Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aesthetic Perception Development During Childhood
Název práce v češtině: Vývoj estetického vnímání v dětství
Název v anglickém jazyce: Aesthetic Perception Development During Childhood
Klíčová slova: estetika, estetická distance, estetické vnímání, Edward Bullough, vývojová psychologie, Jean Piaget
Klíčová slova anglicky: aesthetics, aesthetic distance, aesthetic perception, Edward Bullough, developmental psychology, Jean Piaget
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra teorie umění a tvorby (24-KTUT)
Vedoucí / školitel: Mgr. Felix Borecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.12.2022
Datum zadání: 17.12.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.12.2022
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (YBOS001)
Oponenti: PhDr. Daniel Říha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
In this thesis, I combine philosophy, and more specifically aesthetics, with developmental psychology, to create a detailed overview of what an aesthetic perception is and how it develops during the early years of our lives.
Moreover, through my writing and research, I would like to underline the importance aesthetics and art have in making our lives fulfilled and the extent to which they play a role in forming the personality, character, and skill set of a person while growing up. In so doing, I will dig deeper into the topics of pedagogy and primary education in my country of origin – Slovakia. In this part, I explain how inclusion and implementing more creative and artistic approaches in education could help with tackling some of the problems our educational system is currently facing. Authors supporting my contemplative and theoretical piece of writing will include Jean Piaget, Edward Bullough etc.
Therefore, my thesis will consist of three main parts, one focused on the philosophy of aesthetics, the second on developmental psychology, and the last on education and a possible practical application of this knowledge.
Seznam odborné literatury
1. Bullough, E. (1912). Psychical distance as a factor in art and an aesthetic principle. British journal of Psychology, 5(2), 87-118.
2. Lowenfeld, V. (1957). Creative and mental growth.
3. Mukařovský, J. (1966). Význam estetiky. Studie z estetiky, 71.
4. Piaget, J., & Inhelder, B. (2008). The psychology of the child. Basic books.
5. Stolnitz, J. (1978). " The Aesthetic Attitude" in the Rise of Modern Aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 36(4), 409-422.
6. Walkerdine, V. (2003). Developmental psychology and the child-centred pedagogy: The insertion of Piaget into early education. In Changing the subject (pp.
166-216). Routledge.
7. Zuska, V. (2001). Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Triton.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK