav Cigler – Světelný objekt pro stanici metra Náměstí Míru
3.2.3. součást legální graffiti plochy - V. Zajíc, J. Fišera – vitráž Vltavská, 1983
3.3. Absence péče
3.3.1. Posprejováno, zakryto stromořadím – Stanislav Kolíbal – opěrné zdi Nuselského mostu, 1968
3.3.2. zakryto billboardem – Josef Klimeš – Rovnováha, 1989
3.3.3. oplocení omezující přístup k dílu – Miloslav Chlupáč – Plastické články, 1972
3.4. Zachování
3.4.1. Jiří Novák – Dálky, 1969
3.4.2. Petr Šedivý – Sjednocená Evropa, 1981
3.4.3. Návrat díla na své původní místo – Jaroslav Hladký – Skateboardista, 1982
4. Současný veřejný prostor
Závěr
Seznam odborné literatury
1. Prameny
Archiv Galerie hlavního města Prahy
Národní archiv Praha, Usnesení vlády Československé socialistické republiky ze dne 28. července 1965 č. 355 o řešení uplatnění výtvarného umění v investiční výstavbě
2. Sekundární zdroje
Milan Otáhal, Opozice, moc, společnost 1969-1989: příspěvek k dějinám "normalizace", Praha 1994
Kamil Činátl, Podoby československé normalizace: Dějiny v diskuzi, Praha 2017
Michal Pullmann, Konec experimentu: Přestavba a pád komunismu v Československu, Praha 2011
Polana Bergantová, Marie Platovská, Rostislav Švácha, Dějiny českého výtvarného umění VI/1-2 1958-2000, Praha 2007
Pavlína Morganová, Jiří Ševčík, České umění 1938–1989, Praha 2001
Johana Lomová, Oficiální a neoficiální v československém umění. Poznámky k výtvarnému umění v projektu COURAGE, 2018, dostupné z: https://publikace.nm.cz/file/6fdf1e04e0ed08bad461c0ed0208d275/20221/joinPdf_9930760dc1fe93ce0800beef8cced9d4.pdf
Petr Gibas, Karolína Pauknerová, Mezi dávnou minulostí, utopickou budoucností a přelétavou přítomností, archeologické památky a čas v pražském metru. In: Fernečuhová, Galčanová, Vacková, Třetí město, Brno 2011
Jan Charvát, Metrovize, Praha 2019
Pavla Melková, Kateřina Frejlachová, Jakub Hendrych – Umělecká díla na veřejných prostranstvích hlavního města Prahy, Praha 2018
Anežka Bartlová, Petr Dub, Johana Lomová – Umění ve veřejném prostoru Procenta na umění, Praha 2016
Jan Charvát, Nádech Výdech, Praha 2018
Pavel Karous, Vetřelci a volavky, Praha 2015
Hojda, Zdeněk a Jiří Pokorný. Pomníky a zapomníky, Praha 1996
Melková, Pavla ed. Manuál tvorby veřejných prostranství hlavního města Prahy. Praha: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Praha 2014. Dostupné z: https://iprpraha.cz/assets/files/files/b956942f2d4563de94d21c8c97679009.pdf.

3. Internetové zdroje
Spolky - https://www.spolekskutek.cz/, https://www.vetrelciavolavky.cz/, https://sochyamesta.cz/
Rozhovory s Pavlem Karousem
Gaby Khazalová, Šárka Svobodová, Rozhovor s Pavlem Karousem: Sochy mají otevírat palčivé otázky. To se neděje, 2021 https://denikreferendum.cz/clanek/33355-rozhovor-s-pavlem-karousem-sochy-maji-otevirat-palcive-otazky-to-se-nedeje
Terezie Nekvidová, Veřejný prostor v éře reálného kapitalismu Rozhovor Terezie Nekvindové s Pavlem Karousem, 2021 https://www.archiweb.cz/news/verejny-prostor-v-ere-realneho-kapitalismu
Veřejné prostranství
Pavel Fuchs, Umění ve veřejném prostoru. Stará se někdo o sochy v metropoli? 2021 https://www.campuj.online/blog/praha-pod-mikroskopem-umeni-ve-verejnem-prostoru
Tereza Kostková, Sochy ve veřejném prostoru mohou pomoct vybouřit agresivitu v lidech, říká sochař Kurt Gebauer, 2022 https://dvojka.rozhlas.cz/sochy-ve-verejnem-prostoru-mohou-pomoct-vybourit-agresivitu-v-lidech-rika-sochar-8691627
Karolína Jirkalová, Socha a město, 2010 https://www.artantiques.cz/socha-a-mesto

4. Studentské práce
Alice Němcová, Problematika umění ve veřejném prostoru na příkladu pražského metra, disertační práce, Praha 2022
Jiří Mikeš, Svaz českých výtvarných umělců v době normalizace, diplomová práce, Brno 2013
Alena Binarová, Svaz výtvarných umělců v českých zemích v letech 1956–1972: oficiální výtvarná tvorba v proměnách komunistického režimu, disertační práce, Olomouc 2016
Daniela Křižanová, Funkční plastiky dětských hřišť v kontextu šedesátých let, diplomová práce, Brno 2020
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce pojednává o tématu plastiky ve veřejném prostoru v Praze z let 1966-1989 a skrze konkrétní příklady prezentuje jejich současný stav a přístup veřejnosti. Období je vymezeno platností tzv. „čtyřprocentního zákona“, který ukládal povinnost u každé státní zakázky věnovat jedno až čtyři procenta výtvarnému řešení. Díky tomu vzniklo na území Československa bezprecedentní množství uměleckých děl, které byly po pádu režimu často ponechány chátrání a likvidaci. Úvodní kapitola je věnována podobě umělecké scény v období socialismu a principu vzniku umění na veřejných prostranství v Praze. Část práce se zabývá situací po roce 1989, snahám o znovuzavedení procenta na umění a iniciativám pro záchranu a péči sochařských děl. Hlavní část práce se zabývá podrobným rozborem současného stavu konkrétních sochařských realizací z hlediska přístupů veřejnosti: odstranění, nahrazení absence péče a zachování uměleckého díla.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis deals with the theme of sculpture in public space in Prague from 1966-1989 and trough specific examples of the works, their current state and public access is presented. The period is defined by the validity of the so-called "four percent law", which imposed the obligation to devote one to four percent of each state commission to artistic design. As a result, an unprecedented number of works of art were created on the territory of Czechoslovakia, which were often left to decay and destruction after the Communist regime fell. The introductory chapter presents the shape of the art scene during the socialist period and focuses on the principles of the emergence of art in Prague’s public spaces. Part of the thesis deals with the situation after 1989, the efforts to reintroduce a percentage on art and initiatives for the preservation and care of sculptures. The main space deals with a detailed analysis of the current state of specific sculptural realizations in terms of public approaches: removal, replacement of the lack of care and preservation of the artwork.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK