Začlenění ukrajinských žáků na druhém stupni základní školy
| Název práce v češtině: | Začlenění ukrajinských žáků na druhém stupni základní školy |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Inclusion of Ukrainian pupils in the secondary stage of the primary school |
| Klíčová slova: | ukrajinští žáci, uprchlíci, adaptace, integrační proces, druhý stupeň základní školy |
| Klíčová slova anglicky: | Ukrainian pupils, refugees, adaptation, integration process, second level elementary school |
| Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 16.12.2022 |
| Datum zadání: | 16.12.2022 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 13.09.2024 09:45 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2024 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
| Zásady pro vypracování |
| Diplomová práce se zabývá procesem začleňování ukrajinských žáků druhého stupně na vybrané základní škole ve středočeském kraji. Jedná se o případovou studii několika vybraných žáků – cizinců. Popisuje subjektivní vnímání procesu samotnými aktéry, ale také objektivní pohledy školního prostředí z řad spolužáků, vyučujících a širšího pohledu vedení školy. Pro komplexnější obraz je pozornost věnována i rodinnému zázemí a volnočasovým aktivitám žáků z Ukrajiny. Cílem je zhodnotit proces začleňování žáků z různých oblastí, poukázat na pozitiva, ale i negativa samotného procesu. Zjištěné proměnné by se měly stát podnětem ke zkoumání s návrhem pro jejich eliminaci a transformaci, pro vyšší úspěšnost samotného procesu.
Práce bude kvalitativní, metody – polostrukturované rozhovory žáci, spolužáci, učitelé, vedení školy a rodiče, pozorování, studium materiálů. |
| Seznam odborné literatury |
| Mládež a hodnoty ...: výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, [200-]-.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7. KOSTELECKÁ, Yvona, Richard BRAUN, Jiří HASMAN, Kateřina MACHOVCOVÁ, Jakub PIVARČ, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a David HÁNA. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-087-9. Národní pedagogický institut České republiky - Ukrajina (npi.cz) SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ISBN 978-80-86956-87-9. ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.