Didaktické pomůcky k rozvoji čtenářství na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Didaktické pomůcky k rozvoji čtenářství na 1. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Educational materials for the development of reading in the 1st grade of elementary school |
Klíčová slova: | čtenářská gramotnost, čtenářství, didaktické pomůcky, 1. stupeň ZŠ |
Klíčová slova anglicky: | reading literacy, reading, educational materials, elemenatry school |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.11.2022 |
Datum zadání: | 24.11.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Jana Havlová |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
Čtenářství a jeho rozvoj 1.1 Četba, čtení, čtenářství 1.2 Faktory ovlivňující čtenářství 1.3 Čtenářská gramotnost 1.4 Rozvoj čtenářství na 1. stupni ZŠ 1.5 Čtenářské strategie a jejich rozvoj u žáků mladšího školního věku Didaktické pomůcky 2.1 Definice didaktické pomůcky 2.2 Klasifikace didaktických pomůcek 2.3 Didaktické pomůcky k rozvoji čtenářství (didaktické hry, emoční karty, vyprávěcí karty, logická/časová posloupnost, čtenářské a pisatelské kostky, klíčová slova/obrázky aj.) Empirická část Akční výzkum, kvalitativní výzkumná strategie Návrh práce s vybranými pomůckami na 1. stupni ZŠ Realizace lekcí s didaktickými pomůckami k rozvoji čtenářství - jejich ověření Reflexe (pozorování, rozhovor s žáky, rozhovor s pedagogem) Doporučení do praxe - které pomůcky se osvědčily a jakým způsobem by měly být využívány s ohledem na charakter žáků, využití v běžné třídě 1. stupně ZŠ včetně využití individualizace a diferenciace |
Seznam odborné literatury |
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
HUBÁLKOVÁ, Radomíra a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: další nápady. Dobříš: Šafrán, 2016. ISBN 978-80-905978-6-0. JANIŠ, Kamil. Obecná didaktika – vybraná témata. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-297-8. KALHOUS, Zdeněk, Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán, 2021. ISBN 978-80-907087-9-2. MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 5. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 104 s. ISBN 80-210-1124-6. MOORE, Matthew a Luke NALCER. Přines si svou knihu. Ilustrovala Jane MOUNT. Gamewright, a divison of Ceaco, Inc. 2016. RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., KOŽELUHOVÁ E. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarskegramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz) _pregramotnosti.pdf SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7. ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina. Sborník lekcí: program RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, 2020. ISBN 978-80-11-00123-0. ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-33-0. ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. VĚŘÍŠOVÁ, Irena, Květuše KRÜGER a Eva BĚLINOVÁ. Kudy vede cesta ke čtenáři?: rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: GAC, 2007. ISBN 978-80-254-0669-4. ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9. Web Školní čtenářské kluby a jejich výstupy, včetně čtenářských a pisatelských kostek, čtenářského metru aj. Akční výzkum: COMENIUS. (n.d.). Akční výzkum. Dostupné z:http://www.comenius.upol.cz/documents/kvalita/kvalita15.htm GREGER, David, Jaroslava SIMONOVÁ, Martin CHVÁL a Jana STRAKOVÁ, ed. Když výzkum mění praxi: deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-224-8. JANÍK, T. (2004). Akční výzkum. In Maňák, J., Švec,V. (ed.), Cesty pedagogického výzkumu. (s. 51-67 ). Brno: Paido. ISBN 80-7315-078-6. JANÍK,T., JANÍKOVÁ,M. (2009). Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem. In Š. Švec, a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu (s. 255-265).Brno: Paido. ISBN 80-88778-73-5. PALÁN, J. F. (2009). Metodologie akčního výzkumu. Dostupné z: http://is.bivs.cz/el/6110/zima2009/B104ROZ/Metodologie_akcniho_vyzkumu_Palan_2009.pdf |