Mimosoudní řešení občanskoprávních sporů mezi poskytovatelem zdravotních služeb a pacientem
Název práce v češtině: | Mimosoudní řešení občanskoprávních sporů mezi poskytovatelem zdravotních služeb a pacientem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Alternative Dispute Resolution in Civil Disputes between Patients and Heathcare Providers |
Klíčová slova: | ADR, mediace, zdravotnictví, vztah lékaře a pacienta, stížnosti, nemocniční ombudsman, litigace |
Klíčová slova anglicky: | ADR, mediation, healthcare, doctor-patient relationship, complaints, hospital ombudsman, litigation |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanského práva (22-KOP) |
Vedoucí / školitel: | JUDr. Tomáš Holčapek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.11.2022 |
Datum zadání: | 24.11.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 05.01.2024 11:45 |
Místo konání obhajoby: | Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 229, 229 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.11.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.01.2024 |
Oponenti: | JUDr. Martin Svatoš, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá využitím metod mimosoudního řešení ve sporech mezi poskytovateli zdravotních služeb a pacienty v České republice a částečně i v zahraničí.
Úvodní kapitola popisuje hmotněprávními aspekty mimosoudního řešení v občanskoprávních sporech v rámci zdravotnictví. První podkapitola poskytuje stručný přehled občanskoprávní odpovědnosti poskytovatelů zdravotních služeb. Druhá podkapitola se zabývá vztahem lékaře a pacienta a zmiňuje některé jeho problematické aspekty, které mohou vést ke konfliktům. Ve třetí kapitole je čtenáři představen pojem mimosoudní řešení. Vyjma definice pojmu ADR jsou v kapitole pomocí grafů porovnávány praktické dopady mediace a soudního řízení, čímž je zdůrazněn potenciál ADR. V následující podkapitole jsou nastíněny charakteristiky ADR. Ačkoli stížnost není sama o sobě považována za metodu ADR, hraje ve zdravotnictví zásadní roli a funguje jako předstupeň procesu ADR. Následující kapitola se proto zabývá mechanismem stížností a osobami odpovědnými za jejich vyřizování, tedy nemocničních ombudsmanů, právníků a veřejného ochránce práv. Následující podkapitoly pak vyjmenovávají různé metody ADR použitelné ve zdravotnictví, konkrétně vyjednávání, mediaci, facilitaci, smírčí řízení, rozhodčí řízení a expertizu. Čtvrtá kapitola se zabývá využíváním ADR ve zdravotnictví v zahraničních zemích, konkrétně v USA, Velké Británii a Rakousku. Všechny tyto tři země se snaží vypořádávat občanskoprávní nároky pacientů primárně mimosoudní cestou, ale každá z nich používá odlišný přístup. Následující kapitola zahrnuje analýzu tří dotazníkových šetření. První dotazník je věnován pacientům, druhý lékařům a třetí právním oddělením nemocnic. Kromě tohoto kvantitativního výzkumu autorka provedla i kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s nemocničními ombudsmany, mediátory a dalšími osobami, které se profesně věnují některému dílčímu tématu této diplomové práce (např. veřejný ochránce práv či zaměstnanec ministerstva zdravotnictví). Závěr se věnuje zhodnocení a úvahám de lege ferenda a shrnuje práci komplexním závěrem. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis is centered on addressing the use of alternative dispute resolution (ADR) methods concerning conflict resolution between healthcare providers and patients in the Czech Republic.
The initial chapter delves into the substantive aspects of ADR in civil disputes within the healthcare sector. The first subchapter provides a brief overview of the civil liability of healthcare providers. Subchapter two explores the doctor-patient relationship, shedding light on some of its problematic facets that can lead to conflicts. Chapter three focuses on ADR. It not only defines the concept of alternative dispute resolution but also employs charts to compare mediation and litigation, highlighting the potential of ADR. The subsequent subchapter outlines the characteristics of ADR. While a complaint isn't strictly considered an ADR method, it plays a crucial role in the healthcare sector, acting as a precursor to the ADR process. Thus, the following section delves into the complaint mechanism and the individuals responsible for handling complaints, including hospital ombudsmen, lawyers, and the Public Defender of Rights. Subsequent subchapters then enumerate various ADR methods applicable to healthcare, specifically negotiation, mediation, facilitation, conciliation, arbitration, and expertise. Chapter four explores the utilization of ADR in healthcare in foreign countries, namely the USA, UK, and Austria. These three nations all resolve patient civil claims outside of court, but each employs a distinct approach. The subsequent section involves the analysis of three questionnaire surveys. The first is dedicated to patients, the second to physicians, and the third to hospital legal departments. In addition to this quantitative research, the author conducted qualitative research through semi-structured interviews with hospital ombudsmen, mediators, and other individuals involved in the thesis's subject matter, including the Public Defender of Rights and a clerk from the Ministry of Health. The final chapter encapsulates the thesis with a comprehensive conclusion. |