Projevy morfo-syntaktických znalostí u předškolních dětí s vývojovou jazykovou poruchou
Název práce v češtině: | Projevy morfo-syntaktických znalostí u předškolních dětí s vývojovou jazykovou poruchou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Morpho-syntactic knowledge in preschool language impaired children |
Klíčová slova: | vývojová jazyková porucha, vývojová dysfázie, předškolní věk, morfo-syntaktické znalosti, jazykové dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | developmental language disorder, specific language impairment, preschool age, morpho-syntactic language skills |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.11.2022 |
Datum zadání: | 14.03.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Anna Páchová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem tohoto bakalářského projektu je zmapovat a v detailu popsat projevy jazykových, resp. morfo-syntaktických znalostí a dovedností předškolních dětí s vývojovou dysfázií, resp s vývojovou jazykovou poruchou. Z hlediska metodologického se jedná o explorativní studii s důrazem na kvantifikující postupy. Základem pro realizaci bakalářské práce je provedení empirického výzkumu na podkladě soubore dat získaných v projektu „Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku" (TL02000174) podpořeného Technologickou agenturou České republiky v letech 2019-2022 při práci s kohortou dětí s poruchami jazykového vývoje. Bakalářská práce umožní detailní a strukturovaný popis výkonů dětí předškolního věku trpících vývojovou dysfázií a to primárně za účelem identifikace diagnosticky nejcitlivějších aspektů morfo-syntaktické znalosti těchto dětí.
|
Seznam odborné literatury |
Hulme, C., & Snowling, M. J. (2008). Developmental Disorders of Language Learning and Cognition (1st edition). Wiley-Blackwell.
Leonard, L. B. (2014). Children with specific language impairment (Second edition). The MIT Press. Bishop, D. V. M. (1979). Comprehension in Developmental Language Disorders. Developmental Medicine & Child Neurology, 21(2), 225–238. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.1979.tb01605.x Bishop, D. V. M. (2006). What Causes Specific Language Impairment in Children? Current Directions in Psychological Science, 15(5), 217–221. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2006.00439.x Bishop, D. V. M. (2014). Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language & Communication Disorders, 49(4), 381–415. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12101 Eisenberga, S. L. & Ling-Yu Guob. (2013). Differentiating Children With and Without Language Impairment Based on Grammaticality. Language, Speech & Hearing Services in Schools, 44(1), 20–31. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2012/11-0089) Smolík, F., & Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v predškolním věku. Grada. Větrovská Zemánková, A., & Seidlová Málková, G. (2020). Studie verbální produkce předškolních dětí s vývojovou dysfázií. E-psychologie (E-psychology), 14(3), 31-48. Zemánková, A., & Málková, G. S. (2022). Stále aktuální otázka diagnostických markerů vývojové dysfázie. Československá psychologie, 66(6), 602-614. Richterová E., & Seidlová Málková, G. (2017). Specific language impairment in the long-term perspective – the importance of assessment procedures, reading skills, and communicative competence. Health Psychology Report, 3(1); Smolík, F., & Vávrů, P. (2014). Sentence Imitation as a Marker of SLI in Czech: Disproportionate Impairment of Verbs and Clitics. Journal of Speech, Language & Hearing Research, 57(3), 837–849. https://doi.org/10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384 Tomblin, J. B., Records, N. L., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E., & O, ’Brien Marlea. (1997). Prevalence of Specific Language Impairment in Kindergarten Children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 40(6), 1245–1260. https://doi.org/10.1044/jslhr.4006.1245 |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce je sekundární analýzou dat, které byly získány v rámci projektu “Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku” (TL02000174) podpořeného Technologickou agenturou České republiky v letech 2019-2021 a cílem této práce je zmapovat a popsat výkony předškolních dětí s vývojovou dysfázií v produkčním testu morfologie z této připravované testové baterie.
Teoretická část práce představuje se věnuje klíčovým tématům práce, vývojové poruše jazyka (vývojvé dysfázii) a vývoji gramtických jazykových ,resp. morfosyntaktických znalostí u dětí v předškolním věku. Podrobněji se práce věnuje přehledu poznatků o charakteru obtíží s porozuměním i produkcí gramatiky u dětí s vývojovou poruchou jazyka ( vývojovou dysfázií) a to s oporou mezinární i domácí odborné literatury. Zvláštní oddíl přehledové části se věnuje otázkám hodnocení a diagnostiky morfo-syntaktických znalostí v předškolním věku. Praktická část představuje výsledky sledovaných dětí v testu morfologie, který se týkal gramatických operacích s podstatnými, přídavnými jmény a slovesy. V diskusi jsou výsledky výzkumu propojeny s poznatky odborné literatury představenými v teoretické části. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor's project aims to map and describe in detail the manifestations of language and morpho-syntactic knowledge and skills of preschool children with specific language impairment. From a methodological point of view, it is an exploratory study with an emphasis on quantitative procedures.
The basis for the implementation of the bachelor's thesis is the implementation of empirical research based on a set of data obtained in the project "Complex diagnostic battery for the assessment of language and phonological abilities in preschool and early school age" (TL02000174) funded by a TAČR (Technological Agency of the Czech Republic) in the years 2019-2022. The bachelor's thesis will enable a detailed and structured description of the performance of preschool children suffering from specific language impairments, primarily to identify the diagnosis of the most sensitive aspects of the morpho-syntactic knowledge of these children. The theoretical part will discuss the manifestations of specific language impairment, especially with a focus on grammatical language skills and their development. Furthermore, it will present the possibilities of evaluating the morpho-syntactic level of language (e.g. Hulme, Snowling, 2008) within the context of school psychology counselling services. The empirical part will then be devoted to the description of the implementation of the research and the description of the research results. |