Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Název práce v češtině: Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Název v anglickém jazyce: Working with emotions in the development of reading from the point of view of teachers and pupils of the 1st grade
Klíčová slova: emoce, emoční gramotnost, emoční inteligence, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova anglicky: emotions, emotional literacy, emotional intelligence, 1st grade of elementary school
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.11.2022
Datum zadání: 24.11.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.02.2024
Datum a čas obhajoby: 24.05.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:13.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Emoční gramotnost
1.1 Emoční versus emocionální gramotnost
1.2 Druhy inteligence - intrapersonální inteligence, emoční inteligence

Čtenářství a jeho rozvoj ve vztahu k tématu práce
2.1 Funkce literatury
2.2 Čtenářství a jeho rozvoj na 1. stupni ZŠ
2.3 Čtenářská gramotnost, pisatelská gramotnost

Rozvoj emoční gramotnost ve výuce na 1. stupni ZŠ
3.1 Volba vhodné literatury - žánry, témata aj.
3.2 Pomůcky k rozvoji emoční gramotnosti
emoční karty atd.


Empirická část
Kvalitativní výzkum
Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit lekce na základě modelu EUR, které budou podporovat rozvoj emoční inteligence u žáků 1. stupně ZŠ, a to skrze správný výběr dětské literatury a volbu vhodných aktivit.
Výzkumné otázky
Vícepřípadová studie - 3 případy (3 záměrně vybrané třídy)
Metody sběru dat: pozorování, rozhovor s učiteli, rozhovor s žáky
Seznam odborné literatury
GARDNER, H., 1999. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-279-3.
GOLEMAN, D., 1997. Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Columbus. ISBN 80-85928-48-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
KEEN, S. (2007). Empathy and the novel. New York: Oxford University Press.
KOOPMAN, E. M. (2016). Effects of “literariness” on emotions and on empathy and
reflection after reading. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 10(1), 82–98.
KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Neverbální komunikace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
MIKŠÍKOVÁ, V. (2019). Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
NAKONEČNÝ, M., 2012. Emoce. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-614-2.
NIKOLAJEVA, M. (2014). Reading for Learning. Cognitive approaches to children’s literature. Children’s Literature in English Language Education. John Benjamins Publishing Company.
PFEFFER, S., 2003. Rozvíjíme emoce dětí: Praktická příručka pro mateřské školy. Praha: Portál. ISBN 80-7178-764-7.
POLÁČKOVÁ (ŠOLCOVÁ), I., 2018. Emoce: Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
POLÁKOVÁ, P., 2019. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: Pozorné a spokojené dítě. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5.
RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., KOŽELUHOVÁ E. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarskegramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz) _pregramotnosti.pdf
SEGI LUKAVSKÁ, J. (2018). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host.
SHAPIRO, L. E. (2014). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
SCHULZE, R., & ROBERTS, R. D. (eds.) (2007). Emoční inteligence: přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Web Školní čtenářské kluby a jejich výstupy
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK