Pilotní tvorba longitudinální skupinové intervence pro předčasně narozené děti s perinatální zátěží ve věku 8-17 let k redukci koordinačních poruch
Název práce v češtině: | Pilotní tvorba longitudinální skupinové intervence pro předčasně narozené děti s perinatální zátěží ve věku 8-17 let k redukci koordinačních poruch |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pilot development of a longitudinal group intervention for preterm children with perinatal stress aged 8-17 to reduce coordination disorders |
Klíčová slova: | předčasně narozené děti, centrální příčiny, motorické obtíže, motorické učení, intervenční přístupy |
Klíčová slova anglicky: | premature children, central causes, motor difficulties, motor learning, intervention approaches |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Libuše Smolíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.01.2023 |
Datum zadání: | 18.04.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 11.06.2024 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2024 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 10.05.2024 |
Do kdy má student odevzdat: | 13.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.06.2024 |
Oponenti: | PaedDr. Irena Zounková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Cíl práce: Sestrojit, poskytnout a zhodnotit longitudinální skupinovou intervenci u předčasně narozených dětí s perinatální zátěží ve věku 8-17 let.
Hlavní hypotéza: Hlavní hypotézou diplomové práce je zlepšení ve všech komponentech i celkovém výsledku testové baterie MABC-2. Na základě zlepšení se v oblasti koordinace dále předpokládáme zvýšený předpoklad rozvoje již specifických pohybových činností a výraznější sociální začlenění mezi své vrstevníky. Vedlejší hypotézou je negativní vliv anamnestických údajů (nižší gestační týden narození a nižší porodní hmotnost) na pokrok po podstoupení intervence. Metodika: Diplomová práce bude svou tématikou volně navazovat na otázky a výsledky vyplývající z bakalářské práce. Základní širokospektrální teoretické poznatky o předčasně narozených dětech s perinatální zátěží včetně jejich motorického deficitu tedy nebudou obsáhle součástí práce. Teoretická část bude zaměřena na příčiny vzniku motorického deficitu s dopady na motorické učení směřující k v literatuře dohledatelným intervenčním přístupům, které mají snahu ovlivnit koordinačně motorický deficit těchto dětí po opuštění ambulantní individuální fyzioterapie. Mezi dva základní směry patří deficitně a úkolově orientovaný přístup. Z obou směrů bude detailně rozpracován teoretický podklad jejich jednotlivých zástupců a následně přidáním vlastních poznatků utvoří společně metodický design praktické části práce. Objektivizační metodou pro zhodnocení efektu intervence bude hodnotící baterie testů MABC-2. Zmíněná praktická část práce spočívá v aplikaci longitudinální skupinové pohybové terapie na 16 dětí rozdělených na 5 skupin v počtu 3-4 děti v každé skupince ve věku 8-17 let. Délka intervence bude 9 týdnů s frekvencí 1x týdně 60 minut. Všechny děti jsou již od narození vedeny v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice pediatrie a dědičných poruch metabolismu (KPDPM). Kritéria výběru jsou: děti pod KPDPM, uměle nastavená 30 km vzdálenost z místa bydliště, a především zájem ze strany dětí i rodičů. |