Úbytek opylujícího hmyzu vzhledem k dopadu na hospodářství je v současnosti velmi diskutované téma. Součástí revitalizačních opatření může být i občanská pomoc v podobě vhodné úpravy zahrad, domů a jejich okolí. Přes popularizaci zmíněné problematiky zatím dochází ke změnám vzhledu české kulturní krajiny vhodné pro hmyz velmi omezeně. Pro efektivnější rozvoj lokálních opatření k udržení hmyzu v okolí lidských obydlí se nabízí cílená osvěta obyvatel a jejich informovanost o potřebách, životním cyklu a významu opylujícího hmyzu. Práce je zaměřena na osvětu žáků základní školy o významu opylujícího hmyzu, konkrétně samotářských včel, zapojením do občanské vědy. Žáci budou pozorovat život včel samotářek v jimi vyrobených hmyzích domečcích a pozorovat jejich způsob života podle předem zvolených kritérií. Data z pozorování žáci zpracují pro využití do projektu občanské vědy a pro vlastní veřejnou prezentaci o samotářských včelách a možnostech jejich udržení v blízkosti školy navržením úprav školního okolí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The decline of pollinating insects due to the impact on the economy is currently a highly discussed topic. Part of the revitalization measures is also civic assistance in the form of appropriate landscaping of gardens, houses and their surroundings. Despite the popularization of the mentioned issue, there are still very limited changes in the appearance of the Czech cultural landscape suitable for insects. For a more effective development of local measures to maintain insects in the vicinity of human dwellings, targeted education of the population and their awareness of the needs, life cycle and importance of pollinating insects is offered. The work is focused on educating elementary school students about the importance of pollinating insects, specifically solitary bees, by involving them in citizen science. Pupils will observe the life of solitary bees in the insect houses they have made and observe their way of life according to pre-selected criteria. The students will process the data from the observations for use in a citizen science project and for their own public presentation about solitary bees and the possibilities of keeping them near the school by designing modifications to the school environment.