Ideální učitel 1. třídy očima rodičů
Název práce v češtině: | Ideální učitel 1. třídy očima rodičů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The ideal first grade teacher trough the eyes of parents |
Klíčová slova: | Ideální učitel, osobnost učitele, 1. ročník, rodiče, výzkum, dotazníkové šetření, rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | Ideal teacher, teachers personality, first grade, parents, survey, questionnaire survey, interview |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.01.2023 |
Datum zadání: | 09.01.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce mapuje pohled rodičů dětí navštěvujících poslední ročník mateřské školy a zjišťuje, jaká očekávání mají od učitelů prvního ročníku základní školy.
Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje ideální osobnostní i profesní kvality učitele z různých úhlů pohledu s přihlédnutím k specifikům učitele primární školy. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkumné šetření metodou dotazníku. Výzkumný vzorek představují rodiče předškolních dětí a učitelé prvních ročníků ZŠ. Z odpovědí vyplývají názory respondentů na představu o ideálním učiteli prvního ročníku základní školy. Na tuto představu rodičů reagují učitelky prvních tříd. Metodou rozhovoru je zjišťováno, zda jim představy rodičů připadají realistické a zda představu o ideálním učiteli naplňují či dokáží naplnit. Cílem diplomové práce je zjistit, jak podle rodičů vypadá onen učitelský „ideál“, jaké charakterové vlastnosti, pedagogické dovednosti a osobnostní rysy nejčastěji požadují u budoucího učitele svých dětí a jak na tyto představy reagují učitelky prvních ročníků. Doporučené konzultace: 1) rešerše zdrojů pro zpracování teoretické části v online databázích 2) projekt výzkumného šetření a sběr dat 3) zpracování textu teoretické části 4) analýza a interpretace dat 5) zpracování textu empirické části 6) finalizace textu |
Seznam odborné literatury |
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4640-1 DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4 HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024713694. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7. KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6. KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9. SPILKOVÁ, Vladimíra a Anna TOMKOVÁ. Kvalita učitele a profesní standard. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9. MAARANEN, Katriina, Harri PITKÄNIEMI, Katariina STENBERG a Liisa KARLSSON. An idealistic view of teaching: teacher students' personal practical theories. Journal of education for teaching: international research and pedagogy. Abingdon: Carfax Publishing Company, 2016, 42(1), 80-92. ISSN 0260-7476. (ROK). Kvalitní škola přitahuje žáky i rodiče. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2022, 30(25-26), 5. ISSN 1210-8316. DAČEVOVÁ, Radmila a Jiří NĚMEC. Co očekávají rodiče od školy a jak ji vybírají?: What do parents expect from the school and how do they choose it?. Pedagogická orientace. Brno: Československá pedagogická společnost, 2022, 32(1), 57-80. ISSN 1211-4669. KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ a Stanislav STŘELEC. Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů. Komenský: časopis pro učitele základní školy. Olomouc: Jan Havelka, 1873-, 144(3), 24-30. ISSN 0323-0449. MERTIN, Václav. Něco je špatně v českém školství. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: Josef Král 1883-, 2022, 125(7), 14. ISSN 0139-5718. SPILKOVÁ, Vladimíra. Cesty ke kvalitní přípravě učitelů - co, proč a jak měnit?. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing, 2020, 17(5), 52-53. ISSN 1214-8679. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce mapuje pohled rodičů dětí navštěvujících poslední ročník mateřské školy a zjišťuje, jaká očekávání mají od učitelů prvního ročníku základní školy.
Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje ideální osobnostní i profesní kvality učitele z různých úhlů pohledu s přihlédnutím k specifikům učitele primární školy. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkumné šetření metodou dotazníku. Výzkumný vzorek představují rodiče předškolních dětí a učitelé prvních ročníků ZŠ. Z odpovědí vyplývají názory respondentů na představu o ideálním učiteli prvního ročníku základní školy. Na tuto představu rodičů reagují učitelky prvních tříd. Metodou rozhovoru je zjišťováno, zda jim představy rodičů připadají realistické a zda představu o ideálním učiteli naplňují či dokáží naplnit. Cílem diplomové práce je zjistit, jak podle rodičů vypadá onen učitelský „ideál“, jaké charakterové vlastnosti, pedagogické dovednosti a osobnostní rysy nejčastěji požadují u budoucího učitele svých dětí a jak na tyto představy reagují učitelky prvních ročníků. |