Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vizuální mapa učebního pokroku
Název práce v češtině: Vizuální mapa učebního pokroku
Název v anglickém jazyce: Visual Map of learning progress
Klíčová slova: Mapa učebního pokroku, výtvarná výchova, sebereflexe, formativní hodnocení, vizuální gramotnost, myšlenkové mapy.
Klíčová slova anglicky: Map of learning progress, Art education, self-reflection, formative assessment, visual literacy, mindmap
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.12.2022
Datum zadání: 19.12.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.02.2024
Datum a čas obhajoby: 05.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:08.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka shromáždí a prostuduje odborné prameny související se zkoumanou problematikou. Bude se zabývat pojmy vizuální gramotnost, formativní hodnocení aj. Vyhledá rozmanité domácí i zahraniční příklady vizuálních map učebního pokroku. Prostuduje kontexty, v nichž se mapy využívají a způsoby, jak se s nimi zachází. Získané zkušenosti vztáhne k oblasti vzdělávání, konkrétně ke školní výtvarné výchově. Studentka paralelně navrhne a se žáky ZŠ rozpracuje sadu vizuálních map učebního pokroku. Reflexi žáků - tvorbu vizuálních map studentka zdokumentuje a analyzuje. Na základě získaných reflektovaných zkušeností vlastní postupy reviduje. Kvalitativní výzkum bude založen na aktivním zapojení žáků prvního a druhého stupně základní školy do tvorby map učebního pokroku. Každý žák zařazený do výzkumu bude tvořit vlastní mapy tak, aby byl na jejím základě reflektovat vlastní rozvoj.
Seznam odborné literatury
BEATTIE, D. K. Assessment in Art Education. 1998. Published by Davis Pubns, 1998. ISBN 10. 0871923637.
BROOKHART, S. M. Advancing Formative Assessment in Every Classroom: A Guide for Instructional Leaders. Alexandri, Virginia, USA: ASCD, 2009. ISBN 978-1416609117.
BUZAN, T. Myšlenkové mapy.Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2910-4.
DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016
Fišerová, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015
GROENENDIJK, T., KÁRPÁTI, A., HAANSTRA, F. Self-Assessment in Art Education through a Visual Rubric. 2019.
LEWRICK, M., LINK, P., LEIFER, L. J. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2020. ISBN 978-1119629191.
ROHDE, M. Příručka skečnoutingu: ilustrovaný průvodce tvorbou vizuálních poznámek. Brno: Jan Melvil, 2015. ISBN 978-80-87270-70-7.
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Švaříček, R. Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, 2017. ISBN 978-80-262-0644-6.
Jak tvořit myšlenkové mapy | FF - KISK: Kreativní práce s informacemi. Katedra informačních studií a knihovnictví [online]. Copyright © 2022 [cit. 17.12.2022]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/myslenkove-mapy/jak-tvorit-myslenkove-mapy
MINDMAPS – Myšlenkové mapy – nástroj pro váš růst a kreativitu. MINDMAPS – Myšlenkové mapy – nástroj pro váš růst a kreativitu [online]. Copyright © 2022 [cit. 17.12.2022]. Dostupné z: https://www.mindmaps.cz/
301 Moved Permanently [online]. Copyright ©P [cit. 17.12.2022]. Dostupné z: http://mindmappingsoftwareblog.com/wp-content/uploads/2012/01/Mind-mapping-software-advantages.pdf
[online]. Copyright ©S [cit. 17.12.2022]. Dostupné z: https://uploads.theartofeducation.edu/2012/10/ArtsAssessmentsPDF.pdf
[online]. Dostupné z: http://www.envil.eu.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce zkoumá a rozpracuje sebereflektivní nástroj - Mapu učebního pokroku. Tento nástroj využívá vizualizaci k rozvoji metakognice a rozvoji schopnosti žáků reflektovat proces vlastního učení. Mapa učebního pokroku ukazuje, co žáci dělají a kam směřují. Práce zasadí tento pedagogický nástroj do kontextu vizuální gramotnosti. Vztáhne jej také k problematice formativního hodnocení a k otázkám reflexe a hodnocení výtvarné výchovy. Teoretická část práce prozkoumá, na jakých základech je tato metoda založena a v jakých souvislostech se s ní setkáváme. Zmapuje, jak je využívána v českém prostředí a jak v zahraničí. Práce dále zmapuje, jaké vizuální podoby mohou mapy mít a k čemu jejich podoby odkazují. Výzkumná část ověří a prozkoumá možnosti tvorby vizuálních map na 1. a 2. stupni základní školy, a to prostřednictvím rozmanitých vizuálních prostředků. Takto vzniknou dvě sady map, které budou použity k reflexi výuky výtvarné výchovy a které budou následně podrobně analyzovány. Cílem práce je vytvořit a ověřit soubor map učebního pokroku, který poslouží jako nástroj formativního hodnocení pro výuku školní výtvarné výchovy. Výzkumná sonda využije postupů akčního výzkumu s cílem zkvalitnit segment reflexe a hodnocení v oblasti školního uměleckého vzdělávání.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis explores and develops a self-reflective tool - the Map of Learning Progress. This tool uses visualization to develop metacognition and develop pupils' ability to reflect on their own learning process. The Learning Progress Map shows us the pupil´s progress and where they are heading to. The thesis will place this pedagogical tool in the context of visual literacy. It will also relate it to the issue of formative assessment and to the issues of reflection and evaluation of art education. The theoretical part of the thesis will explore the foundations on which this method is based and in what context we encounter it. It will map how it is used in the Czech environment and abroad. The thesis will also map what visual forms maps can have and what their forms refer to. The research part will verify and explore the possibilities of creating visual maps at the 1st and 2nd grade of elementary school through a variety of visual means. This will create two sets of maps that will be used to reflect the teaching of art education and which will then be analyzed in detail. The aim of the thesis is to create and verify a set of maps of learning progress, which will serve as a formative assessment tool for teaching school art. The research probe will use active research procedures to improve the reflection and evaluation segment in the field of school art education.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK