Specifika covidových dětí v prvních třídách
Název práce v češtině: | Specifika covidových dětí v prvních třídách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of covid era children in the first grades |
Klíčová slova: | Covid-19, předškolní vzdělávání, adaptace, socializace, žák první třídy, třídní klima, školní úspěšnost |
Klíčová slova anglicky: | Covid-19, preschool education, adaptation, socialization, first grade pupil, classroom climate, the child’s school performace |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.11.2022 |
Datum zadání: | 14.11.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.11.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2023 |
Oponenti: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl: Cílem práce je zjistit názor učitelů prvních tříd na to, jaký dopad měla absence dětí v docházce do mateřských škol vlivem covidových opatření, na jejich adaptaci na školské zařízení, školní úspěšnost a vztahy ve třídě.
Vymezení pojmů: -Předškolní vzdělávání -Adaptace -Školní úspěšnost -Třídní klima -Žák první třídy Metodologie: Kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor s učitelkami prvních tříd. Vyhodnocení interpretativní fenomenologickou analýzou. |
Seznam odborné literatury |
Literatura
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2010. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4. 2. ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4 3. DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ, 2018. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5. 4. JANDOUREK, Jan, 2007. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, s. 220. ISBN 978-80-7367-269-0 5. KONEČNÁ, Petra, 2008. Učitel a klima třídy. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita v Brně. Pedagogická fakulta. 6. KOSÍKOVÁ, Věra, 2011. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2433-1 7. LIDOVÁ, Kristýna, 2009. Vliv sociálního prostředí na proces socializace a vzdělání jedince. Praha. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta filozofická. 8. MAGWA, Simuforosa, NGARA, Rosemary, 2014. Learner Indiscipline in Schools. Review of Arts and Humanities.3(2), 79-88. ISSN 2334-2935. 9. MATĚJKOVÁ, Veronika, 2012. Adaptace rodiny na vstup dítěte do první třídy. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. 10. OTEVŘELOVÁ, Hana, 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1092-4 11. PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ, 2012. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5981-8. 12. SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 9788073677787 13. STROUHAL, Martin, 2010. Ad Moral and Pedagogical Aspects of Durkheim's Understanding of Socialization. Journal of Pedagogy / Pedagogický casopis [online]. 2010, 1(1), 25-48 [cit. 2023-03-26]. ISSN 1338-2144. Dostupné z: doi:10.2478/v10159-010-0006-5 14. SVOBODOVÁ, Eva, 2010. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-64-0 15. SVOBODOVÁ, Zuzana, 2016. Zápis dítěte do první třídy – kritéria, spravedlivost a pohled zákonných zástupců. Pedagogika.66(5), 592–607. ISSN 2336-2189. 16. ŠULOVÁ, Lenka, 2016. Nástup dítěte do školy jako významný vývojový mezník. Psychologie pro praxi.51(3-4), 71-84. ISSN 2236-6486 17. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0. 18. VÁGNEROVÁ, Marie, 1997. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum. ISBN 80-7184-488-8 19. VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1. Online 1. DOHNALOVÁ, Anna, 2020. Do škol se vrací prvňáci, vir se mezitím šíří ve školkách. V izolaci končí opakovaně. Aktuálně.cz [online]. 2020 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/do-skol-se-vraci-prvnaci-vir-se-mezitim-siri-ve-skolkach/r~3f386c44297b11ebb408ac1f6b220ee8/ 2. GOŠOVÁ, Věra, 2011. Kurikulární reforma [online]. Národní pedagogický institut, [cit.2023-03-02]. Dostupné z:https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/K/Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_reforma 3. MŠMT, 2020. PROVOZ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ VE ŠKOLNÍM ROCE 2020/2021 VZHLEDEM KE COVID-19 [online]. 2020 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/53629/ 4. MŠMT, 2021. MŠMT: Přehled provozu škol v období pandemie COVID19: jaro 2020 - 2021 [online]. 2021 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://www.klickevzdelani.cz/Management-skol/Reditelna/Provozni-zalezitosti/category/vseobecne-informace/msmt-prehled-provozu-skol-v-obdobi-pandemie-covid19-jaro-2020-2021 5. RVP, 2021. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/opatreni-ministra-zmena-rvppv-2021 6. RIZIKYOVÁ, Markéta, 2021. První třída přes počítač? Řada rodičů preferuje místo toho odklad školní docházky pro své děti. Lidovky [online]. 16.3.2021 [cit. 2023-02-04]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/prvni-trida-pres-pocitac-rada-rodicu-preferuje-odklad-skolni-dochazky-pro-sve-deti.A210316_101422_ln_domov_lros 7. Česká školní inspekce, 2020. Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020 - výroční zpráva ČŠI [online]. 30.12.2020 [cit. 2023-05-03]. Dostupné z:https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(3) 8. ČESKO. Fragment zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - znění od 1. 2. 2022. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 20. 3. 2023]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#f5827155 9. ČESKO. § 36 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - znění od 1. 2. 2022. In: <i>Zákony pro lidi.cz</i> [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 24. 3. 2023]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#p36-4 10. ČESKO. Fragment zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů - znění od 12. 1. 2016. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 20. 3. 2023]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563#f2876089 11. ČESKO. § 36 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - znění od 1. 2. 2022. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 24. 3. 2023]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#p36-3 |