Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Autotrenažér a jeho využití v rehabilitaci osob se získaným poškozením mozku.
Název práce v češtině: Autotrenažér a jeho využití v rehabilitaci osob se získaným poškozením mozku.
Název v anglickém jazyce: Driving Simulator and Its Use in the Rehabilitation of People with Acquired Brain Injury
Klíčová slova: získané poškození mozku, autotrenažér, řízení automobilu, ergoterapie, rehabilitace
Klíčová slova anglicky: acquired brain injury, driving simulator, driving a car, occupational therapy, rehabilitation
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan König
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.12.2022
Datum zadání: 24.07.2023
Datum a čas obhajoby: 07.09.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02662)
Oponenti: Bc. Olga Nováková, M.Sc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Bc. Jitka Bonková Sýkorová
Mgr. Eliška Burdová
Předběžná náplň práce
Diplomová práce popisuje využití řidičského trenažéru na manuální ovládání v rehabilitaci osob se získaným poškozením mozku.
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit využitelnost autotrenažéru a možnost zvyšující pravděpodobnost návratu k řízení automobilu u klientů po získaném poškození mozku v chronickém stádiu. Mezi první dílčí cíl patří zjistit vliv tréninku s využitím autotrenažéru na pozornost a možnost zvyšující pravděpodobnost návratu k řízení automobilu u klientů po získaném poškození mozku v chronickém stádiu. Druhý z nich stanovuje, zda navržená sada testů jako kritérium pro zařazení do výzkumu na autotrenažér, je vhodně určena.
V teoretické části jsou shrnuty poznatky o získaném poškození mozku a jeho následcích, kognitivních funkcích a jejich poruchách, řízení automobilu a legislativní úpravě nebo možnostech otestování řidičských dovedností. Dále lze v této části nalézt informace o rehabilitaci u získaného poškození mozku se zaměřením na kognitivní funkce a řidičské dovednosti a také popis autotrenažéru využitého v rámci diplomové práce.
V praktické části práce se nachází čtyři kazuistiky klientů, kteří prošli několikatýdenním tréninkem na autotrenažéru. Změny v jejich výkonu byly objektivně hodnoceny pomocí vybrané baterie testů, subjektivní posouzení bylo provedeno rozhovorem s probandy.
Výsledek práce ukazuje zlepšení celkové obratnosti na řidičském trenažéru u tří ze čtyř klientů včetně pozornosti. Navržená sada testů byla v manuálu k autotrenažéru přijatelně určena, avšak je vhodné ji doplnit dalšími vyšetřeními.
Diplomová práce popisuje získané poznatky z praktického využívání řidičského trenažéru vytvořeného v České republice, který může přispět k zařazení této oblasti do běžné ergoterapeutické praxe u nás.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis describes the utilization of a driving simulator for manual control in the rehabilitation of individuals with acquired brain injury.
The main objective of this thesis is to determine the feasibility of using a driving simulator and its potential to increase the likelihood of returning to driving by clients with acquired brain injury in the chronic stage. The first sub-objective is to investigate the influence of driving simulator training on attention and the potential to increase the likelihood of returning to driving by clients with acquired brain injury in the chronic stage. The second sub-objective is to determine whether the proposed set of tests is appropriately designed as a criterion for inclusion in the driving simulator research.
The theoretical part summarizes the knowledge about acquired brain injury and its consequences, cognitive functions, impairments, car driving, and legislative regulations or possibilities for driving skills testing. Furthermore, this section provides information about rehabilitation by acquired brain injury with a focus on cognitive functions and driving skills, as well as a description of the driving simulator used in the diploma thesis.
The practical part of the thesis includes four case studies of clients who underwent several-week training on the driving simulator. Changes in their performance were objectively evaluated using a selected battery of tests, and subjective assessment was conducted through interviews with the participants.
The results of the thesis demonstrate improvements in overall maneuverability on the driving simulator for three out of four clients, including attention. The driving simulator manual reasonably determined the proposed set of tests, but it would be beneficial to supplement it with further examinations.
The diploma thesis describes the findings from the practical utilization of a driving simulator developed in the Czech Republic, which can contribute to the integration of this field into standard occupational therapy practice in our country.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK