Připravenost pedagogických pracovníků na dítě s ADHD
Název práce v češtině: | Připravenost pedagogických pracovníků na dítě s ADHD |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preparedness of pedagogical workers for a child with ADHD |
Klíčová slova: | ADHD, učitel, asistent pedagoga |
Klíčová slova anglicky: | ADHD, teacher, teaching assistant |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Procházková |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2022 |
Datum zadání: | 10.11.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.11.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2024 |
Oponenti: | doc. Pavlína Janošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je vypracována samostaně, za použití vhodné odborné literatury. Odevzdání práce předchází konzultace s vedoucí práce. |
Seznam odborné literatury |
· BLATNÝ, Marek a PLHÁKOVÁ, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
· ČAPEK, Robert. Líný učitel: vše o školním hodnocení. Dobrá škola. Praha: Raabe, 2022. ISBN 9788074965111. · ČADILOVÁ, Věra a ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Povolání: asistent pedagoga: kompetence asistenta pedagoga podporujícího žáky s poruchou autistického spektra. V Praze: Pasparta, 2021. ISBN 9788088290971. · GABAŠOVÁ, Jitka a VOSMIK, Miroslav. Asistent pedagoga a klima třídy. Dobrá škola. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0. · HAN, Byung-Chul. Vyhořelá společnost. Přeložil Radovan BAROŠ. V Praze: Rybka Publishers, 2016. ISBN 9788087950050. · JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7. · JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7. · JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování: (využitelné pro základní i střední školy). Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-25-0. · KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1. · KOTEN, Tomáš. Škola? V pohodě! (2). Most: Nakladatelství Hněvín, 2009. ISBN 9788086654256. · KOŤA, Jaroslav, 2011. Učitelství jako povolání. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana a BUREŠ, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024733579. · KREJČOVÁ, Lenka a HLADÍKOVÁ, Zuzana. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 9788026614005. · LAVER-BRADBURY, Cathy; THOMPSON, Margaret a WEEKS, Anne. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210351. · MATÉ, Gabor. Roztěkaná mysl: původ a léčení poruch pozornosti. Přeložil Viktor JUREK. Praha: PeopleComm, 2021. ISBN 9788087917657. · MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 9788073111663. · PALOUNKOVÁ, Zuzana a JOKLÍKOVÁ, Hana. Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2017. ISBN 9788074943867. · PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. · RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Speciální pedagogika (Portál). Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4. · RIETZLER, Stefanie a GROLIMUND, Fabian. Jak se úspěšně učit s ADHD: Praktický rádce pro rodiče. Bratislava: NOXI, 2018. ISBN 9788081114717. · SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073672461. · SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024718217. · STANĚK, Martin; OKROUHLÁ, Jana; KNESLOVÁ, Martina; SMITKOVÁ, Šárka a FIALOVÁ BAUEROVÁ, Lenka. ASISTENT PEDAGOGA praktický rádce. Praha: V lavici, 2022. ISBN 978-80-88466-04-8. · STARÝ, Karel a LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210016. · VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana a BUREŠ, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024733579. · VÁGNEROVÁ, Marie a LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 9788024649610. · VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 9788073368449. · ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. Jak se žije s ADHD: co se stane, když vám vstoupí do života, jaké to je žít s nimi a s námi. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 9788088163305. Zákony a vyhlášky · Nařízení vlády č. 75/2005 Sb.: Nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků. Online. In: Zákony pro lidi. 2010. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-75?text=vyhl%C3%A1%C5%A1ka+%C4%8D.+75%2F2005. [cit. 2024-04-14]. · Vyhláška č. 27/2016 Sb.: Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Online. In: Zákony pro lidi. 2010. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27?text=vyhl%C3%A1%C5%A1ka+%C4%8D.+27%2F2016+Sb.%2C+o+vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD+%C5%BE%C3%A1ku+se+speci%C3%A1ln%C3%ADmi+vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%ADmi+pot%C5%99ebami+a+%C5%BE%C3%A1k%C5%AF+nadan%C3%BDch. [cit. 2024-04-14]. · Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Online. Zákony pro lidi. 2004 - 2024. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561#cast1. [cit. 2024-12-04]. · Zákon č. 563/2004 Sb.: Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Online. In: Zákony pro lidi. 2010. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563?text=563%2F2004#cast1-hlava2. [cit. 2024-04-14]. Internetové zdroje: · Education at a Glance, OECD Indicators [online]. OECD, 2001 [cit. 2023-11-06]. ISBN 92-64-18668-9. Dostupné z:https://books.google.cz/books?id=4NrpU5EWq5IC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false · Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti dětí. Online. Digitální depozitář UK. Dostupné z: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/42203/DPPR_2010_2__0_312718_0_110047.pdf?sequence=4&isAllowed=y. [cit. 2023-12-07]. · Charakteristika okresu Plzeň město. Online. Český statistický úřad. Dostupné z: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.czso.cz/documents/11252/17841466/charakteristika_plzen_mesto.pdf/c6a314cb-c71c-4b2d-a2d6-2107c7609410?version=1.16. [cit. 2024-02-15]. · Kvalifikační předpoklady. Online. Nová škola. Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů. Dostupné z: https://www.asistentpedagoga.cz/asistent-pedagoga/kvalifikacni-predpoklady. [cit. 2024-03-20]. · MICHALÍK, Jan; BASLEROVÁ, Pavlína a FELCMANOVÁ, Lenka. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Online. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2. Dostupné z: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://skoly-orp-cb.eu/wp-content/uploads/2016/06/el-Katalog_obecn%C3%BD.pdf. [cit. 2024-04-19]. · OREL, Miroslav; OBEREIGNERŮ, Radko a MENTEL, Andrej. Vybrané aspekty sebepojetí a adolescentů. Online. Olomouc, 2016. ISBN 9788024449913. Dostupné z: https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=Xg1rDQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=Sebepojet%C3%AD&ots=_KuxzCOUq6&sig=14_zoZobI3bPhPUznb6lT_KAXhI&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true. [cit. 2024-04-26]. · SCHWANDT, Hannes a WUPPERMANN, Amelie. The Youngest Get The Pill: ADHD Misdiagnosis and the Production of Education in Germany. Online. In: IZA Discussion Paper. S. 1-47. Dostupné z: https://deliverypdf.ssrn.com/delivery.php?ID=546004070078005093028107117000123089068051017087011048030104117104110060046127126102075019051047034121102112113119078113029030114115110006096025096026094086073007088022007017123&EXT=pdf&INDEX=TRUE. [cit. 2024-01-20]. · SOUKUPOVÁ, Martina. Syndrom vyhoření. Online, Diplomová práce. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2014. Dostupné z: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://theses.cz/id/sz8j0v/STAG76288.pdf. [cit. 2024-04-27]. · SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ. Žáci se specifickými poruchami učení nebo chování (SPU, SPUCH). Online. In: Metodický portál RVP.CZ. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=14726. [cit. 2024-02-21]. · TUČEK, Milan. Prestiž povolání – červen 2019, Tisková zpráva [online]. Praha, 24. 07. 2019. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a4986/f9/eu190724.pdf. [cit. 2024-01-21]. · VERKUIJL, Nienke, Mina FAZEL a Marian PERKINS. Childhood attention-deficit/hyperactivity disorder. BMJ: British Medical Journal [online]. 2015, 1-14 [cit. 2023-11-16]. Dostupné z: doi:10.1136/bmj.h2168 · VÝTISK, Radek. Faktorová analýza a příbuzné metody v sociologii. Online, Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2009. [cit. 2024-04-26]. |