Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Připravenost začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování
Název práce v češtině: Připravenost začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování
Název v anglickém jazyce: Readiness of beginning teachers for prevention and solution of school bullying
Klíčová slova: začínající učitel, kázeň, autorita, prevence, školní šikana, rizikové chování
Klíčová slova anglicky: beginner teacher, discipline, authority, prevention, school bullying, risky behavior
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.11.2022
Datum zadání: 29.11.2022
Datum a čas obhajoby: 23.05.2024 14:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:22.03.2024
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105PG)
Oponenti: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na problematiku připravenost učitelů k prevenci a řešení školní šikany na základní škole. Cílem práce je zjistit, zda se začínající učitelé cítí být připraveni řešit problémy školní šikany. Charakter práce bude teoreticko-empirický. Teoretická část bude obsahovat vysvětlení odborných termínů, které souvisí s tématem práce. Empirická část bude prováděna kvalitativním výzkumným šetřením. V metodologické části proběhne zpracování výzkumného šetření a zhodnocení, nakolik jsou začínající učitelé připraveni pro prevenci a řešení školní šikany.
Seznam odborné literatury
ŘÍČAN, Pavel. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 80-7178-513-X
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9 PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. 7. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9 SMITH, Charles. Třída plná pohody. 3. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0 JANOŠOVÁ, Pavlína. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3
KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4
PORTMANN, Rosemarie. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-094-4
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X
Předběžná náplň práce
1. Úvod
2. Vymezení základních pojmů
3. Učitel a začínající učitel
4. Legislativa
5. Prevence šikany
6. Řešení šikany ve škole
7. Praktická část
8. Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This master’s thesis is focused on how theoretically prepared new teachers are in the matter of preventing and dealing with school bullying.
The theoretical section is focused on explaining certain terminology related to school bullying, and describes the role of the teacher and new teacher. This section discusses the important role of preventive methods at schools, possible measures to prevent bullying and approaches to dealing with bullying, both in terms of the bullying of pupils and teachers.
The practical section analyses two elementary schools in the Central Bohemian Region. These schools differ in terms of pupil numbers, style of teaching and staffing. Only 52 respondents filled out the questionnaire. I also sent the questionnaire to experienced teachers, and I was interested in their approach to the minimum preventive programme. In interviews with teachers who are only setting out on their professional careers, I also ascertained how university education has prepared them for possible cases of school bullying and whether the teaching profession has met their expectations. A part of my empirical research also included interviews with prevention methodologists and a school psychologist. In the final section, recommendations are suggested for new teachers and schools to prevent school bullying.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK