Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ideální učitel 1. třídy očima rodičů
Název práce v češtině: Ideální učitel 1. třídy očima rodičů
Název v anglickém jazyce: The ideal first grade teacher trough the eyes of parents
Klíčová slova: Ideální učitel, osobnost učitele, 1. ročník, rodiče, výzkum, dotazníkové šetření, rozhovor
Klíčová slova anglicky: Ideal teacher, teachers personality, first grade, parents, survey, questionnaire survey, interview
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.01.2023
Datum zadání: 09.01.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.02.2024
Datum a čas obhajoby: 23.05.2024 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce mapuje pohled rodičů dětí navštěvujících poslední ročník mateřské školy a zjišťuje, jaká očekávání mají od učitelů prvního ročníku základní školy.
Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje ideální osobnostní i profesní kvality učitele z různých úhlů pohledu s přihlédnutím k specifikům učitele primární školy. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkumné šetření metodou dotazníku. Výzkumný vzorek představují rodiče předškolních dětí a učitelé prvních ročníků ZŠ. Z odpovědí vyplývají názory respondentů na představu o ideálním učiteli prvního ročníku základní školy. Na tuto představu rodičů reagují učitelky prvních tříd. Metodou rozhovoru je zjišťováno, zda jim představy rodičů připadají realistické a zda představu o ideálním učiteli naplňují či dokáží naplnit.
Cílem diplomové práce je zjistit, jak podle rodičů vypadá onen učitelský „ideál“, jaké charakterové vlastnosti, pedagogické dovednosti a osobnostní rysy nejčastěji požadují u budoucího učitele svých dětí a jak na tyto představy reagují učitelky prvních ročníků.

Doporučené konzultace:
1) rešerše zdrojů pro zpracování teoretické části v online databázích
2) projekt výzkumného šetření a sběr dat
3) zpracování textu teoretické části
4) analýza a interpretace dat
5) zpracování textu empirické části
6) finalizace textu
Seznam odborné literatury
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4640-1
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024713694.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SPILKOVÁ, Vladimíra a Anna TOMKOVÁ. Kvalita učitele a profesní standard. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
MAARANEN, Katriina, Harri PITKÄNIEMI, Katariina STENBERG a Liisa KARLSSON. An idealistic view of teaching: teacher students' personal practical theories. Journal of education for teaching: international research and pedagogy. Abingdon: Carfax Publishing Company, 2016, 42(1), 80-92. ISSN 0260-7476.
(ROK). Kvalitní škola přitahuje žáky i rodiče. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2022, 30(25-26), 5. ISSN 1210-8316.
DAČEVOVÁ, Radmila a Jiří NĚMEC. Co očekávají rodiče od školy a jak ji vybírají?: What do parents expect from the school and how do they choose it?. Pedagogická orientace. Brno: Československá pedagogická společnost, 2022, 32(1), 57-80. ISSN 1211-4669.
KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ a Stanislav STŘELEC. Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů. Komenský: časopis pro učitele základní školy. Olomouc: Jan Havelka, 1873-, 144(3), 24-30. ISSN 0323-0449.
MERTIN, Václav. Něco je špatně v českém školství. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: Josef Král 1883-, 2022, 125(7), 14. ISSN 0139-5718.
SPILKOVÁ, Vladimíra. Cesty ke kvalitní přípravě učitelů - co, proč a jak měnit?. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing, 2020, 17(5), 52-53. ISSN 1214-8679.


Předběžná náplň práce
Diplomová práce mapuje pohled rodičů dětí navštěvujících poslední ročník mateřské školy a zjišťuje, jaká očekávání mají od učitelů prvního ročníku základní školy.
Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje ideální osobnostní i profesní kvality učitele z různých úhlů pohledu s přihlédnutím k specifikům učitele primární školy. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkumné šetření metodou dotazníku. Výzkumný vzorek představují rodiče předškolních dětí a učitelé prvních ročníků ZŠ. Z odpovědí vyplývají názory respondentů na představu o ideálním učiteli prvního ročníku základní školy. Na tuto představu rodičů reagují učitelky prvních tříd. Metodou rozhovoru je zjišťováno, zda jim představy rodičů připadají realistické a zda představu o ideálním učiteli naplňují či dokáží naplnit.
Cílem diplomové práce je zjistit, jak podle rodičů vypadá onen učitelský „ideál“, jaké charakterové vlastnosti, pedagogické dovednosti a osobnostní rysy nejčastěji požadují u budoucího učitele svých dětí a jak na tyto představy reagují učitelky prvních ročníků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK