Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika covidových dětí v prvních třídách
Název práce v češtině: Specifika covidových dětí v prvních třídách
Název v anglickém jazyce: Specifics of covid era children in the first grades
Klíčová slova: Covid-19, předškolní vzdělávání, adaptace, socializace, žák první třídy, třídní klima, školní úspěšnost
Klíčová slova anglicky: Covid-19, preschool education, adaptation, socialization, first grade pupil, classroom climate, the child’s school performace
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.11.2022
Datum zadání: 14.11.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2022
Datum a čas obhajoby: 21.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2023
Oponenti: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem práce je zjistit názor učitelů prvních tříd na to, jaký dopad měla absence dětí v docházce do mateřských škol vlivem covidových opatření, na jejich adaptaci na školské zařízení, školní úspěšnost a vztahy ve třídě.
Vymezení pojmů:
-Předškolní vzdělávání
-Adaptace
-Školní úspěšnost
-Třídní klima
-Žák první třídy
Metodologie: Kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor s učitelkami prvních tříd. Vyhodnocení interpretativní fenomenologickou analýzou.
Seznam odborné literatury
Literatura
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2010. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
2. ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4
3. DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ, 2018. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.
4. JANDOUREK, Jan, 2007. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, s. 220. ISBN 978-80-7367-269-0
5. KONEČNÁ, Petra, 2008. Učitel a klima třídy. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita v Brně. Pedagogická fakulta.
6. KOSÍKOVÁ, Věra, 2011. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2433-1
7. LIDOVÁ, Kristýna, 2009. Vliv sociálního prostředí na proces socializace a vzdělání jedince. Praha. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta filozofická.
8. MAGWA, Simuforosa, NGARA, Rosemary, 2014. Learner Indiscipline in Schools. Review of Arts and Humanities.3(2), 79-88. ISSN 2334-2935.
9. MATĚJKOVÁ, Veronika, 2012. Adaptace rodiny na vstup dítěte do první třídy. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta.
10. OTEVŘELOVÁ, Hana, 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1092-4
11. PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ, 2012. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5981-8.
12. SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 9788073677787
13. STROUHAL, Martin, 2010. Ad Moral and Pedagogical Aspects of Durkheim's Understanding of Socialization. Journal of Pedagogy / Pedagogický casopis [online]. 2010, 1(1), 25-48 [cit. 2023-03-26]. ISSN 1338-2144. Dostupné z: doi:10.2478/v10159-010-0006-5
14. SVOBODOVÁ, Eva, 2010. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-64-0
15. SVOBODOVÁ, Zuzana, 2016. Zápis dítěte do první třídy – kritéria, spravedlivost a pohled zákonných zástupců. Pedagogika.66(5), 592–607. ISSN 2336-2189.
16. ŠULOVÁ, Lenka, 2016. Nástup dítěte do školy jako významný vývojový mezník. Psychologie pro praxi.51(3-4), 71-84. ISSN 2236-6486
17. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
18. VÁGNEROVÁ, Marie, 1997. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum. ISBN 80-7184-488-8
19. VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Online
1. DOHNALOVÁ, Anna, 2020. Do škol se vrací prvňáci, vir se mezitím šíří ve školkách. V izolaci končí opakovaně. Aktuálně.cz [online]. 2020 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/do-skol-se-vraci-prvnaci-vir-se-mezitim-siri-ve-skolkach/r~3f386c44297b11ebb408ac1f6b220ee8/
2. GOŠOVÁ, Věra, 2011. Kurikulární reforma [online]. Národní pedagogický institut, [cit.2023-03-02]. Dostupné z:https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/K/Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_reforma
3. MŠMT, 2020. PROVOZ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ VE ŠKOLNÍM ROCE 2020/2021 VZHLEDEM KE COVID-19 [online]. 2020 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/53629/
4. MŠMT, 2021. MŠMT: Přehled provozu škol v období pandemie COVID19: jaro 2020 - 2021 [online]. 2021 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://www.klickevzdelani.cz/Management-skol/Reditelna/Provozni-zalezitosti/category/vseobecne-informace/msmt-prehled-provozu-skol-v-obdobi-pandemie-covid19-jaro-2020-2021
5. RVP, 2021. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2023-02-03]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/opatreni-ministra-zmena-rvppv-2021
6. RIZIKYOVÁ, Markéta, 2021. První třída přes počítač? Řada rodičů preferuje místo toho odklad školní docházky pro své děti. Lidovky [online]. 16.3.2021 [cit. 2023-02-04]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/prvni-trida-pres-pocitac-rada-rodicu-preferuje-odklad-skolni-dochazky-pro-sve-deti.A210316_101422_ln_domov_lros
7. Česká školní inspekce, 2020. Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020 - výroční zpráva ČŠI [online]. 30.12.2020 [cit. 2023-05-03]. Dostupné z:https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(3)
8. ČESKO. Fragment zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - znění od 1. 2. 2022. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 20. 3. 2023]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#f5827155
9. ČESKO. § 36 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - znění od 1. 2. 2022. In: <i>Zákony pro lidi.cz</i> [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 24. 3. 2023]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#p36-4
10. ČESKO. Fragment zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů - znění od 12. 1. 2016. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 20. 3. 2023]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563#f2876089
11. ČESKO. § 36 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - znění od 1. 2. 2022. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2023 [cit. 24. 3. 2023]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#p36-3
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK